• Äldre 26 Dec 01:19
    4896 visningar
    3 svar
    3
    4896

    Inderal under graviditet?

    Hejsan,

    Har en fråga, har ätit indeal i några år och fungerar i princip inte utan den pga min sociala fobi. Jag vart gravid då jag och make planerat barn ett tag och läkare sade det är ok att äta den . Har en relativt låg dos. Det gick tyvärr inte som vi tänkt. Födde min son för tidigt i vecka 21 och vi tappade honom mycket tragiskt och ledsamt. Han var fullt frisk med något hände i min kropp och jag fick sammandragningar och födde plötsligt.
    Läkarna säger att det inte var inderalen och jag borde kanske lita på det, men ville så gärna utesluta alla orosmoment tills vi ska försöka igen , så jag försökte sluta med den. Går inte tyvärr..märker att jag precis som förr inte kan umgås med folk i vissa situationer osv och så kan jag inte leva och ha det, inte ens under 9 månader vilket ju är ganska lång tid. 
    De kommer säkert säga det är ok att äta den igen och att jag inte ska oroa mig, men hade varit skönt få höra någon som har erf äta den under sin graviditet och där det gått bra, så jag kan få släppa på min oro. Jag äter allra max 15 mg per dag..

    Tacksam för svar o erfarenheter! 

  • Svar på tråden Inderal under graviditet?
  • Äldre 26 Dec 07:39
    #1

    Hej där. Jag ska försöka svara på din fråga så du kan släppa oron. Det finns mediciner man inte "bör" äta vid graviditet. Inderal rekommenderas inte OM inte läkaren säger annat. MEN det finns massa fler mediciner man inte "bör" äta. Min syster åt ex concerta under hela graviditeten eftersom hon inte fungerar annars. Läkaren bedömde risker för barnet vs risker för mamman med att inte äta den. likaså är det med andra jag känt som varit tvungna att äta ex antidepressiva. OM det är bäst för mamman så är det bäst för barnet. Det är inte bra om mamma inte mår bra, det är värre. Ta du och lita på din läkare, ta så låg dos som möjligt. Och sätt inte samman ditt missfall med inderalen. Lita på läkarna. Indaral sänker ju blodtrycket så de vet vad den medicinen gör och kan säkert på goda grunder utesluta att ditt missfall berodde på det om du dessutom inte tagit extremt höga doser. Släpp oron. Gör det som DU mår bäst av. I samråd med läkare - fråga gärna 2 läkare om du vill. Ibland kan man byta preparat mot ngt bättre. Jag tror att om du slutar oroa dig så kommer du kanske kunna minska dosen ännu mer... på sikt. Lycka till

  • Äldre 27 Dec 00:09
    #2

    Hejsan,

    Tack för dina fina ord. Jag tror du har helt rätt. Jag vet också folk som ätit sådant som till och med kan vara rent skadligt för barnet för att de måste.
    Läkaren sa till mig nu att han inte alls är orolig och egentligen skulle det inte alls kunna bli något som jag förstod förrän i 3:e trimestern och de skulle ha stenkoll på oss. Men usch jag blev ju så fruktansvärt himla rädd och börjar tänka på allt det kunde vara. Eventuellt kan det ha varit en infektion, början till infelktion jag tänker såklart kan det varit inderalen (iofs sa läkare att det är det absolut inte), kan det varit stress i plugget och bla bla. De obducerar moderkaka nu för att se , men bebis var iaf fullt frisk. Finner man ingen bakterie i moderkakan tror man nog att jag eventuellt har en försvagad tapp men kanske får jag aldrig svar.
    Men du har nog helt rätt och det säger barnmorska och läkare till mig också att det är bättre att mamman mår bra än att utesluta vissa mediciner som kanske är livsviktiga, är ju hela tiden en bedömningsfråga som är individuell. Men jag hade en rejält låg dos och den var nog inte alls skadlig och utan den fungerar jag verkligen inte alls.
    Ska försöka släppa min oro och samtala med läkare och barnmorska flera gånger så att det känns bättre och jag vill och hoppas så gärna att allt ska gå bra nästa gång. Tack igen för tips råd och erfarenhet! :)

  • Äldre 27 Dec 00:11
    #3

    Är det någon som haft sin inderal under graviditet så svara också gärna. :) 

Svar på tråden Inderal under graviditet?