• Klea

    Fakturor som kommer flera dagar efter fakturadatum...

    Alltså, jag är lite nyfiken på hur det går ihop med fakturor och fakturadatum osv.

    Brukar ofta få fakturor på saker som är fakturerade flera dagar efter att brevet nått min postlåda, då ofta försänt som B-post. Nu senast fick jag en faktura som var fakturerad över en vecka innan jag ens fick det, tack och lov med 1 månads betalningstid.

    Finns ju dock fakturor som har 14 dagars betalningstid och då är det lite kinkigt om man får den några få dagar innan den ska ha betalats, eller kanske försent, särskilt med tanke på betalningstid för Bankgiro och Postgiro. Eller lägg till de som inte har internetbank och måste ta sig till bankkontor (om det nu finns något som erbjuder betalning).

    Vad finns det för regler egentligen? Finns det någon undre gräns för betalningstid?

    Har ju hört skräckhistorier om t.ex. Klarna som skickar ut fakturor med väldigt kort betalningstid och satt i system att skicka ut påminnelse och inkasso flera dagar innan sista betalningsdag för att de förväntar sig att folk ska betala försent. Nu vet jag inte hur sant det är så låter det tas med en nypa salt.

  • Svar på tråden Fakturor som kommer flera dagar efter fakturadatum...
  • Anonym (***)

    Det spelar väl egentligen ingen roll, för du ska ju vara medveten om att du handlat och ska få en faktura. Dessutom får man ta reda på betalningsvillkoren när man handlar på faktura.

    Som idag t ex. Jag betalde mina räkningar. Men räkningen från kommunen har inte kommit. Men jag vet ju att den ska betalas innan månaden är slut. Så då får jag ringa efter den, så jag hinner betala den.

  • Långbenopluto
    Anonym (***) skrev 2015-12-25 21:43:21 följande:

    Det spelar väl egentligen ingen roll, för du ska ju vara medveten om att du handlat och ska få en faktura. Dessutom får man ta reda på betalningsvillkoren när man handlar på faktura.

    Som idag t ex. Jag betalde mina räkningar. Men räkningen från kommunen har inte kommit. Men jag vet ju att den ska betalas innan månaden är slut. Så då får jag ringa efter den, så jag hinner betala den.


    Precis, så får alla göra....
  • Klea

    I det här fallet var det en räkning från tandläkaren som jag fått besked om ev. skulle ingå i tidigare besök. Vilket tydligen inte stämde.

    Så på det planet är det omöjligt för mig att vänta mig en faktura.

    Och även om jag handlat en vara den 1 december med betalningsdag senast 15 december och inte får fakturan förrän kanske 10-11 december eller till och med 14 december, lägg till bankdagar för girobetalning, känns det väldigt orimligt. Är ju OCR nummer som ska in och det har jag inte fått i förskott.

    Får det verkligen gå till så?

    Lägg till en postverksamhet som inte fungerar tillfredsställande sedan det blev Postnord...

    Om en faktura blir försenad i postgången? Vad gäller då? Ska jag ringa och be om OCR nummer på telefon eller få en ny faktura (som kanske försvinner eller försenas)?

  • Aniiee

    Handla inte på faktura. EVER. Om inte fakturan kommer med E-post, då.

    De enda fakturor som ska komma med posten är... INGA. Eller möjligen hyran, om man bor i hyreslägenhet. 

    Min familj har gjort oss av med pappersfakturor helt. Sista som försvann försvann i Augusti i år (den första för flera år sedan). Undantaget: Akutfakturor, som man får i handen, tex tandläkare, vc osv.


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (ekonomi)

    Fakturera = det företaget gör när de skriver ut/skickar en faktura
    Faktureringsdatum = det datum fakturan skrivs ut av säljaren
    Förfallodatum = det datum köparen senast ska betala fakturan

    Så att fakturor har fakturerats och har fakturadatum innan du får dem är helt naturligt, det låter mycket märkligt att det skulle vara tvärtom. Antar att du egentligen menar att de har förfallodatum bara några få dagar efter att du fått fakturan.

    Som någon ovan skrev så står det ett företag fritt att välja hur lång tid de har från fakturadatum till förfallodag, men du som köpare accepterar deras villkor när du beställer om du inte tar kontakt med dem och kommer överens om något annat. Sen har det tidigare varit så att det normala är 30 dagar för privatkunder, men det är olika.

    Är det så att du alltid får brev sent bör du kontakta posten och fråga vad som pågår. Får du en faktura efter förfallodatum har de flesta företag förståelse för att det kan ha gått fel i posten, kontakta dem och förklara hur det ligger till så får man oftast några dagar till på sig att betala. Betalar du fakturor via giro på papper brukar det räcka att du ser till att få iväg brevet dagen innan förfallodatumet, då får de betalningen innan det hinner gå vidare till inkasso.
    (bonus: påminnelseavgift är man aldrig skyldig att betala även om företagen försöker hävda det)

  • Anonym (ekonomi)

    Och skicka till inkasso innan förfallodatum passerat får man inte, då bör du polisanmäla eller åtminstone bestrida, inget seriöst inkassoföretag skulle gå vidare med nåt sånt. Sen är det ju en annan sak om man skickar en påminnelse om att förfallodatum närmar sig, skulle inte förvåna mig alls om folk glömmer bort fakturor som kommer per e-post. Det är ju skillnad på påminnelse och påminnelse...

