• JoseFine00

Hur gläds man åt andra?

Jag kan inte glädjas åt något kul någon i min närvaro gör. Ska någon åka till Stockholm så säger jag "kul" och vill inte höra något mer av denna resan.

Gör jag bra ifrån mig på ett prov och min vän gjort bättre då klappar jag hen inte på axeln utan börjar gråta och ångrar att jag ens frågat om resultatet.

Däremot älskar jag att berätta om något kul jag ska göra eller liknande. Mår så sjukt dåligt över att jag är en såndär hemsk människa.. Min vän var sjukt glad och sa "Åh hon ska på Justin B's konsert" så står hon inte å är avundsjuk utan bara sjukt glad för henne..

• Svar på tråden Hur gläds man åt andra?
  • Anonym (oj)

Du saknar tydligen den sidan.... det låter inte bra.

Eller så har dina föräldrar missat nåt i din uppfostran...

• Aniiee

Det är faktiskt till viss del en övningssak. Fake it till you make it. Varje gång någon säger något positivt eller roligt om sig själv så tänk ut, helt på egen hand, 3 saker som kan vara bra/roligt FÖR DEN ANDRA PERSONEN. Du är inte i fokus här, och ska heller inte vara. 

Om någon säger "Jag ska åka till Stockholm" så ska du inte tänka "fy fan vad orättvist" (även om du gör det, för det gör man liksom automatiskt ibland), utan då ska du tänka "då kan du gå på skansen, äta på restaurang och shoppa i gamla stan" eller något. Tänk det inte ens positivt, tänk det bara helt neutralt. Du behöver inte ens säga det högt. 

Bästa sättet att lyfta sig själv är att lyfta andra. 

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Personlig Utveckling Nu
    Aniiee skrev 2015-12-21 17:50:08 följande:

Det är faktiskt till viss del en övningssak. Fake it till you make it. Varje gång någon säger något positivt eller roligt om sig själv så tänk ut, helt på egen hand, 3 saker som kan vara bra/roligt FÖR DEN ANDRA PERSONEN. Du är inte i fokus här, och ska heller inte vara. 

Om någon säger "Jag ska åka till Stockholm" så ska du inte tänka "fy fan vad orättvist" (även om du gör det, för det gör man liksom automatiskt ibland), utan då ska du tänka "då kan du gå på skansen, äta på restaurang och shoppa i gamla stan" eller något. Tänk det inte ens positivt, tänk det bara helt neutralt. Du behöver inte ens säga det högt. 

Sjukt bra svar.

Som sagt, bästa sättet att lyfta sig själv är att lyfta andra. 

Om du vill söka ytterligare "själviska" skäl att börja glädjas åt andra (de kan vara lättare att anamma, snarare än abstrakta skäl om varför andra gläds), uppmuntrar jag dig att läsa boken How to Win Friends and Influence People. Det är min favoritbok by far, och den illustrerar bra vikten av sociala relationer och hur mycket denna glädje, detta intresse, kan göra för såväl dig som den andra personen.
    PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
  • JoseFine00
    Anonym (oj) skrev 2015-12-21 17:02:30 följande:

Du saknar tydligen den sidan.... det låter inte bra.

Eller så har dina föräldrar missat nåt i din uppfostran...

Fick aldrig någon uppfostran p.g.a en massa saker blandannat alkoholvanor osv, lärde mig exvis simma i 3:an och hade städat hela huset själv när jag var 10, men men, det har nog inte så stor betydelse hoppas jag
  • JoseFine00
    Aniiee skrev 2015-12-21 17:50:08 följande:

Tack så mycket! !
Svar på tråden Hur gläds man åt andra?