• Anonym (Rimliga_Greger)

Jag är en icke-maskulin kille, min tjej gillar maskulinitet

Detta är väl inte ett omfattande relationsproblem direkt, men fann inget forum som passade bättre.

Som rubriken lyder så är jag en ganska icke-maskulin kille; jag är ganska känslosam (dvs. kommunicerar gärna känslor), jag är ödmjuk, tillmötesgående, inte domderande och tar inte plats i onödan (hävdar ogärna tolkningsföreträde t.ex.). Man kan väl säga att jag egentligen alltid varit såhär; jag har aldrig varit särskilt maskulin, och det har ju varit klart negativt i min ungdom. På den bruksort jag bodde på som ung var det nämligen maskulinitet som ansågs eftertraktat bland kvinnor i regel. Det var först vid universitetet där mina karaktärsdrag kom att uppskattas avsevärt. Om jag är maskulin i något avseende är det väl i sängen, där jag gillar att vara väldigt dominant. 

Jag har sen en tid tillbaka träffat en tjej som jag gillar väldigt mycket. Vi har mycket gemensamt och vi är båda väldigt involverade i feminism och relaterade frågor - ifrågasätter könsnormer, heteronormativitet etc.. Hon brukar säga att det hon uppskattar med mig är att jag just är så icke-maskulin, ödmjuk, förmedlar känslor.

Det som jag har börjat lägga märke till är att hon ändå tycks se väldigt maskulina drag som oerhört attraktiva: de flesta gånger hon kommenterar huruvida någon kändis är åtråvärd eller inte så är det alltid de som är totala patriarkala svin; typ alla av hennes manliga bekanta är maskulina i regel. Detta parallellt med att hon konsekvent förkastar samma manliga beteende. Det är som om hon avskyr det så mycket att hon älskar det. Jag förstår ju att även om det är drag man rent intellektuellt kan förkasta så är människor uppfostrade till att anse dessa drag är attraktiva. Men jag blir ändå lite ledsen av detta, mest för att jag explicit blivit dumpad pga. min icke-maskulinitet. Jag är så himla kär i den här tjejen och vill ogärna bli lämnad för den här anledningen.

Det mest uppenbara är väl att jag kanske ska tala med henne om det här, men tänkte höra lite med er här: Vad tänker ni kring det hela? Vad har ni för erfarenheter? Hur tycker ni jag ska hantera det här?

• Svar på tråden Jag är en icke-maskulin kille, min tjej gillar maskulinitet
  • Personlig Utveckling Nu

Ärligt talat är det svårt att slänga ett råd i dina vägar eftersom du bäst känner till din situation, men jag råder dig starkt (nyckelord: starkt) att läsa David Deidas bok The Way of the Superior Man. Den går mycket in på maskulin och feminin polaritet, och jag tror att du kan dra mycket nytta av den just nu.

PS. Det var inte jag som sade det, men den finns som gratis pdf-version att läsa om du gör en Google-sökning. ;)

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
  • Pkb

En lite konstig fråga, Är du kräfta i stjärntecken?

• Anonym (tilda)

Kan det vara din egen osäkerhet från uppväxten som spökar och att du därför tolkar hennes beteende felaktigt? Du kanske ser det patriarkala hos kändisarna och tror att det är det hon gillar, när hon egentligen gillar att de har skarpa kindben eller vad det nu kan vara. 

Jag vet i alla fall en hel del tjejer som uppskattar att killar har mjukare drag och ingen av mina nära tjejkompisar gillar machokillar, så du behöver knappas oroa dig för att behöva leva ensam resten av ditt liv av den anledningen.

Som du själv säger är det kanske dags att prata med henne. Du kan ju säga att du noterat att hon verkar tända på traditionell manlighet och se hur hon reagerar. 

• Anonym (Pappa33)

Kvinnor är programmerade att gilla maskulina starka män. De väcker deras lust, och de vill fortplanta sig med dem.

I motpol står den intellektuella mannen som de rent logiskt kan dra slutsatsen är en bättre försörjare.

