• shllys

Svenska 3 Hermods, HJÄLP!

Finns det någon här som studerar eller studerat Svenska 3 hos hermods och kan hjälpa mig med att förstå första uppdraget?

Alltså det här 
    -----------------------------

2  Vetenskaplig text

I kursen ska en större vetenskaplig text skrivas, och redan nu är det viktigt att komma igång med detta arbete.

A Vilket syfte har du valt för din uppsats? Med andra ord - varför skriver du din text? Och vad vill du uppnå?

B Vilka är dina frågeställningar? Alltså: Vilka frågor vill du ha besvarade för att uppnå syftet? Två-tre raka frågor är ett gott riktmärke.

C Har du undersökt om det finns några källor som du kan använda? Minst en vetenskaplig artikel, minst en fackbok (en vetenskapligt författad bok).  Minst en roman om en skönlitterär analys ska göras.

D Utgå från uppsatsmallen och skriv något under varje rubrik (förutom abstract). Bifoga detta i en fil.

Besvara frågorna så utförligt som möjligt, så din webblärare får grepp om hur ditt arbete med uppsatsen framskrider.

• Svar på tråden Svenska 3 Hermods, HJÄLP!
  • Eleonor01

Du ska skrivs en uppsats baserad på en frågeställning. Det finns olika sött att komma fram till svar i en uppsats. Litterär studie enkäter eller intervjuer. Välj själv vad som passar dig bäst. Om du läser mallen tror jag du förstår bättre. Vilket ämne berör dig? Vad vill du veta?

• Anonym (lärare)

Om du har svenska 3 kursmålen i närheten så är denna uppgift kopplad till målet som heter "vetenskaplig skrivande", titta på det också så du förstår vad det är som krävs. Har du det inte finns det på skolverkets hemsida.

• Spickesill

Ladda ner ett par uppsatser och titta hur de brukar se ut, så förstår du nog snart. Sök på t.ex "c-uppsats svenska" (eller valfritt annat tema) så hittar du en massa universitetsuppsatser, de brukar följa den där mallen.

• shllys

Tack för svaren! :) Jag tror jag har förstått men eftersom den här uppsatsen ska göras i 4 steg så undrar jag om dom menar att jag bara ska göra en översikt över min uppsats nu? I nästa uppgift ska jag göra ett första utkast av uppsatsen

• Eleonor01
    shllys skrev 2015-12-27 20:56:17 följande:

Tack för svaren! :) Jag tror jag har förstått men eftersom den här uppsatsen ska göras i 4 steg så undrar jag om dom menar att jag bara ska göra en översikt över min uppsats nu? I nästa uppgift ska jag göra ett första utkast av uppsatsen

Jag mailade så långt jag kommit istället för att försöka svara på frågorna. Funkade bra! Jag gjorde mina överskrifter på avsnitten å skrev det jsg hade. Funkade fint eftersom jsg redan då kommit långt
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-12-27 21:18:52 följande:
    Jag mailade så långt jag kommit istället för att försöka svara på frågorna. Funkade bra! Jag gjorde mina överskrifter på avsnitten å skrev det jsg hade. Funkade fint eftersom jsg redan då kommit långt
    Alltså jsg kopierad syfte å frågeställningar från mitt arbete
  • Maddelindgren

Sitter fast på samma fråga angående den vetenskapliga texten som ska skrivas utifrån "uppsatsmallen." Har läst svaren här minst hundra gånger men lyckas ändå inte förståSkäms

Utgå från uppsatsmallen och skriv något under varje rubrik (förutom abstract). Bifoga detta i en fil.
    När det kommer till dessa "rubriker" pratar vi då om Inledning,Bakrund,Metod,Resultat,Diskussion, samt Käll-och litteraturförtackning? Jag vet att man inte ska skriva under abstract men jag lyckas ändå inte lista ut vad det innebärObestämd Vill hemskt gärna få lite hjälp så att man inte blir helknäpp haha

Svar på tråden Svenska 3 Hermods, HJÄLP!