• Tanja88

    3e försöket , finns det något hopp?

    Har gjort två misslyckade ivf behandlingar , en i september & en nu i december .... Fick inga ägg till frysen någon av gångerna så har inga extra "chanser" om man säger så!

    I veckan eller nästa lär jag få hem brev hur min nästa behandling kommer att se ut , första behandlingen hade jag gonal-f & orgalutran, andra hade jag menopur, orgalutran & gonal-f . Kort protokoll båda gångerna.

    Jag är så nervös eftersom de är vårt sista försök ! Är det någon som varit med om liknande & plussat på sista behandlingen ? Dela gärna med er , behöver lite positiv energi ! :)

    Ska också tilläggas att det ej finns några fel på varken mig eller min sambo , så ovissheten gör en galen! Kram till alla där ute som kämpar <3

  • Svar på tråden 3e försöket , finns det något hopp?
  • Pimpinellan

    Ja,så länge läkarna medger fler försök finns det hopp!  Glad  Alla 100% som gör IVF lyckas självklart inte på 3 försök, men en klar majoritet. Och det är dessutom inte en majoritet utan ca 40% som får nån till frysen. Bara köra på! Glad

  • Tanja88

    [quote=76143960][quote-nick]Pimpinellan skrev 2015-12-21 23:56:03 följande:[/quote-nick]

    Ja,så länge läkarna medger fler försök finns det hopp!    Alla 100% som gör IVF lyckas självklart inte på 3 försök, men en klar majoritet. Och det är dessutom inte en majoritet utan ca 40% som får nån till frysen. Bara köra på!

    [/

    Ja denna gången ska vi lyckas ! Hoppas vi får börja nu i januari :)

  • Cyanea

    Ni har goda chanser att lyckas. Det är det man har "räknat ut" de tre försöken på - att det ska ge störst chans för att lyckas. Ingen garanti, men tycker absolut inte att du ska tappa hoppet :) Hade "alla" eller "de flesta" blivit gravida på ett eller två försök hade man nog inte bjudit på ett tredje. 

    En tjej jag lärde känna på profylaxkursen jag gick nyligen hade blivit gravid på fjärde IVF-försöket. De hade, precis som du, inte fått några ägg till frysen en enda gång, utan fått göra nya äggplock varje gång, och fjärde gången tog det sig. 

    Jag håller tummarna stenhårt för att det här är er tur. Lycka till!! 

  • Amie77

    Självklart finns det en chans!

    Oförklarligt barnlösa vi också och slutade med p-piller början av 2010. Första IVF-försöket i januari 2012 (+, men blödde dagen efter plusset). Andra försöket hösten 2012, inget plus. Tredje försöket januari 2013 och då tog det! Har en son på strax över 2 år nu. Trodde definitivt inte att det skulle funka sista gången (hade köpt paket på tre behandlingar) och kan ibland då jag ser på honom fortfarande inte förstå den tur vi hade.

    På gång med syskonförsök i början av 2016 (FET), men har inget större hopp om att lyckas då vi bara har råd med ett försök. Men det känns okej ändå iom att vi fick vårt barn till slut.

    Tre år av försök, tre IVF:er... Visst kan det gå!

  • älskarmörker

    Jag har snart testdag på min fjärde. Har stort hopp kvar även om vi aldrig fått till frysen.

    Så klart finns chansen att lyckas på tredje. De kan anpassa doseringen lite för bättre resultat. Du kanske får några andra mediciner och sprutor efter för att det ska gå bättre. Om de inte har gått till frysen tidigare så kanske ni får tillbaka två om det finns två embryon. Inte för att få två barn utan för att öka chanserna till ett .

  • Tanja88

    Tack så[quote=76155892][quote-nick]Cyanea skrev 2015-12-26 12:39:50 följande:[/quote-nick]

    Ni har goda chanser att lyckas. Det är det man har "räknat ut" de tre försöken på - att det ska ge störst chans för att lyckas. Ingen garanti, men tycker absolut inte att du ska tappa hoppet :) Hade "alla" eller "de flesta" blivit gravida på ett eller två försök hade man nog inte bjudit på ett tredje. 

    En tjej jag lärde känna på profylaxkursen jag gick nyligen hade blivit gravid på fjärde IVF-försöket. De hade, precis som du, inte fått några ägg till frysen en enda gång, utan fått göra nya äggplock varje gång, och fjärde gången tog det sig. 

