• Anonym (Flugan)

Namn på biljett vs pass

Bokade precis in en resa till superpris till min familj. 

Det stod att man skulle ange namnen precis som det står i passen.
    Vår sons mellannamn står först i hans pass och i våra står våra förnamn först. 

Eftersom vi bytt efternamn måste båda barnen ha nya pass och då vet jag inte i vilken ordning namnen hamnar.

Tror ni det spelar roll när man reser, om namnen stämmer med personnummer? 

Har mejlat bokningsbolaget och de skulle återkomma inom 24 h..

Är till Grekland vi ska.

• Svar på tråden Namn på biljett vs pass
  • Anonym (Anna)

De hamnar i samma ordning som tidigare även om efternamnet byts.

• Anonym (Flugan)
    Anonym (Anna) skrev 2015-12-23 09:16:11 följande:

Jag tänker mer på mellan namnet? 
  • Anonym (Flugan)
    Anonym (Anna) skrev 2015-12-23 09:16:11 följande:

Jag har alltså skrivit in rätt efternamn i bokningen, är mer rädd att för och mellannamn ska byta plats när vi gör passet så att de är i fel ordning på biljetten.
  • Anonym (Flugan)
    Lilje skrev 2015-12-23 09:23:24 följande:

Titta i passet och skriv som det står där.

Läs ts! Jag behöver göra nya pass till barnen..
  • Anonym (Anna)

Namnen ska stå i samma ordning som de alltid gjort om ni inte aktivt tänker ändra ordningen på skattemyndigheten. Ordningen på för och mellannamn ändras inte av att man byter efternamn. Heter ditt barn Niklas OVE Karlsson så kommer han att heta Niklas OVE Svensson om ni byter till det.

• Anonym (Flugan)
    Anonym (Anna) skrev 2015-12-23 09:31:29 följande:

Namnen ska stå i samma ordning som de alltid gjort om ni inte aktivt tänker ändra ordningen på skattemyndigheten. Ordningen på för och mellannamn ändras inte av att man byter efternamn. Heter ditt barn Niklas OVE Karlsson så kommer han att heta Niklas OVE Svensson om ni byter till det.

Ok. Då har jag bokat vår son i rätt ordning iaf. Måste ha valt fel tilltalsnamn till honom när vi skrev på papperna. 

Dock undrar jag om de inte gör del ibland när man gör passen då de senast frågade min man om hans tilltalsnamn inte ska vara andranamn.

Hoppas innerligt att jag skrivit rätt ordning på vår dotters och att det annars går att ändra...

• MissHelene

Jag heter Karin Helene och har Helene som tilltalsnamn, det första namnet i passet ses som tilltalsnamn så när jag bokar biljetter brukar jag få skriva Karin så passet och biljetten stämmer med varandra. Kommer inte ihåg reglerna just till grekland dock.

• Anonym (ändra)
    Anonym (Flugan) skrev 2015-12-23 09:37:25 följande:

Ok. Då har jag bokat vår son i rätt ordning iaf. Måste ha valt fel tilltalsnamn till honom när vi skrev på papperna. 

Dock undrar jag om de inte gör del ibland när man gör passen då de senast frågade min man om hans tilltalsnamn inte ska vara andranamn.

Hoppas innerligt att jag skrivit rätt ordning på vår dotters och att det annars går att ändra...

Du kan eventuellt ändra bokningen mot en avgift men du kan inte resa på en biljett där namnet inte överensstämmer exakt med vad som står i passet.
  • Anonym (så krångligt!)

Står det att du ska skriva som i passet och mellannamn är först, då skriver du så. Sen om du kommer ändra efternamn så skriver du det nya. Vet inte hur det är till Grekland, men om du ska till usa så ska det stå exakt som i passet..annars blir du inte insläppt eller få gå ombord på planet ens.

Barnen har ju sina namn, döpa eller ej. Ordningen på namnen ändras in bara för att de får nytt efternamn. = du skriver som det står i passen men ändrar efternamnet.

• Anonym (Flugan)

Ringde och frågade bokningsbolaget idag och hon sa det är viktigt att säga till att namnen står i samma ordning som på biljetten när vi gör passen. Vilket de bör då jag ringde Skatteverket och kollade och som jag trodde har vi skrivit fel förstanamn till vår son.

Det skulle kosta 1200 att ändra namnen annars per biljett.

• Anonym (Trafikassistent)

TS, jag arbetar på Arlanda i incheckning och gate för ett marktjänstbolag. Är det charter du åker?
    Grekland är inom Schengen och det innebär att man inte utför någon gränskontroll. Däremot beroende på flygbolag kollar vi pass/nationellt Id-kort i incheckning, och då är det viktiga att namnen stämmer överens och dokumentet är giltigt, i vilken ordning tilltalsnamn står vågar jag påstå har ingen betydelse alls.

• hmmmmmmm

Hej - jag har åkt till och från Grekland många gånger dom senaste 3 åren (20+) och endast haft mitt tilltalsnamn plus efternamn på biljetten. Dessutom har jag bytt ett "ö" till ett "o" i efternamnet på biljetten. Det har aldrig varit något problem. Dom kollar aldrig pass på väg ner (från cph) och alltid på väg hem (från ath) vid gaten (och vid inchecking om du  har checkat bagage). Men igen - det har aldrig varit några problem. 

Vågar nog ta gift på att du inte får några problem. Att lägga 1200 per biljett för att ändra ordning känns lite over the top.

God jul

• Anonym (Flugan)

Tack för svar alla! 

Det ska nog ordna sig detta. 
    Ska dock ändå poängtera att det är viktigt namnen står i "rätt" ordning när vi gör dem. Så slipper man noja! 

God jul på er! :) 

Svar på tråden Namn på biljett vs pass