• 5847Alexandra

För er som har gjort vul!

Hejhej!

Jag är ny på denna sida och har inte riktigt förstått om jag gör rätt nu men hoppas jag får fram detta till er andra nu hehe!

Nu är det så att jag är gravid med mitt första barn och har lite funderingar.. Jag slutade med mina p-piller någon gång i slutet på Augusti 2015 (minns inte riktigt när) sedan hann jag inte få tillbaka min mens innan jag plussade på Stickan den 2a december. (Hade känt av någon vecka att jag var gravid men inte testat mig innan) Iallafall, när jag testade mig så visade clearblue testet att jag skulle ha blivit befruktad för 2-3v sedan. Jag gick på ett vul dagen efter (den 3e dec) för att veta hur långt gången jag var men gynekologen kunde då inte se något.

Jag gick tillbaka den 21a december och vi kunde då se en liten ärta med ett tickande hjärta. Han sa då att jag var i vecka 6+3, han sa att jag skulle blivit befruktad i slutet på okt/början på nov. Han sa också att bf är i mitten på Augusti 2016.

Nu till saken, hur pålitligt är ett vul? Hur mycket kan datumet variera från det han sagt? Kan det vara så att jag blev gravid vid ett samlag som jag hade redan i mitten på september eller måste jag blivit gravid i slutet på oktober/början på november?

Hoppas ni förstått min text och att allt inte blev för rörigt :)

Lägger till en bild från vul den 21a också.

• Svar på tråden För er som har gjort vul!
  • Jessa N

Hej och grattis!!

Datumet jag fick på mitt vul har stämt i båda mina graviditeter. Första gången stämde det med mina uträkningar också och andra gången diffade det med några dagar men det stämde med datumet jag fick vid RUL.

• Dimitra

Om du varit gravid i v 12-13 hade lillen där inne haft ett tydligt huvud, armar och ben

The Dimitra universe.
  • Cyanea

Jag har gjort IVF så därför har jag vetat exakt på minuten hur gammalt barnet varit ;) Jag har gjort 3 VUL före v. 12 och varje gång har dateringen stämt till 100%. Tror inte att alla stämmer in så exakt på mätningarna och att en del läkare/BM inte är så bra på att mäta korrekt (plus att vissa har sämre ultraljudsutrustning), men det bör inte bli fel mer än några dagar. 

Som Dimitra säger borde du dessutom ha sett en liten bebis istället för en "plupp" om du var så långt gången ;) 

Lycka till, och grattis till graviditeten :) 

• annasv1980

För mig stämde datumet vid VUL i v 8 ungefär med det som sedan fastställdes vid RUL i v 19.

• 5847Alexandra

Tack för alla svar! Har en fråga till.. Han sa ju att jag var i vecka 6+3, skulle jag då kolla på vecka 7 när jag läste om bebisens utveckling eller vecka 6?

• Cyanea
    5847Alexandra skrev 2015-12-28 13:02:09 följande:

Tack för alla svar! Har en fråga till.. Han sa ju att jag var i vecka 6+3, skulle jag då kolla på vecka 7 när jag läste om bebisens utveckling eller vecka 6?

Vecka 7 :) 
  • 5847Alexandra

Tack för alla svar! Kom på en till fråga, till vänster om där han har mätt embryot, ser det ut som ett huvud. Är det huvudet eller en sånhär gulesäck jag läst om? Är hinnsäcken det runda som är omkring embryot??

Svar på tråden För er som har gjort vul!