    Jag håller tummarna stenhårt för att det här är er tur. Lycka till!! 

    Tacksam för ditt svar ! Har samlat lite krafter & har taggat til lite nu :) 3e gången gillt kör vi på <3 tack söta!

  • Tanja88

    [quote=76155921][quote-nick]Amie77 skrev 2015-12-26 12:47:26 följande:[/quote-nick]

    Självklart finns det en chans!

    Oförklarligt barnlösa vi också och slutade med p-piller början av 2010. Första IVF-försöket i januari 2012 (+, men blödde dagen efter plusset). Andra försöket hösten 2012, inget plus. Tredje försöket januari 2013 och då tog det! Har en son på strax över 2 år nu. Trodde definitivt inte att det skulle funka sista gången (hade köpt paket på tre behandlingar) och kan ibland då jag ser på honom fortfarande inte förstå den tur vi hade.

    På gång med syskonförsök i början av 2016 (FET), men har inget större hopp om att lyckas då vi bara har råd med ett försök. Men det känns okej ändå iom att vi fick vårt barn till slut.

    Tre år av försök, tre IVF:er... Visst kan det gå!

    [/

    Vad härligt att det gick för er till slut ! 3e gången gillt med andra ord <3 hoppad det går lika bra för vår del, det SKA det göra :)

    Önskar er all lycka med syskonförsöket ! Stor kram

  • Tanja88

    [quote=76165749][quote-nick]älskarmörker skrev 2015-12-29 00:09:34 följande:[/quote-nick]

    Jag har snart testdag på min fjärde. Har stort hopp kvar även om vi aldrig fått till frysen.

    Så klart finns chansen att lyckas på tredje. De kan anpassa doseringen lite för bättre resultat. Du kanske får några andra mediciner och sprutor efter för att det ska gå bättre. Om de inte har gått till frysen tidigare så kanske ni får tillbaka två om det finns två embryon. Inte för att få två barn utan för att öka chanserna till ett .

    [/

    Då får man önska er all lycka till <3 det kommer gå vägen för er hoppas jag! Ska hålla mina tummar ! Kram

  • Flisan79

    Önskar er lycka till!!

    Och glöm inte att ni faktisk i teorin skulle kunna bli gravida på egen hand om inte annat. Låter kanske som ett knasigt pepp från någon som inte är insatt....fast så är det inte. Gjorde själv 3 fulla ivf 2001-2002 som all tyvärr misslyckades. Vi hade inte råd med fler försök så vi försökte på egen hand (med lite hjälp av naturmedeciner och vitaminer) 2006 blev jag spontangravid och 2007 föddes vår första dotter. Sen flöt det på av bara farten så både 2009 och 2011 kom spontana döttrar.
    Känns helt sjukt att ha varit oförklarligt barnlös i 7 år och sen tillslut ändå ha 3 döttrar den "naturliga" vägen.

    Så, med det sagt. Ge inte upp. Skulle det gå åt pipan denna gång så keep going ändå.

  • attlangta01

    Det finns så mycket hopp för er och så mycket chanser att det ska lyckas. Ge inte upp!
    Jag har varit i den här karusellen så länge...alldeles för länge. Jag har  gjort totalt 5st IVFer, alla färska då jag ALDRIG fått någon till frysen. De första tre gav mig ett MA. Sen blev jag gravid med hjälp av lågdosstimulering, för att stimulera fram en ägglossning. Sen gjorde vi jobbet själva. Det resulterade i min alldeles fantastiska son. Efter det provade vi liknande behandlingar i över ett år för syskon. Gav inget. Vi gick på IVF. Första försöker fick vi inte ens någon insättning. Andra försöket två OK (inte mer än så) tvådagars embryon som sattes in. Trodde aldrig på det försöket. Blev gravid, är nu i vecka 35. 
    Jag skulle säga att jag haft ofantligt dåliga förutsättningar. Inga speciellt bra ägg, men det krävs bara ett guldägg! Snart är jag tvåbarnsmor. Det kan ta sin tid, så länge ni orkar hänga kvar så kommer det bli er tur! :)
    Lycka till!

    Kram!

  • Maraki73

    Hade 2 misslyckade ivf med korta protokollet. Började med akupunktur och körde långa protokollet på nr 3. Fick en dotter och 5 till frysen.