  • Klea
    Anonym (ekonomi) skrev 2015-12-25 22:27:29 följande:

    Och skicka till inkasso innan förfallodatum passerat får man inte, då bör du polisanmäla eller åtminstone bestrida, inget seriöst inkassoföretag skulle gå vidare med nåt sånt. Sen är det ju en annan sak om man skickar en påminnelse om att förfallodatum närmar sig, skulle inte förvåna mig alls om folk glömmer bort fakturor som kommer per e-post. Det är ju skillnad på påminnelse och påminnelse...


    Just det är inget jag varit med om, råkade bara av en slump se en tidninsartikel om just Klarna som påstods ha satt i system just att skicka ut påminnelser innan förfallodag. Spånade vidare i det och hittade flera som berättat samma historia i olika inköp. Någon hade väntat till dagen innan förfallodag som du skrev ska vara tillräckligt (även om man ju bör ha mariginal) vilket var en tisdag utan massa helgdagar kring. Dagen efter damp en påminnelse ner i brevlådan. Kan ha varit dagen efter förfallodatum också. Men inget seriöst företag skickar väl ut påminnelser så fort.

    Nån insider påstod att det är deras vinstidé, eftersom de äger eller har ett inkassobolag som dotterbolag, så kan väl förstå om de gör allt för att få in inkassopengar. Sen är det inte särskilt seriöst.

    Men de verkar ju än så jag vte inte om de skärpt sig eller om de gör som Ryanair och skiter i alla ARN-anmälningar eller vad de fått på sig.

    Deras kundtjänst sägs ju ha varit väldigt oförstående och otrevliga.

    Men jag låter det tas med en nypa salt återigen eftersom jag inte upplevt det själv.

    I regel betalar jag alltid direkt undantag i enstaka fall när jag inte har möjlighet att göra det vid akut köp (tex. kurslitteratur).
  • Aniiee

    När det gäller Klarna så har de skärpt sig betydligt sedan de startade. De fick kritik från alla håll, och påtryckningar från företagen som anlitade dem (bla discshop som förlorade MASSOR av prefekt fungerande faktura-kunder  när de gick in med Klarna som ny fakturatjänst för att Klarna inte tyckte att Discshops kunder var kreditvärdiga och nekade faktura-köp. Discshop blev skitförbannade för att deras kunder blev skitförbannade..... finns exempel på fler företag som har samma Klarna-historia.) Klarna trodde att de kunde köra över företagen, men det gick inte i längden.

    Klarna har fortfarande dåligt rykte, men är betydligt bättre nu än de var för 4 år sedan.


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Klea

    Varför trodde de att de kunde köra över företagen? Är väl ändå de som är kunder, inte Klarna.

  • Anonym (***)
    Klea skrev 2015-12-25 22:01:00 följande:

    I det här fallet var det en räkning från tandläkaren som jag fått besked om ev. skulle ingå i tidigare besök. Vilket tydligen inte stämde.

    Så på det planet är det omöjligt för mig att vänta mig en faktura.

    Och även om jag handlat en vara den 1 december med betalningsdag senast 15 december och inte får fakturan förrän kanske 10-11 december eller till och med 14 december, lägg till bankdagar för girobetalning, känns det väldigt orimligt. Är ju OCR nummer som ska in och det har jag inte fått i förskott.

    Får det verkligen gå till så?

    Lägg till en postverksamhet som inte fungerar tillfredsställande sedan det blev Postnord...

    Om en faktura blir försenad i postgången? Vad gäller då? Ska jag ringa och be om OCR nummer på telefon eller få en ny faktura (som kanske försvinner eller försenas)?


    Om du fått besked att du kanske slipper betala den, så kan du ju inte vara säker. Du har ett ansvar att säkerställa att du betalt det du ska betala.

    Du har väl en telefon? Använd den.
  • Aniiee
    Klea skrev 2015-12-27 11:43:15 följande:

    Varför trodde de att de kunde köra över företagen? Är väl ändå de som är kunder, inte Klarna.


    Storhetsvansinne? Jag vet inte....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (***)
    Klea skrev 2015-12-25 23:28:19 följande:
    Just det är inget jag varit med om, råkade bara av en slump se en tidninsartikel om just Klarna som påstods ha satt i system just att skicka ut påminnelser innan förfallodag. Spånade vidare i det och hittade flera som berättat samma historia i olika inköp. Någon hade väntat till dagen innan förfallodag som du skrev ska vara tillräckligt (även om man ju bör ha mariginal) vilket var en tisdag utan massa helgdagar kring. Dagen efter damp en påminnelse ner i brevlådan. Kan ha varit dagen efter förfallodatum också. Men inget seriöst företag skickar väl ut påminnelser så fort.

    Nån insider påstod att det är deras vinstidé, eftersom de äger eller har ett inkassobolag som dotterbolag, så kan väl förstå om de gör allt för att få in inkassopengar. Sen är det inte särskilt seriöst.

    Men de verkar ju än så jag vte inte om de skärpt sig eller om de gör som Ryanair och skiter i alla ARN-anmälningar eller vad de fått på sig.

    Deras kundtjänst sägs ju ha varit väldigt oförstående och otrevliga.

    Men jag låter det tas med en nypa salt återigen eftersom jag inte upplevt det själv.

    I regel betalar jag alltid direkt undantag i enstaka fall när jag inte har möjlighet att göra det vid akut köp (tex. kurslitteratur).
    Det är bra med forum. Då lär man sig vilka företag man inte ska handla från.


Svar på tråden Fakturor som kommer flera dagar efter fakturadatum...