• Anonym (Längtar efter stork)

Ok skämt till barnlöst par??

Vi fick ett mms från mannens kompis. Det var en bild på ett av deras barn som krupit ner i en matkasse. Under stod det "skippa storken utan satsa på Linas matkasse så kan man få sådana här leveranser ;) "

Maken tyckte det var skojigt men för mig skar det i hjärtat då jag är extra känslig över ytterligare en jul utan barn. Ytterligare en jul där vi är de enda i sällskapet utan barn. Längtan är brutal och den här vännen vet ju att vi kämpar med hormoner och försökt länge.

Maken blev sur på mig och menar att man faktiskt måste kunna skratta emellanåt och att allt inte behöver vara grått i tillvaron för att vi inte ha barn..

Är jag överkänslig eller var detta plumpt?

• Svar på tråden Ok skämt till barnlöst par??
  • Anonym (...)

Kan tycka att du va lite överkänslig, men sambon va okänslig. Bara för att han inte känner på samma sätt som du så har han inte rätt att bli arg eller sur. Men jag tror att du får försöka tänka bort det jobbiga. Vet inte hur jag ska formulera mig, men alla andra kan ju inte hålla igen för att du saknar barn. Samtidigt så ska ju ingen köra upp det i ansiktet på dig. Du får försöka att slå dövörat till. Håller tummar för att 2016 blir ert år <3

• Mulelen
    Anonym (Längtar efter stork) skrev 2015-12-22 18:06:42 följande:

Vi fick ett mms från mannens kompis. Det var en bild på ett av deras barn som krupit ner i en matkasse. Under stod det "skippa storken utan satsa på Linas matkasse så kan man få sådana här leveranser ;) "

Maken tyckte det var skojigt men för mig skar det i hjärtat då jag är extra känslig över ytterligare en jul utan barn. Ytterligare en jul där vi är de enda i sällskapet utan barn. Längtan är brutal och den här vännen vet ju att vi kämpar med hormoner och försökt länge.

Maken blev sur på mig och menar att man faktiskt måste kunna skratta emellanåt och att allt inte behöver vara grått i tillvaron för att vi inte ha barn..

Är jag överkänslig eller var detta plumpt?

Jag hade känt exakt som du.
    Jag tror inte att kompisen tänkte sig för när han skickade mms:et men oavsett är det okänsligt. De som aldrig har kämpat så som vi har ingen förståelse för hur tufft det är.
  • aleydis

Jag tycker det var ett dåligt skämt, man vet aldrig vad ens vänner går igenom och hur man kanske längtar efter barn

• elyse

Det finns få saker man inte skämtar om. Krig, aids och barnlöshet är dock några av dem.

• Anonym (Mimmi)

Du skriver "Vi fick ett mms från mannens kompis" och då undrar jag, var det du eller din man som fick sms:et?
    Om det var din man så kanske kompisen känner att skämtet funkar till honom, isåfall var det dumt av din man att visa det för dig.

• Anonym (Ofrv barnlös)

Det var inte speciell roligt alls tycker jag men jag hade nog inte tagit det som en pik heller. Hade nog bara ryckt på axlarna och undrat vad personen menade.

• Anonym (Fd ofrivilligt barnlös)

Ja, det var plumpt. Men ibland får en ha överseende att inte ens ens vänner alltid riktigt tänker sig för. Försök glömma och fortsätt vara vänner.

• Anonym (?)
    elyse skrev 2015-12-22 18:15:09 följande:

Det finns få saker man inte skämtar om. Krig, aids och barnlöshet är dock några av dem.

Värre att skämta om AIDS än cancer?

TS: Nej, det var osmakligt.
  • vi och pyret

Jag tycker du övertolkar mms'et. Hade jag fått det hade jag inte läst in det som en pik mot någons barnlöshet. Utan senare "kolla vad gullig min unge är i påsen" å så skriver jag ngt roligt till det.

• Anonym (ook)

Själv skulle jag aldrig skämta så med en ofrivilligt barnlös, då jag vet att det kan vara en svår situation som inte passar att skämta om. Men din mans bekant visste kanske inte det, har inte upplevt något sådant själv, och menade kanske inget illa? Det var ett dåligt skämt, visst, men jag tycker inte man kan läsa in okänslighet i alla former av okunskap. Alla kan inte känna till allt om allt. Du kanske kan informera honom, på ett inkännande och överseende sätt? Så att han slipper såra fler i framtiden. 

Svar på tråden Ok skämt till barnlöst par??