• lisen32

Tjejnamn, hjälp:)

Vi väntar en liten tjej, troligtvis brunett med bruna ögon. Bollat några namn fram och tillbaka och fått lite tips och råd av er här också :) Men vi har kört fast lite och därför lagt till nya namn på listan.

Det skulle vara så grymt att få era spontana tankar om dessa namn. Orkar ni inte skriva något om alla så gör det såklart inget:) Stort tack på förhand!

Laura

Klara

Filippa

Tilde

Lovisa

Wilma

Freja

Elvira

Evelina

Olivia

Julia

• Svar på tråden Tjejnamn, hjälp:)
  • mawliens
    lisen32 skrev 2015-12-25 01:13:57 följande:

Vi väntar en liten tjej, troligtvis brunett med bruna ögon. Bollat några namn fram och tillbaka och fått lite tips och råd av er här också :) Men vi har kört fast lite och därför lagt till nya namn på listan.

Det skulle vara så grymt att få era spontana tankar om dessa namn. Orkar ni inte skriva något om alla så gör det såklart inget:) Stort tack på förhand!

Laura

Klara

Filippa

Tilde

Lovisa

Wilma

Freja

Elvira

Evelina

Olivia

Julia

Personligen gillar jag annorlunda och unika namn, något som inte alla andra heter :) Vi har valt namnet Adelina till vår dotter som föds nu i januari. Av de namnen du valt skulle jag säga Laura, Elvira eller Filippa. De andra känns så himla vanliga, men nu är det mina åsikter och alla tycker ju såklart olika :) Lycka till med namnvalet och er flicka! :)
  • MammaPetra

Jag gillar lite udda namn. Jag funderat på namn från gudar ifrån olika mytologier men också annorlunda stavningar på vanliga namn. Min ena dotter heter Yennefer till exempel. Men det är ju självklart upp till dig. Av de namnen från din lista hade jag nog valt Freja.

• Anonym (stella)

Även jag föredrar lite mer udda namn, då ens namn vid första intrycket kan säga mycket om karaktären enligt mig. Mina favoriter just nu är Eloise, Ilsa, Faye och Aurora. Av de namn som du bollar med måste jag nog säga att jag hade valt Olivia, känns lite exotiskt med bruna ögon och brunt hår.

• lisen32

Tack för era svar & motiveringar, uppskattas! Som ni kanske anar gillar vi nog lite mer klassiska eller inte alltför ovanliga namn :) Fler som vill dela med sig av era tankar om namnen, ris & ros? :) Tex Elvira: krångligt Julia: för vanligt .. :)

• lisen32
    mawliens skrev 2015-12-25 01:30:54 följande:

Av de namnen du valt skulle jag säga Laura, Elvira eller Filippa. De andra känns så himla vanliga, men nu är det mina åsikter och alla tycker ju såklart olika :) Lycka till med namnvalet och er flicka! :)

Tack & grattis till dottern :) Laura, fint med svenskt uttal? Kommer alla undra hur det ska uttalas? :)
  • annieh897

Jag gillar alla era förslag! Freja är högt upp på min lista om vi får en tjej. Föredrar tvåstaviga namn men måste nog ändå säga att från er lista fastnade jag för Olivia, Elvi

• aleydis
    lisen32 skrev 2015-12-25 01:13:57 följande:

Laura

Klara

Filippa

Tilde

Lovisa

Wilma

Freja

Elvira

Evelina

Olivia

Julia

Vi har ganska lik smak!
    Av dessa gillar jag :

Klara- vackert, redigt, enkelt
    Tilde- ljuvt, inga smeknamn
    Elvira- min dotters namn! Det är gulligt men samtidigt lite kaxigt.

Andra namn, Selma, Signe, Vera, Siri
  • fluu

Laura - Vackert, enkelt, men inte riktigt min grej.

Klara - Underbart vackert och rejält. Gångbart, enkelt och smeknamnsfritt.

Filippa - För prinsessigt för min smak. Men egentligen ett bra namn.

Tilde - Ett pluttigt smeknamn, passar upp till typ sex år.

