• Bosko

Hur kopplar jag lampan

Uttaget har tre hål. Jag antar att den här jordad. Jag har kontrollerat med en spänningsindikator att det finns ström.

Jag har dock köpt "fel" kontakt, med två hanar, ingen jord.

Så jag prövar att endast koppla in brun och blå ledare.

Lampan lyser inte. Vad har jag gjort för fel? Behöver jag en kontakt med tre hanar?

• Svar på tråden Hur kopplar jag lampan
  • Farfallos

Om du har kollat att det är ström i de två hål där stiften ska in så får du väl sedan kolla att det är ström på skruvarna ovanför fas och nolla på "sockerbiten". Är själva glödlampan hel?

• Farfallos

...och man ska inte behöva tre stift. Har kopplat in denna kombo flera gånger tidigare.

• Bosko

De faktiskt så att de högra hålet, där blåa sladden går in, inte lyser. Medan hålet i mitten lyser. Där vit sladd sitter. Så ska det väl ändå inte vara?

Jag har aldrig använt detta uttag. Nyligen renoverade jag rummet och då kopplades det om vid den strömbrytaren. Kan det vara så att felet sitter vid strömbrytaren?

• Farfallos

...men nu är det ju lätt löst. Se till att du får en fas och en nolla på de platser där den bruna och den blå sitter så är ju problemet löst.

• Bosko
    Farfallos skrev 2015-12-23 18:06:40 följande:

...men nu är det ju lätt löst. Se till att du får en fas och en nolla på de platser där den bruna och den blå sitter så är ju problemet löst.

Hur vet jag att det är just en fas och en nolla? Jag ser ju bara att de lyser. Eller kan jag anta att det är en fas och en nolla då.
    Förstår inte vad den blå sladden gör.

• Farfallos

Oj! Det där är grundläggande. I en kontakt av den typen du har så har du ström från en fas (men vid kronkontakt i två olika tåtar) och en nolla, och det (fas och kolla) är vad som behövs för att du ska få ljus. Du får ljus även mellan två olika faser, men då blir det mer än 230 volt.

• Bosko
    Farfallos skrev 2015-12-23 19:59:42 följande:

Oj! Det där är grundläggande. I en kontakt av den typen du har så har du ström från en fas (men vid kronkontakt i två olika tåtar) och en nolla, och det (fas och kolla) är vad som behövs för att du ska få ljus. Du får ljus även mellan två olika faser, men då blir det mer än 230 volt.

Jag förstår fortfarande inte. Ska spänningsindikatorn lysa i bägge hålen? Fasen och Nollan ska lysa?
  • Farfallos
    Bosko skrev 2016-01-17 18:15:26 följande:

Jag förstår fortfarande inte. Ska spänningsindikatorn lysa i bägge hålen? Fasen och Nollan ska lysa?

Du ska inte göra detta själv. Du saknar allt för basala kunskaper i ämnet .
  • Bosko
    Farfallos skrev 2016-01-17 22:23:55 följande:
    Du ska inte göra detta själv. Du saknar allt för basala kunskaper i ämnet .
    Ja de kan man säga. Men jag har redan kopplat om sladdarna. Vågar bara inte slå på strömmen när lampan är inkopplad.
  • Farfallos
    Bosko skrev 2016-01-18 00:15:34 följande:

Ja de kan man säga. Men jag har redan kopplat om sladdarna. Vågar bara inte slå på strömmen när lampan är inkopplad.

Ja, där ser du. Det är inte ens främst det momentet du ska vara rädd för. Har det inte hänt något konstigt fram tills dess så är det värsta som kan hända att lampan går sönder direkt (två olika faser) eller så går en säkring.
Svar på tråden Hur kopplar jag lampan