• Vk91

Abort eller inte

Nu känner jag mest att jag behöver skriva av mig lite, då jag står inför ett jobbigt beslut. Jag är gravid i v 8 (7+2). För det första vill jag tillägga att jag gick på p-piller men det hände ändå. Fick reda på det ungefär 2 v sen, och då var min och sambons reaktion att vi skulle behålla det, trots allt lever vi i ett lyckligt, kärleksfullt förhållande sen år tillbaka, och har en bra ekonomi. Men sen ungefär 1 v sen kom ångesten, och alla förändringar som kommer med att ha ett barn. Började tänka på små skit saker som tänk om barnet blir allergiskt och vi måste göra oss av med hund och katter (som jag älskar så innerligt), jobb möjligheter efteråt osv... Jag började få panik om jag verkligen skulle klara detta.

Sen efter mycket gråt och tanketid beslutade jag att det kanske var bäst att göra abort. Att det var bättre att vi fick barn när det var planerat och vi var redo. Det kändes aldrig rätt, men det kändes "lättare" än alla eventuella förändringar som jag stod inför. Nu sitter jag här igen och vet ännu en gång inte om det är vad jag vill göra. Fram och tillbaka hela tiden. Sen gjorde jag misstaget att googla, för det jag känner mest ångest för är vad jag gör emot fostret. Frågor dök upp som om den känner smärta, eller om det är plågsamt för den etc. Vilket bara gjorde allt ännu jobbigare. Vissa säger att embryot känner hur den slits itu, andra säger att den inte gör det. Jag orkar inte längre. Har en tid för abort om 3 dagar och jag har lika mycket ångest för vad jag ska ta mig till som i början. Ville bara ha lite åsikter, erfarenheter och annat som andra kanske har att dela med sig av...

Abort
  • Svar på tråden Abort eller inte
  • Anonym (Suck)

Eh när det är bättre? Ni har ju allt redan för en bra start med barn men väljer ändå bort barnet. Ego helt enkelt inget annat. Kanske ska strunta i barn helt? Vissa växer aldrig upp.

• Anonym (våga!)

Er första reaktion var att behålla. Den spontana reaktionen är oftast den som berättar vad man egentligen vill. Det känns inte rätt med abort? Gör inte abort då.

Hund och katt är bagateller. Om varken du eller din sambo är allergiska, så finns ju alla chanser till att barnet inte heller är allergiskt. Dessutom skyddar djur mot allergi.

Jobbmöjligheter? Det brukar lösa sig. Det finns många branscher där fasta jobb knappt ens existerar. Det hindrar oss ändå inte från att skaffa barn.

Du är rädd för förändringar, och skulle helst vilja att allt var som förr. Nu är det tyvärr så, att det aldrig kommer att bli som förr. Antingen får du ett barn, eller så gör du abort och kommer efter det att leva med det faktum att du valde bort ett barn för att du inte vågade.

Man kan planera ett barn, men vara redo? Många tror sig vara redo, men så blev det inte alls som man hade trott och man tycker det är sååå jobbigt. Andra är inte alls redo (som jag) men det går ändå hur bra som helst.

Jag tror det avgörande här är om man hör till dem som tror sig kunna planera hela sin framtid, eller om man är av den flexibla sorten som är beredd på alla möjligheter och löser problemen om/när de uppstår. Jag tror att du hör till dem som planerar. Så kanske det nu är dags att släppa kontrollen, och i stället börja leva livet så att du väntar med spänning på vad morgondagen har för överraskningar i beredskap åt dig?

• Livsglad

Man blir aldrig redo. Många som blir det har sen jätte svårt att bli gravid. Ibland får man bara hänga med i livet. Hoppas du tog det beslut som var rätt för dig ??

Svar på tråden Abort eller inte