Lovisa - Som Klara fast det lär bli smeknamn.

Wilma - För sött för min smak.

Freja  - Som Wilma.

Elvira - Som Lovisa fast något sirligare.

Evelina - Gillar inte. Vet inte riktigt varför för det är inget fel på namnet i sig. Kanske är det persontypen jag tänker på eller smeknamnet "Evve".

Olivia - Bra på precis alla vis, men lite för mjukt för min smak.

Julia - Som Olivia.

Röstar för Klara eller Lovisa i första hand och Elvira eller Julia i andra hand.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lisen32

Kanonbra namnanalyser, tack :) några tankar:

Klara: Så fint. Det enda är att det kan vara väldigt vanligt?

Tilde: håller med om att det är fint, hoppas bara inte det uppfattas som ett gulligt smeknamn när hon blir äldre

Laura: gillar mer och mer. Är inte med på topp 100, för ovanligt, svåruttalat?

Olivia: fint men tänker lite på oliver :)

Fler tankar? :)

• mawliens
    lisen32 skrev 2015-12-25 08:19:02 följande:
    Tack & grattis till dottern :) Laura, fint med svenskt uttal? Kommer alla undra hur det ska uttalas? :)
    Tack så mycket :) Jag tycker personligen inte att Laura är speciellt svårt att uttala :) Man kan ju uttala det på två sätt, "Laoura" och "Låra" men det är samma med många namn, Som tex
    Leonore = som det låter eller bara "Leonor"
    Adéle = "Adell" eller som det stavas :)
    Josefine = som det låter eller "Josefin"
    Om du förstår hur jag menar :)
  • lisen32

Tack! :) Svårt det här!

Nu har vi smält namnen lite till och kvar på listan är:

- Klara

- Laura

- Tilde

Några tankar? :)

• mawliens
    lisen32 skrev 2015-12-27 14:28:03 följande:

- Klara

- Laura

- Tilde

Håller på Laura :) Tycker om Klara jätte mycket också. Fina namnval :) Lycka till nu!
  • lisen32
    mawliens skrev 2015-12-27 15:39:54 följande:

Håller på Laura :) Tycker om Klara jätte mycket också. Fina namnval :) Lycka till nu!

Tack för alla tips :)
  • Serfini

Jättefina namn! Så skönt att se traditionella vackra man än alla dessa hitta på namn.

Min favorit här är Evelina :)

• Anonym (Jossan)
    lisen32 skrev 2015-12-27 14:28:03 följande:

- Klara

- Laura

- Tilde

Absolut Klara! Älskar det namnet, enda som gör att jag tvekar är "är du klar Klara?" och att stavningen med K gör hela namnet så mycket finare. Vill inte att någon ska råka stava med C eller tro att det stavas så, känns mesigare då.
  • lisen32
    Serfini skrev 2015-12-30 21:00:19 följande:

Jättefina namn! Så skönt att se traditionella vackra man än alla dessa hitta på namn.

Min favorit här är Evelina :)

Tack :) ja tycker ju också klassiska namn är så fint! :)
  • lisen32
    Anonym (Jossan) skrev 2015-12-30 21:22:23 följande:

Absolut Klara! Älskar det namnet, enda som gör att jag tvekar är "är du klar Klara?" och att stavningen med K gör hela namnet så mycket finare. Vill inte att någon ska råka stava med C eller tro att det stavas så, känns mesigare då.

Tack :) Håller med! Klara med K, enklare & tuffare! Lite svårt som du säger med tex "klara färdiga gå"..undrar om man får höra det massor?

Annars är Klara faktiskt favoriten just nu :)
  • frokena

Älskar Laura, det åker direkt upp på min namnlista ;) Även Klara är väldigt vackert men samtidigt tufft!

• lisen32
    frokena skrev 2016-01-01 23:36:49 följande:

Älskar Laura, det åker direkt upp på min namnlista ;) Även Klara är väldigt vackert men samtidigt tufft!

Härligt! :) Ja Klara växer mer & mer, hoppas bara hon ser ut som en Klara/Laura :)
Svar på tråden Tjejnamn, hjälp:)