  • barn2011

    Klart det finns hopp! Jag har precis plussat 1a gången, började med IVF augusti 2014.
    Gjorde först två korta protokoll med två ET och ett FET, inget tog sig. Sen ett kort protokoll som inte blev äggplock pga för få blåsor. Sedan två långa protokoll som inte gick till ET...1a gången pga inget klarade sig till blasto, 2a gången inget befruktat av 10 ägg :-O

    Det senaste långa protokollet fick jag tillbaka ett 2-dagars och plussade på nyårsafton!

    Heja heja, du klarar det! 

  • Pommac1

    Jag har inget hopp att komma med men jag hoppas verkligen att hoppet finns! Jag sitter i samma båt som dig! Jag har gjort fyra ivf (fast bara två hela) första med Gonal-f kort protokoll då fick vi tillbaka ett embryon. Sedan blev det långt protokoll och menopur (inga ägg befruktade) sedan blev det samma sak igen på tredje försöket. Sedan på fjärdeblev detsamma som första gången (Gonal-f och kort) då fick vi alla mogna ägg befruktade (7 st) vi fick tillbaka två, inget barn och inget till frysen. Så tragiskt! Och allt detta går man igenom. Nu fokuserar jag bara akupunktur och vitamin q10 istället. Får be om ett mirakel och sker inget får vi se om vi kanske testar igen. Det kostar ju en del.

  • Tanja88

    Jag har u gjort mitt 3eivf försök. Är på ruvardag 11 (tisdag) . Idag har jag känt massa molande värk, har gjort det nästan varje dag men ännu mer idag ! Är så jäääääkla rädd att det är mensen som är på ingång ! Men jag försöker vara positiv. Ngn av er som känt likadant som mig men ändå plussat? Har testdag på lördag 13/2 , min mens är beräknad 11/2 så HOPPAS att slippa!

    Har inga fler försök sen :(

    Kram

  • Pommac1
    Tanja88 skrev 2016-02-09 00:09:37 följande:

    Jag har u gjort mitt 3eivf försök. Är på ruvardag 11 (tisdag) . Idag har jag känt massa molande värk, har gjort det nästan varje dag men ännu mer idag ! Är så jäääääkla rädd att det är mensen som är på ingång ! Men jag försöker vara positiv. Ngn av er som känt likadant som mig men ändå plussat? Har testdag på lördag 13/2 , min mens är beräknad 11/2 så HOPPAS att slippa!

    Har inga fler försök sen :(

    Kram


    Det värsta är att det bara är att vänta och se! Varje gång innan mens så googlar jag på alla symtom som jag har. Denna gång hade hugg i magen vid två olika tillfällen. Jag tänkte nu är jag gravid. Men så var det inte. Mensen kom en dag sent. Segt! Jag håller tummarna för dig! Förstår att det är jobbigt. Det är alltid jobbigt att vänta och vänta.
  • Regnbågsdröm
    Tanja88 skrev 2016-02-09 00:09:37 följande:

    Jag har u gjort mitt 3eivf försök. Är på ruvardag 11 (tisdag) . Idag har jag känt massa molande värk, har gjort det nästan varje dag men ännu mer idag ! Är så jäääääkla rädd att det är mensen som är på ingång ! Men jag försöker vara positiv. Ngn av er som känt likadant som mig men ändå plussat? Har testdag på lördag 13/2 , min mens är beräknad 11/2 så HOPPAS att slippa!

    Har inga fler försök sen :(

    Kram


    Har tänkt på dig. Så glad att hitta dig när jag kollade runt i grupper. Jag håller tummarna för dig. Det är allt jag kan säga egentligen. Har inga goda råd eller liknande att ge. Det är liksom mest att vänta och se.

    Sedan vill jag bara säga att jag inte tycker att ni ska se det här som ert "sista försök". Det finns fortfarande möjligheter efter de tre landstigsbekostade försöken. Spara pengar, ta ett lån. Lös det! Det går! Vill man så kan man. Sen förstår jag såklart att man vill lyckad på gratisförsöken. Jag känner ju likadant inför vårt tredje. Samtidigt som jag känner att vi får ge det några chanser till om det inte går. Man ska inte se det som sista chansen.

    Kram!
  • Amie77

    I vårt landsting hade man bara 1 försök på den tiden vi började. Ingen idé tänkte jag så vi gick rakt på privat IVF. Tog ett lån på 40 000 kronor och det var lätt värt det. Däremot måste man ju antingen ha sparpengarna eller bli godkänd för lån, naturligtvis, men det ÄR definitivt värt att ta ett blancolån även då man som föräldraledig har 8000 kronor mindre att röra sig med än i vanliga fall.

