• Anonym (hur?)

köpa in sig i hus?

Det finns säkert massor med trådar om det här förut men jag är rätt hopplös på detta med ekonomi, räntor och procentsatser. Kan någon ge mig lite tips på hur man kan göra i detta fall, utan att krångla till det för mycket :) 

Jag ska ev flytta in i min särbos hus. Vi har barn båda två. Han har lån på ca 1,5 miljon på huset som är värt ungefär 2,6 mille. 

Ska jag ta ett lån på husets halva värde och köpa in mig i huset? Det betyder ju att han i princip kan lösa in sitt lån då och jag har lån på min nyinköpta halva

Ska jag flytta in och hjälpa till med amorteringar osv och på sikt köpa in mig lite i taget istället?

Vi tjänar ungefär lika mycket, om nån funderade på det. 

Han säger att jag får göra som det känns bäst för mig. Jag vill gärna deläga huset men tycker det känns lite konstigt om jag tar lån och köper halva huset och då är han helt skuldfri? 

Finns det andra alternativ som jag inte ens tänkt på? 

• Svar på tråden köpa in sig i hus?
  • Anonym (M)

Varför skulle det vara konstigt om du har lån och inte han?

Om jag utgår från att han köpte huset för 2,6 miljoner, då har han redan lagt in 900 000 kr i kontantinsats och amorteringar. Ska du då köpa halva huset är det rimligt att han får 1,3 miljoner av dig. Han har då betalat 1,3 miljon och du 1,3 miljon. Att du har lån på hela summan och han bara på 200 000 kr är en annan sak.

• Anonym (hur?)

ja jag vet det, men det påverkar oss ju i det långa loppet tänker jag. Om vi ska tex åka på semester och jag betalar ett antal tusen på mitt lån men han har mer pengar än jag att röra sig med. 

Vi är helt överens om att vi ska dela på alla gemensamma kostnader medan man betalar för sina egna barn, sin egen bil, sina egna studielån osv. 

Det är sånt jag funderar över. 

Men absolut får jag göra så om det är den vettigaste lösningen 

• viktorjohan

När jag blev sambo gjorde jag som så att jag skrev ett gåvobrev på halva huset. Då slapp vi betala lagfartsavgift en gång till. Att tänka på är att om din blivande sambo har uppskjuten reavinstskatt måste han isf återföra den delen av skatten som motsvarar den andel han skänkt dig. Men skatten ska ju fram ändå nån gång.

Hur ni gör med lånen är ju en annan sak förstås. I mitt fall tyckte jag det kändes konstigt att "ta betalt" av min sambo. Så jag nöjde mig med att vi delade på lånen rakt av. Visst tog jag en risk. Men nu är vi gifta så det spelar ingen roll längre.

• tystlängtan

Hur ni ska göra kan bara ni avgöra, men hade det varit jag som satt på huset hade jag tyckt det känns dumt att ha så olika mycket bolån. Jag hade nog sett till att vi gemensamt ägde lika stor del av både huset och lånen, men eventuellt skrivit avtal om att vid separation få tillbaka de 1,1 milj som jag redan hade i övervärde på huset då vi flyttade ihop. På så vis skjuter man på "ojämlikheten" till den eventuella separationen istället.

• Anonym (Samma)

Smaksak.

Jag var/är i samma sits som dig. Jag har nu bott i huset i ett par år, vi har dessutom gift oss. Då han ägde huset sedan länge innan räknas det dock som enskild egendom.

Vi har diskuterat mycket tillsammans hur vi ska göra och vart en del oense om hur. Så vi har låtit det bero. Då vi nu även har barn ihop, men han inga sedan tidigare är jag ändå skyddad vid värsta scenariot.

Vi träffade en jurist (via banken en gratis timma, kanske något ni kan göra?), för att få bättre koll. Det man kan göra är att man skriver en revers på husets halva värde, som att han säljer det. Värt att notera är att ni kommer få betala vinstskatt om huset ökat i värde. Som jag förstod det fick jag också lösa nya pantbrev och betala för det. För oss är också lånedelen mycket mindre än värdet både pga av marknadsuppgång, arbete lagt på huset osv. Dock är ju planen att bygga ut så mer kommer lånas på huset.

Enligt juristen var det för oss, som ändå skulle gifta oss och hade bara ett -gemensamt - barn, enklast och billigast med att göra en bodelning inom äktenskapet så jag fick del i huset (vi slipper vinstskatt, pantbrevsavgifter som alltsomallt landat på 70k för oss). Inget är spikat än, men så blir det nog. Den ev vinstpengen han får ut, blir ändå relativt liten mot den stora utgiften nu. Huset kommer troligtvis stiga ännu mer ändå....

Så visst går det att lösa att köpa in sig, men kan bli rätt dyrt för bägge parter. Räkna på det. Allt beror ju på hur ert förhållande ser ut, om gemensamma planeras, om han ville tjäna på huset som investering om ni behöver göra stora grejer på huset....

Just nu betalar jag halva räntan och hälften av boutgifterna som en form av hyra. Amorteringarna är ju ett sparande jag inte har rätt till efter om något händer.

Svar på tråden köpa in sig i hus?