• Anonym (älskar?)

Vad svarar man när någon säger "jag älskar dig" och man inte känner samma?

Borde man säga samma om man inte känner det, alltså ljuga? Eller ska man ignorera det eller säga något annat? 

• Svar på tråden Vad svarar man när någon säger "jag älskar dig" och man inte känner samma?
  • Birgitta02

Borde man inte vara trygg i den andras känslor innan man säger sånt? Och OM det sker så säger du bara "tack". Är det en kärleksrelation så får man väl förklara att de orden betyder så pass mycket att man nog skall vara väldigt säker på vad man känner innan man säger nåt sånt. Vissa slänger ur sig de tre orden till höger och vänster utan att tänka på vad de faktiskt betyder.

• amalie79

Jag säger det inte om jag inte menar det. Min bonus sa det någon gång av bara farten och då tror jag jah svarade typ " tack så mycket xx, jag tycker om dig också".

Min sambo sa det efter några veckor bara och han menade det verkligen. Tror att jag sa att jag är på väg dit, men jag är inte där du är än- det visste han redan för han hade varit hemligt förälskad i mig jättelänge medan han fortfarande var gift med barnens mamma, jag hade ingen aning om detta förrän han var fri att komma till mig och berätta det. För mig var det nytt.

• Anonym (Håller med)
    Birgitta02 skrev 2015-12-23 12:42:02 följande:

Borde man inte vara trygg i den andras känslor innan man säger sånt? Och OM det sker så säger du bara "tack". Är det en kärleksrelation så får man väl förklara att de orden betyder så pass mycket att man nog skall vara väldigt säker på vad man känner innan man säger nåt sånt. Vissa slänger ur sig de tre orden till höger och vänster utan att tänka på vad de faktiskt betyder.

Tycker att du svarade himla bra där!

Jag kan med säkerhet säga att jag älskar den man jag är tillsammans med. Men jag känner också att han inte riktigt har kommit lika långt som jag. Han behöver mer tid på sig och visar inga som helst tecken på att han vill lämna vår relation. Så jag kniper igen tills jag ser och känner att han har nått den mognaden i sina känslor för mig. Har själv fått höra de magiska orden för tidigt, och jag fick fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte kunde leverera orden tillbaka med samma känsla bakom. Ett tack känns då väldigt sparsamt och man ser direkt besvikelsen hos den andre. Hemskt.
Svar på tråden Vad svarar man när någon säger "jag älskar dig" och man inte känner samma?