    Molande värk kan ju lika gärna vara tecken på graviditet som på mens så alla tummar håller här för att ni inte ska behöva lägga tusentals kronor förrän det är dags för syskon! :)

  • Tanja88
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-09 18:52:22 följande:

    Har tänkt på dig. Så glad att hitta dig när jag kollade runt i grupper. Jag håller tummarna för dig. Det är allt jag kan säga egentligen. Har inga goda råd eller liknande att ge. Det är liksom mest att vänta och se.

    Sedan vill jag bara säga att jag inte tycker att ni ska se det här som ert "sista försök". Det finns fortfarande möjligheter efter de tre landstigsbekostade försöken. Spara pengar, ta ett lån. Lös det! Det går! Vill man så kan man. Sen förstår jag såklart att man vill lyckad på gratisförsöken. Jag känner ju likadant inför vårt tredje. Samtidigt som jag känner att vi får ge det några chanser till om det inte går. Man ska inte se det som sista chansen.

    Kram!

    Jag ser inte det som sista försöket heller & pengar är inga problem. Dock lär vi isåfall vänta ett tag innan vi ger oss ut på nya ivf äventyr. Psyket behöver nog vila känner jag om det ej skulle funka denna gången (peppar peppar ta i träd) ! Hoppas där ligger en liten bebis & växer <3


  • Tanja88

    [quote=76321310][quote-nick]Amie77 skrev 2016-02-09 21:21:23 följande:[/quote-nick]

    I vårt landsting hade man bara 1 försök på den tiden vi började. Ingen idé tänkte jag så vi gick rakt på privat IVF. Tog ett lån på 40 000 kronor och det var lätt värt det. Däremot måste man ju antingen ha sparpengarna eller bli godkänd för lån, naturligtvis, men det ÄR definitivt värt att ta ett blancolån även då man som föräldraledig har 8000 kronor mindre att röra sig med än i vanliga fall.

    Molande värk kan ju lika gärna vara tecken på graviditet som på mens så alla tummar håller här för att ni inte ska behöva lägga tusentals kronor förrän det är dags för syskon! :)

    [/

    Jag förstår av hela mitt hjärta att det är värt varenda krona! Det kommer jag också tycka om vi behöver betala (peppar peppar ta i träd) ! Vi hoppas dock på en liten bebis som

    Växer i min mage <3

    Ja jag vet det där med molande värk. Känns annorlunda än mensvärk.. Men man vågar ej hoppas för mycket :)

  • Så vit

    Nu har ju du redan gjort ditt IVF men jag skriver ändå. Vi gjorde vårt första IVF för ca 1,5 år sedan. Fick då vad jag tyckte var ett dåligt resultat, av 10 ägg blev 5 befruktade. En fick jag tillbaka och en till frysen. Ingen grav. Blev sedan gravid på FET men MA i v 11. Nästa IVF gav 7 ägg och 3 befruktade. Ett embryo tillbaka och inget i frysen. Blev inte gravid. Vid det här laget kände jag lite panik inför nästa IVF. Vid de första två IVF:en körde vi korta protokollet med Gonal F och Orgalutran. Nu vid tredje tyckte läkaren att vi skulle prova något annat, så provade då långa protokollet med Synarela och Menopur. Det gav resultat kan jag säga. 18 ägg varav 14 befruktade. Fick en tillbaka och 5 till frysen, alla blastocyster. Blev gravid och är nu i v 13. Så det känns väldigt positivt även inför framtiden vid syskonförsök. Så absolut kan tredje försöket vara den gången den funkar, lika väl som att det är första, andra eller till och med fjärde.

    Efter andra IVF:en var jag ganska uppgiven. Dels hade vi ju fått missfall efter ett fint VUL och läkarna sa att det var så liten risk och dels tyckte jag att vi fick ut få ägg och av de vi fick ut var det en liten andel som blev befruktade. Innan tredje IVF åt min man folsyra och zink eftersom jag hade läst att det ska förbättra spermiekvaliteten och/eller öka antalet. Jag vet inte om det var en slump eller om det faktiskt var tabletterna, men istället för att 50% och 43% blev befruktade så blev plötsligt 78% befruktade. Så det kan jag tipsa om faktiskt.

Svar på tråden 3e försöket , finns det något hopp?