• Indiansommar

Nyårsdessert, vad ska man bjuda på?

Vi är hem bjudna till våra vänners vänner på nyår. 3 rätters middag bjuds det på, oxfilé till middag. Nu hamnade desserten på mig, vilket jag absolut inte har något emot. Men vad ska man bjuda på? Får vara något som är smidigt att kunna frakta med sig och ska funka till 12 vuxna. Gärna något lite lyxigare som är riktigt gott!! 

Tips och recept, tack!! :D 

• Svar på tråden Nyårsdessert, vad ska man bjuda på?
  • Margaux

Tiramisu? En riktig en med bra ingredienser... Bara att ha på kakao innan servering och blir bara bättre av att stå....

• Indiansommar

Semifreddon lät supergod! 

Är inte super förtjust i kaffe så tiramisu går tyvärr bort. 

Tack för tipsen, finns det fler tips där ute tro?

• elyse

Såg just reklam där man varvat vit och mörk chokladmousse. Såg himla gott ut. Och lyxigt!

• Tessasen

Jag gjorde saffranspannacotta dekorerad med vinbär, citronmeliss och florsocker på julafton, supergott!

• Pentra

Förra nyårsafton gjorde jag vaniljpannacotta med överdrag av mangogelé och toppad med sifonsprayad grädde serverat i portionsglas. Kanske skulle detta kunna vara ett alternativ?

• Maria

Jag ska göra vanlig chokladmousse i portionsglas. Tänkte nog pimpa med lite grädde och något färskt bär. För ett par år sedan gjorde min kompis en dekadent chokladcheesecake i stor form, där hon spritsat "gott nytt år" på toppen. Det var i princip kitsch men gott och skoj. :)

Annars har jag för mig att min glassmaskin kom med nåt recept på "grand dessert", om jag minns rätt ska det vara glass, frukt och bakverk på tallriken. Gör egen glass eller köp dyr skrytglass, sväng ihop en bärpaj och koka lite hallon till sås och arrangera på tallrik med tex stjärnfrukt. Det kräver tid i värdparets kök så klart, kan bli mer krångel än man orkar.

• Kartouche

Jag tycker också att pannacotta är toppen. Lätt att göra i förväg, förstörs inte av att tas med och kan dekoreras med vilka färska bär som helst som det råkar finnas i butiken samma dag :)

• TessanTess

Jag ska göra en pannacotta i tre lager till nyår, längst ner mörk choklad, sedan hallon och sist vit choklad, i ett genomskinligt glas så man verkligen ser de olika lagren :) På plats på middagen tänkte jag dekorera med färska hallon och myntablad, samt lägga upp tinade hallon i en skål som man får ta om man vill ha mer hallon uppepå :) Vi ska frakta desserten i över en timme så behövs något som kan fraktas långt :)

• Indiansommar

Jösses vad gott allt låter! Får bli många efterrätter framöver!! 

Hur gör man chokladpanacotta och hallonpannacotta?

Svar på tråden Nyårsdessert, vad ska man bjuda på?