De dras alltså mellan dessa två ytterligheter: hett knull och stark avkomma, eller mesig man som kan försörja.

• Kerrizeta900

Som feministisk tjej kan jag känna att det är väldigt stor skillnad på killar som en tycker är snygga och vilken typ av person en vill leva med. Kraven är ju mycket högre i det senare fallet. För mig är det viktigt att en respektive är tydlig och står för sina egna värderingar sen om de är mjuka gör inget. Men att våga ha en ståndpunkt, att veta vad en vill etc är sånt som förhindrar att en hamnar i mesighetsträsket och gör en person intressant. Så om du som man i feministiska kretsar inte vill (och bör) ta tolkningsföreträde i de frågorna så låt inte det spilla över på val av restaurang, filmsmak etc, tydlig men resonabel liksom. Flummigt men kanske förståeligt? :)

• Anonym (tilda)
    Anonym (Pappa33) skrev 2015-12-21 20:02:32 följande:

Kvinnor är programmerade att gilla maskulina starka män. De väcker deras lust, och de vill fortplanta sig med dem.

I motpol står den intellektuella mannen som de rent logiskt kan dra slutsatsen är en bättre försörjare.

De dras alltså mellan dessa två ytterligheter: hett knull och stark avkomma, eller mesig man som kan försörja.

Att vara feminin är dock inte samma sak som att vara mesig. Also, borde det inte ur ett evolutionärt perspektiv ha varit fördelaktigt att avla fram barn med en intelligent eller intellektuell man, då detta är en fördel för att avkomman skall bli duglig och föra arten vidare?
  • Loriyana

Uppenbarligen så gillar hon dig som du är eftersom hon valt att bli tillsammans med dig. Hade hon velat ha en mer "maskulin" man (vad det nu betyder) så hade hon rimligen inte varit tillsammans med dig. 

Hon vill ha DIG. Live with it.

• Anonym (hm)

Alla är inte stöpta i samma form och tur är väl det för annars hade vi fått ett väldigt homogent och trist samhälle, håller med Live with it...

• Anonym (Rimliga_Greger)
    Anonym (tilda) skrev 2015-12-21 19:57:29 följande:

Kan det vara din egen osäkerhet från uppväxten som spökar och att du därför tolkar hennes beteende felaktigt? Du kanske ser det patriarkala hos kändisarna och tror att det är det hon gillar, när hon egentligen gillar att de har skarpa kindben eller vad det nu kan vara. 

Jag vet i alla fall en hel del tjejer som uppskattar att killar har mjukare drag och ingen av mina nära tjejkompisar gillar machokillar, så du behöver knappas oroa dig för att behöva leva ensam resten av ditt liv av den anledningen.

Som du själv säger är det kanske dags att prata med henne. Du kan ju säga att du noterat att hon verkar tända på traditionell manlighet och se hur hon reagerar. 

Jo det är förmodligen min egen osäkerhet, överhuvudtaget så härrör många av mina osäkerheter från just min icke-maskulinitet; har aldrig varit en del av manliga gemenskaper, utstött och nedslagen och förlöjligad hela min uppväxt ungefär, av andra snubbar (därav mitt generella obehag med att umgås med män), liksom då "otur i kärleken" som det brukar heta, som delvis relaterat till detta. Så det hänger väl kvar vissa känslor av otillräcklighet, särskilt i kärlekslivet. Även om jag intellektuellt kan förstå att jag ser bra ut, har fina personlighetsdrag och är väldigt eftertraktad bland folk numera (bekräftelse råder det ingen brist på) så säger ändå känslorna något annat. Jag är ju medveten om det, och det är med största sannolikhet så som du säger. Nu känns det nästan löjligt att jag skapade en tråd om detta, men var i ett svagt ögonblick när det gjordes haha! Men jag tror nog att jag helt enkelt är rädd för att förlora henne, eftersom vi är så sjukt kompatibla människor, aldrig varit med om ett mer stimulerande förhållande.

