• Jossofräs

Billig men JÄVLIGT god nyårsmat vill jag göra

Någon som har bra tips? Det skall räcka till och passa i smaken för fem vuxna och tre barn. Det gör inget om det tar aslång tid.

Med billig menar jag allt som inte är oxfillé, entrêcot, ryggbiff, hummer, anka, musslor. Vill inte lägga 400 spänn bara på proteinet liksom.

• Svar på tråden Billig men JÄVLIGT god nyårsmat vill jag göra
  • Nenne666

Potatisgratäng och fläskfilé är väl inte så dyrt?

• Jossofräs
    Nenne666 skrev 2015-12-28 13:07:51 följande:

Potatisgratäng och fläskfilé är väl inte så dyrt?

Nä det är det inte, men det känns lite tråkigt. Mera som vanlig helgmiddag än nu-firar-vi-högtid-middag.
  • zemer

Jag ska göra köttfärs fyllda paprikor, hasselbackspotatis med bea och en enkel sallad. Jätte gott! Inte särskilt dyrt.

• HepaticaNobilis

Porterstek? Kan göras på rätt billigt kött då det kokas så länge. Alla i min familj/släkt älskar det både vuxna och barn:)

• phillipha

Jg hade gjort egen pasta med skaldjursås. Ägg och durumvete, frysta räkor med skal, purjolök, vitlök, grädde saffran tomatpuré fond.

Fräs lök, räkskalen tomatpuré vitlök i olja. Häll på vitt vin och koka i 20 min. Sila. Häll i en kastrull och reducera. Ha i grädde och koka till en simmig sås. Ha i räkorna precis vid servering.

• frökenelisabeth

Generellt tänker jag att det i mångt och mycket handlar om HUR man serverar maten. Lägg mycket tid på själva anrättningen och tillbehören. Ex kan man göra en potatiskaka i portionsform i stället för att servera vanlig potatisgratäng, man kan servera efterrätten i glas på fot, man kan droppa såsen på tallriken i ett snyggt mönster (och evt servera mer sås vid sidan om), man kan arrangera ett stort salladsfat där allt ligger prydligt, man kan strössla färska timjankvistar på kött eller rotfrukter.... osv osv. Då behöver inte själva ingredienserna vara så dyra. 

• Butterscotch

En kantarellrisotto kan stå på egna ben, eller serveras med kött/kyckling. Billigt, gott och inte vardagsmat (för de flesta)

• blomman 2

Tipsade i en annan tråd...så jag kan lika gärna tipsa här med. En rödbetsgratäng med hälften rödbetor,hälften potatis samt fårost som blandas rivet i vispgrädde salt och peppar. Passar till vilket kött som helst,allt från lamm till färsbiffar. Varför inte lammfärsbiffar..? Går ju att dryga ut färsen med allt möjligt! Tex god vitlöksost( färskost)

• Fjäril kär

Hemgjorda hamburgare på lyxigare bröd, köp gärna typ färska ostfrallor eller ciabatta.

Gör klyftpotatis .

Röd lök, inlagd gurka, bbq-sås, bacon och cheddarost.

• Sanfora

Gryta på högrev och rött vin. En god potatis eller glaserade rotsaker till.
    Marinera gärna köttet innan.

• Drottningen70

Gudagott

6-8 portioner

4 strimlade kycklingfiléer

10 kvartade cocktailtomater

2 schalottenlökar

1 kruka basilika.

Fräs i olivolja, kyckling, lök och tomat med ett kryssmäta cayennepeppar salt och peppar.

Häll på en burk finkrossade tomater av god kvalitet, samt 3 dl vitt vin och 4-5 dl grädde. Låt koka ihop. Häll i en matsked socker och hackad basilika. Låt sjuda några minuter. Servera med pennepasta.

Till förrätt skulle jag servera en enkel tomatbruschetta.

Svar på tråden Billig men JÄVLIGT god nyårsmat vill jag göra