• Kissekatt

Vid vilken ålder är det vanligast att barn kryper?

Ja, när kryper barn vanligtvis. Nu är jag inte intresserad av att höra om lille Hugo som kröp vid fyra månaders ålder utan vill veta när det normalt sker. Hanna är nio månader och verkar inte alls intresserad av att krypa. Är det sent?

• Svar på tråden Vid vilken ålder är det vanligast att barn kryper?
  • Tussens mamma

runt 9 månader är snittet. normalt är att börja krypa mellan 6 och 12 månader.

• Tussens mamma

hanna är alltså inte sen.

• Lucky

Det tror jag inte alls är sent! Min tjej började vid 9mån och 1vecka :) men sen gick det fort! När hon väl vill skulle jag tro att det går fort!

• Litenfisen

Här är en niomånaders till (född 11 maj) och han ålar och drar sig framåt. Står och "gungar " på alla fyra i krypställning men kryper inte rent om man kan säga så.

Man borde sätta en golvmopp på hans mage för han städar golvet fint

Som sagt 6 till 12 månader är ganska normalt men vissa barn hoppar ju helt över krypstadiet.

• Pyris

Lucas är 9½ månad nu och ställer sig i krypställning och gungar lite och sen platt ner på mage. Han har hållt på så i en månad nu. Han ålar sig inte ens fram. Snurrar runt gör han.

Tycker det har gått så snabbt med mina andra barn, att när dom ställt sig på alla 4, så har det inte tagit många dagar innan dom har varit iväg på upptäcksfärd. Eller så har dom kommit på något annat sätt att ta sig fram på.

Började bli lite "orolig". Men nu vet jag ju också då att han inte är direkt sen, så man behöver oroa sig.

• lynnie

Sebastian är 7 månader i morgon, å han har stått i krypställning sen han var 6 månader även lyft ena benet?! hmm fast han hasar sig fram när han ska framåt

• eskilina

vissa barn hoppar helt över krypandet och går istället... Det gjorde jag vid 10 månader och vet ett helt gäng andra. Din blir kanske likadan eller så får du en som hasar på ändan. Vilket jag kan tycka ser ganska lustigt ut . Men jag skulle nog själv föredra det för då skulle jag ju fortfarande ha uppsikt över allt som sker och slipper få nackspärr för att se var jag har allt jag vill dra i

• MARIA99

Petronella kröp inte förrän vid 11 mån medans lillasyrran Alicia gjorde det vid 8.. så det verkar väldigt individuellt

• neeke72

Min dotter kröp när hon va 6½ månad.. nu e hon 11 månader och går för fullt...

Svar på tråden Vid vilken ålder är det vanligast att barn kryper?