• Anonym (Riru)

Vad tycker ni man bör ha innan man skaffar barn?

Vad tycker ni man borde ha innan man skaffar barn? Alltså angående till exempel pengar/besparingar, jobb, lön, boende, utbildning, rest, vänner, partner, äktenskap, bil osv. Vad är minimikraven för er? När tycker ni inte man bör skaffa barn?

• Svar på tråden Vad tycker ni man bör ha innan man skaffar barn?
  • Lena

Innan man planerar barn tycker jag man ska ha eget boende och försörjt sig själv i minst ett år.

• Anonym (Mmm)

Stadig ekonomi, eget boende och ngn som vill ha barn med en.

• MrsHughes

Ett stabilt förhållande med någon som också vill ha barn. Någon form av inkomst som inte är socialbidrag och ett tryggt boende.

• Anonym (-)
    Anonym (Riru) skrev 2015-12-26 18:40:06 följande:
    Vad tycker ni man borde ha innan man skaffar barn? Alltså angående till exempel pengar/besparingar, jobb, lön, boende, utbildning, rest, vänner, partner, äktenskap, bil osv. Vad är minimikraven för er? När tycker ni inte man bör skaffa barn?
    Eget boende. Fast inkomst hos åtminstonde en av föräldrarna på minst 20 000 kr efter skatt. Besparingar är viktigare om man har hus och bil, än om man åker buss och bor i hyresrätt, men bra att ha åtminstonde 20 000 kr. Utbildning behöver inte vara klar så länge man har en ok inkomst (kanske andra föräldern jobbar). Man behöver inte utbilda sig alls om man redan har ett fast jobb man trivs med som ger ok inkomst. Resa behöver man bara göra om man älskar att resa och helst gör det utan barn. Annars kan man ju låta bli, eller ta med barnen (men då krävs något högre inkomst).
    Man bör ha en fast partner som man helst bor ihop med, och som också önskar barn. Behöver inte vara gift, men viktigt med samboavtal/testamente. Bil behöver man ju bara om man behöver den så att säga.
  • Anonym (Tant)

Minimum är två fasta inkomster, stabilt långvarigt förhållande, buffert, bra boende och två föräldrar som båda verkligen vill ha barn.

(om man väljer att självständigt inseminera sig som singel så gäller ju andra saker. Du är man ju själv i att skapa trygghet)

Våra krav var- utbildningar, 2 fasta bra jobb, drömboende inköpt, gifta, stort sparande som buffert och inför föräldraledigheten, perfekt förhållande, helt ny säker bil, saker/djur till våra hobbys inköpta. Vi har nu två barn

• Anonym (Anna)

Jag är själv vilket inte var min dröm men det fick bli så när jag inte träffade någon bra man i tid (är 35, sonen nu 5 mån). Är högutbildad, har en trygg anställning med bra lön, mer än en årslön på banken och ett boende stort nog för barn. Vi bor i Stockholms innerstad så när inte rätt man dök upp avvaktade jag tills jag hade råd med ett lämpligt boende på egen hand. Behöver inte bil. Förblir jag själv blir det dock inte fler barn. Graviditeter är för riskabla även om det gick smidigt sist.

• Anonym (Elin)

Det absolut viktigaste anser jag är att man har en grundtrygghethet i sig själv. Att man är en trygg och kapabel människa (eller två trygga och kapabla människor). De yttre omständigheterna kan förändras och då har man nytta av att vara trygg och starka och handlingskapabel.

Planerar man barn tycker jag att stabila vuxna, stabilt boende och att repektive vuxen kan försörja barnet samt också är kapabel att ta hand om barnet (tex vara föräldraledig). Dvs att båda föräödrarna var för sig är kapabel att ta hand om ett barn - och beredd att göra det. Ekonomiskt tycker jag att det är bra om respektive förälder har en egen inkomst så att den ena vuxna inte blir ekonomiskt beroende av den andre.

Men detta gäller alltså vad jag tycker är idealt om man planerar barn. Det innebär inte att det inte finns tillfällen när omständigheterna kan vara andra - och blir man oplanerat gravid ser ju förutsättningarna annorlunda ut. Vad som är "stabil" är ju också relativt.

• Maddi

Stadig ekonomi (inte leva på bidrag), och att ha i bakhuvudet att barnet kanske vill hålla på med dyr sport att ha råd med barnets kommande intressen. Att båda vill ha barn, så dom känner sig älskad.

Körkort är ju alltid ett plus, men de beror ju mer på vart i landet man bort. Glesbyggd har man mer nytta av det. Men det första stycket, MIN personliga åsikt, kommer man långt med.

• Anonym (123456789)

Jag tycker att man ska ha ett bra och stabilt förhållande med pappan till det kommande barnet, gärna utbildning, fast arbete och stabil ekonomi, pengar på sparkontot, bra boende och hemskt gärna körkort och bil. Socialt liv med familj och vänner är också viktigt för mig. Resa kvittar för min del, aldrig varit intresserad av det och även om jag skulle vilja resa så får mitt barn hänga med mig :)

Jag blev gravid ung och hade inte alla dom bitarna jag räkna upp, vilket gör att jag idag inser vad som hade varit viktigt för mig att ha då. Nu gick det bra ändå men fick kämpa mycket när mitt barn var liten med att plugga, arbeta som timvikarie samtidigt, ta körkort, flytta och sen separera jag med pappan. Inte det ultimata enligt mig även om det gick. Får jag fler barn så känns det skönt att veta att jag har pengar på sparkontot, fast arbete, få ut okej med pengar när jag är mammaöledig, bor i ett radhus, har körkort och bil. (är det där stabila förhållandet jag väntar på alltså haha.)

• Anonym (mor)
    Anonym (Anna) skrev 2015-12-27 06:33:53 följande:

Jag är själv vilket inte var min dröm men det fick bli så när jag inte träffade någon bra man i tid (är 35, sonen nu 5 mån). Är högutbildad, har en trygg anställning med bra lön, mer än en årslön på banken och ett boende stort nog för barn. Vi bor i Stockholms innerstad så när inte rätt man dök upp avvaktade jag tills jag hade råd med ett lämpligt boende på egen hand. Behöver inte bil. Förblir jag själv blir det dock inte fler barn. Graviditeter är för riskabla även om det gick smidigt sist.

Men känner du verkligen att graviditeter är "riskabla" här i vårt land? Är man fullt frisk så torde det vara rätt riskfritt(?) Jag fick mitt andra barn när jag var 38 och minns inte att jag för en enda sekund kände att det var riskabelt.
Svar på tråden Vad tycker ni man bör ha innan man skaffar barn?