• Anonym (Graffit)

Manligt håravfall - när är man "säker"?

Jag har en fråga som egentligen inte har något svar, mer ett "ungefärligt" svar kanske. Män som är äldre än 30+ får gärna bidra med erfarenheter.

Jag vet att manligt håravfall sker på de allra flesta, det är egentligen en väldigt liten skara män som lyckas bli äldre med det mesta av håret kvar. 

Min fråga är; Vid vilken ålder UNGEFÄR kan man säga att man är "säker" eller bortom fara för håravfall, iallafall den värsta/grövre typen. När kan man som man UNGEFÄR säga "ok, det värsta är över". Är det 25+, 30 +..40+?

Jag har alltid haft en fobi för att tappa hår. Är 26 och har vikar, den högra lite mer än den vänstra, men inget jätte jättekatastrofalt...hittills.
  • Svar på tråden Manligt håravfall - när är man "säker"?
  • vettefaen

Oklart tror jag men jag har skittjockt hår och både min farfar och morfar dog med en varsinn skalle full med hår. Men jag har kompisar som det har börjat på redan vid 20+. Jag är 30 och har inget avfall. Det beror helt på gener och jag vet inte om man har lyckats hitta någon magisk gräns.

• Anonym (Graffit)
    vettefaen skrev 2015-12-23 21:01:02 följande:

Oklart tror jag men jag har skittjockt hår och både min farfar och morfar dog med en varsinn skalle full med hår. Men jag har kompisar som det har börjat på redan vid 20+. Jag är 30 och har inget avfall. Det beror helt på gener och jag vet inte om man har lyckats hitta någon magisk gräns.

Visst det är genetiskt. Tänkte dock höra med männen här om det finns ungefär en gräns när det börja och ungefär när det sluta. Känns ganska otroligt att börja tappa hår efter 45+ även om det fortfarande är möjligt. Känns som att det finns en period där den "riktiga" eller "kraftiga" håravfallen pågår under några år och sedan har stormen lagt sig och det kan ske väldigt lite efter det.
  • Fjäril kär

hmm.. håravfall kan ju drabba dig av flera orsaker. Antingen genetiskt tidigt , eller vid sjukdomar och stress elelr vid högre ålder och då som ett ålderstecken. Håravfall är ju inget som slutar,, utan har du en gång börjat tappa hår så kommer det förbli så om än i perioder dock. 

så antingen är det dna eller ålder som avgör när/om du tappar hår.  När det kan räknas som ålderstecken är ju dock inte en exakt siffra. Ditt dna kan tolka 40+ som ålder och börja tappa hår eller så hänger det kvar några år till och du kanske blir tunnhårig först vid 50+. 

• Anonym (Babsan)

Finns ingen säker ålder. Däremot finns det metoder att bromsa förloppet när det börjar, tex Propecia och Monoxidil.

Sen kanske det aldrig utvecklas så mycket mer för dig än flikar. Inte alla manliga skalligheter utvecklas detsamma, en del blir ju väldigt skalliga medans andra mindre.

Och dom flesta män har någon sorts manlig skallighetsform vid 40. Bästa är att inte stressa upp sig i förtid, för stress kan leda till att man tappar hår också.

• Anonym (Graffit)
    Anonym (Babsan) skrev 2015-12-24 17:30:20 följande:

Finns ingen säker ålder. Däremot finns det metoder att bromsa förloppet när det börjar, tex Propecia och Monoxidil.

Sen kanske det aldrig utvecklas så mycket mer för dig än flikar. Inte alla manliga skalligheter utvecklas detsamma, en del blir ju väldigt skalliga medans andra mindre.

Och dom flesta män har någon sorts manlig skallighetsform vid 40. Bästa är att inte stressa upp sig i förtid, för stress kan leda till att man tappar hår också.

Dock leder stress till temporär håravfall. Du tappar håret under tiden du är stressad/pressad.

Du har väl en poäng. Läst nästan "överallt" att det är mammas sida man ska kolla på. Där är mina 3 morbröder väldigt tjockhåriga, och morfar hade hyfsat med hår vid 75 års ålder innan han dog. Dock har jag fått ärva farsen gener på det vita håret, då jag har massa, dock gör det inte mig något. Farsan är 64 och har en hög pana, höga vikar, annars ser det rätt tjockt ut. Dock är det så individuellt så jag tror inte på gener SÅ mycket.
  • Anonym (Babsan)
    Anonym (Graffit) skrev 2015-12-24 19:46:54 följande:

Dock leder stress till temporär håravfall. Du tappar håret under tiden du är stressad/pressad.

Du har väl en poäng. Läst nästan "överallt" att det är mammas sida man ska kolla på. Där är mina 3 morbröder väldigt tjockhåriga, och morfar hade hyfsat med hår vid 75 års ålder innan han dog. Dock har jag fått ärva farsen gener på det vita håret, då jag har massa, dock gör det inte mig något. Farsan är 64 och har en hög pana, höga vikar, annars ser det rätt tjockt ut. Dock är det så individuellt så jag tror inte på gener SÅ mycket.

Gener är allt när det kommer till att utveckla manligt håravfall. Man kan däremot bära på genen utan att den någonsin aktiveras.

Och stresshåravfall (Telogen Effluvium) kan trigga igång genen.

Men som sagt, på en del män blir det inte värre än lite högt hårfäste.

Om man börjar bli riktigt kal kan man alltid raka av allt, det är många män som gör så och ser bra ut. Det värsta är nog att spara en krans runt huvudet och/eller att försöka kamma över.

Sen finns det ju en del som gör hårtransplantationer eller skalpreducerande ingrepp, ibland med riktigt lyckade resultat. Dom är väl bättre nu än förr, då pluggarna var väldigt synliga.
  • Anonym (A)

Jag är kvinna, men är det inte så att det spelar mindre och mindre roll? Som 25-åring är det väl lite ensamt att håret krupit upp för långt men kommer man över 35 så är det så vanligt så man borde inte orka bry sej. Trimma /klipp det som finns kort bara, högt hårfäste är manligt och alltför mycket lurv a la Clinton ser bara omodernt ut. Finns inget skönare att ta på än korttrimmat hår. Men som svar på frågan så verkar det som om det visar sej innan 30 om det ska bli väldigt kalt.

• Anonym (Så olika)

Maken har aningens lite flikar längst fram och han är 50. Inte ett grått hårstrå heller. Pappa var typ flint vid 30 liksom alla hans bröder. Svärfar var halvflint,inte allt borta. Min ingifta morbror dog med fullt hår vid 87,dock var det helt vitt väldigt tidigt. Vi har 2 kompisar där båda blev flint långt före 30, men skit och detsamma-raka av resten bara.

Svar på tråden Manligt håravfall - när är man "säker"?