Jag har frågat en gång huruvida hon är attraherad av traditionell manlighet, men hon ville inte prata om det då, så det verkade vara lite känsligt. Men jag tänker väl att jag ska ta upp det igen, men som sagt, det är förmodligen inget förutom egna tankespöken om att bli övergiven.
    Kerrizeta900 skrev 2015-12-21 20:12:07 följande:

Som feministisk tjej kan jag känna att det är väldigt stor skillnad på killar som en tycker är snygga och vilken typ av person en vill leva med. Kraven är ju mycket högre i det senare fallet. För mig är det viktigt att en respektive är tydlig och står för sina egna värderingar sen om de är mjuka gör inget. Men att våga ha en ståndpunkt, att veta vad en vill etc är sånt som förhindrar att en hamnar i mesighetsträsket och gör en person intressant. Så om du som man i feministiska kretsar inte vill (och bör) ta tolkningsföreträde i de frågorna så låt inte det spilla över på val av restaurang, filmsmak etc, tydlig men resonabel liksom. Flummigt men kanske förståeligt? :)

Ja det är helt klart förståeligt! :)
  • Anonym (Lin)

Skäms inte för tråden eller din oro. Det visar ju bara att du är rädd om tjejen och att hon är väldigt viktig för dig. Hade jag varit född man hade jag också tyckt att andra män och manliga grupperingar vore rätt skrämmande och obekväma att vistas i. Jag älskar män som individer, men som grupp kan de ju va rätt obehagliga..

Vad du än gör, snälla ändra inte på dig. På några få inlägg hinner jag få uppfattningen att du är en utav de vettigaste männen jag läst något av på Familjeliv. Jag kanske inte har rätt haha, men magkänslor brukar stämma ;) Please ändra dig ej, men klona dig gärna! :D

• Anonym (Lin)
    Pkb skrev 2015-12-21 19:52:46 följande:

En lite konstig fråga, Är du kräfta i stjärntecken?

Är feminitet ett typiskt drag eller egenskap för kräftor? Jag kan inget om stjärntecken förutom lite om mitt eget tecken (tvillingarna). Tycker inte det jag läst om Tvillingarna stämmer ALLS på mig. Men tycker ändå det är himla spännande och tänker att det kanske stämmer in bättre på andra och att det är jag som är felkonstruerad eller något haha. :)
  • Pkb
    Anonym (Lin) skrev 2015-12-22 00:55:49 följande:

Är feminitet ett typiskt drag eller egenskap för kräftor? Jag kan inget om stjärntecken förutom lite om mitt eget tecken (tvillingarna). Tycker inte det jag läst om Tvillingarna stämmer ALLS på mig. Men tycker ändå det är himla spännande och tänker att det kanske stämmer in bättre på andra och att det är jag som är felkonstruerad eller något haha. :)

Ja kräftor är de mest feminina av alla tecken. De är känsliga och nästan för goda för den här världen. Jaha vad konstigt att ditt stjärntecken inte stämde på dig. Har dock läst att man kan gå djupare än bara vilken månad och vilket datum man är född.
  • Anonym (tilda)
    Pkb skrev 2015-12-22 09:27:29 följande:
    Ja kräftor är de mest feminina av alla tecken. De är känsliga och nästan för goda för den här världen. Jaha vad konstigt att ditt stjärntecken inte stämde på dig. Har dock läst att man kan gå djupare än bara vilken månad och vilket datum man är född.
    Det är väl inte konstigt. Astrologi är bs.
  • Anonym (anonym signatur ;))

I stora drag. Kvinnors intellekt föredrar icke -maskulint och jämställt, då får hon själv ta plats och kan utvecklas.... men hennes drifter föredrar de maskulina och dominanta herrarna, de som fysiskt kan skydda henne från fara. Hon vill bo tryggt och jämställt med sin make där hon och barnen får respekt och tillgivenhet, med hög levnadsstandard. Men hon vill leva ut sin sexualitet med den typiska alfahanen. Känna sig levande och återfå energi. Vissa vågar ta steget, att äta av kakan och samtidigt ha den kvar, de andra drömmer om det. Några få är alldeles nöjda.

Svar på tråden Jag är en icke-maskulin kille, min tjej gillar maskulinitet