• Anonym (Hjälp)

Vad kan hända ifall jag dricker redbull (gravid)?

Ja jag vet att redbull rent allmänt är dåligt för kroppen.
    Men jag undrar vad som kan hända fostret (jag är i vecka 13 just nu) ifall jag endast dricker en liten burk idag?

Med tanke på att folk säger att det är farligt så måste det väl ske något? Ökar risken för missfall, utvecklas inte fostret helt rätt eller vadå? 

Går inte att googla för det står ingenting, utan endast att energidryck inte får drickas av gravida. Så måste fråga här. 

• Svar på tråden Vad kan hända ifall jag dricker redbull (gravid)?
  • Anonym (F)

Att du kan kissa på dig. Risken är avsevärd när man är gravid. Vet inte varför Red Bull påverkar blåsan så men jag slutade snart med det när jag blev gravid.

• Anonym (Jag)

Du har en halveringstid av koffein på ca 6 timmar, så dricker du en red bull har mängden koffein halverats på 6 timmar en fjärdedel på 12 timmar osv
    Ditt foster är inte lika effektivt och har en halveringstid på ca/närmare 2 dygn (kom inte ihåg exakt från min universitetsuppsats för drygt 10 år sedan) vilket gör att det kommer att lagras på. Mycket koffein ger lägre födelsevikt. Kan riskera missfall, for tidigt född, minskad hjärtfrekvens vid födsel (koffein ökar hjärtfrekvens), ökad risk för fetma kos vuxet barn. 

Taurin vet jag inte. Men man brukar säga att för kroppen (vuxna) är det minst lika illa

Nu menar jag inte att skrämma och jag påstår inte att du drabbas av ovanstående för en burk (om du inte dricker så mycket kaffe/svart te), samt äter nyttigt iövrigt. Men jag har svår att se en hälsosam person dricker energidryck dagligen.

• Cyanea

Jag instämmer med "Jag" om koffein. Man ska vara försiktig med koffein som gravid just för att det i för höga halter ökar missfallsrisken och kan påverka fostret negativt. Med det sagt ska det gå bra att konsumera koffein så länge det inte överstiger rekommendationerna från Livsmedelsverket. 

Jag har inte heller kommit över någon direkt bra källa till varför det skulle vara direkt dåligt med energidryck för gravid eller foster, så jag har ingen aning om det är någon risk eller inte. Däremot skulle en trolig förklaring kunna vara att det inte rekommenderas eftersom man inte gjort några studier på det. Man kan helt enkelt, i så fall, inte garantera att det är ofarligt. Det behöver inte betyda att det är någon fara, utan bara att man inte vet. 

• Anonym (Losan)

Risken är att du stressar din bebis!
    Dricker du en kopp kaffe är det ok, det är en rimlig mängd koffein och din egen kropp tar upp det mesta. Men jag förstår inte varför du vill stressa din kropp och kanske din bebis genom att dricka energidryck när du är gravid?
    Jag hade inte gjort det.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

En liten Red bull (250 ml) innehåller ungefär lika mycket koffein som en standardkopp kaffe.

Det är förmodligen ingen fara att dricka det då och då men ett regelbundet intag av koffein kan ha negativa effekter under graviditeten. Detta oavsett om det kommer från kaffe, red bull eller koffeintabletter.

Kunskapsläget kring koffein vid graviditet är ganska dåligt, vissa studier indikerar risker medan andra indikerar att det inte gör någon skillnad. Livsmedelsverkets rekommendationer är max 300 mg per dag. En burk red bull ligger långt under detta.

Jag skulle tro att varningen på burken och liknande helt enkelt handlar om att ha ryggen fri, särskilt eftersom det finns andra ämnen som inte är välstuderade i drycken.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (...)

Det som sker när du dricker Redbull eller kaffe (eller varsomhelst som innehåller mycket koffein) är detsamma som sker när du tar amfetamin - hjärtat påverkas och blodkärlen dras ihop. Detta leder vid regelbunden hög konsumtion till att fostret inte får lika mycket näring och i längden kan detta leda till tillväxthämning och/eller låg födelsevikt.

En gång är dock i princip ingen gång, det är en hög och regelbunden konsumtion som är farlig.

Svar på tråden Vad kan hända ifall jag dricker redbull (gravid)?