• Anonym (Barnskötare78)

arbetsbeskrivning för Barnskötare och Förskolelärare?

Hej! Jag har aldrig tänkt så mkt på skillnaden mellan mig som barnskötare och 19 år i yrket och Förskolelärare. Vi har ju lixom alltid gjort samma jobb. Har mer och mer börjat fundera över skillnaderna och googlade efter arbetsbeskrivning. Jag tänker för första gången att jag bara ska göra det jobb jag får lön för och inte det förskoleläraren får lön för.

Hur gör ni på era förskolor? Har ni riktiga arbetsbeskrivningar från er chef?

• Svar på tråden arbetsbeskrivning för Barnskötare och Förskolelärare?
  • Starbright

Jag jobbar inte som förskollärare, men på skolverket. Mitt intryck är att kommuner (eller enskilda förskolor) som har en tydlig pedagogisk idé också har större skillnad i arbetsuppgifterna. Där förväntas förskollärarna arbeta aktivt med pedagogiken på ett annat sätt, att testa nya metoder och material, lägga mer tid på planering, kanske ha större ansvar för utvecklingssamtal, etc. I kommuner där man bara "kör på som man alltid gjort" är gränserna väldigt luddiga, ofta inte ens skillnad i planeringstid utan alla är lika mycket i barngrupp.

• Lorelai

Läroplanen är väl vår främsta arbetsbeskrivning? I läroplanen framgår skillnaden tydligt tycker jag nog. Där står vad i verksamheten förskolläraren är ansvarig för samt vad arbetslaget (barnskötare bland andra) har ansvar för.

Svar på tråden arbetsbeskrivning för Barnskötare och Förskolelärare?