• Sebbe

I början av barnplanering

Hej!

Jag och min kille har nyss fått en barnlängtan, kan man kanske kalla det. Jag har massa frågor inför vårt "riktiga" barnplanerande som främst rör arbete och arbetsliv, även om ni kanske inte vet svaret här så kanske ni vet vart jag kan få svar?

Hur länge måste man ha varit anställd för att kunna få någon mammapeng över huvudtaget?

Krävs det en viss sorts anställning?

På vilket sätt måste man vara anställd och hur länge innan man kan vara" mammaledig" så att jobbet finns kvar till en när man kommer tillbaka?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden I början av barnplanering
  • lollip0p
    Sebbe skrev 2015-12-28 15:50:28 följande:

Hej!

Jag och min kille har nyss fått en barnlängtan, kan man kanske kalla det. Jag har massa frågor inför vårt "riktiga" barnplanerande som främst rör arbete och arbetsliv, även om ni kanske inte vet svaret här så kanske ni vet vart jag kan få svar?

Hur länge måste man ha varit anställd för att kunna få någon mammapeng över huvudtaget?

Krävs det en viss sorts anställning?

På vilket sätt måste man vara anställd och hur länge innan man kan vara" mammaledig" så att jobbet finns kvar till en när man kommer tillbaka?

Tacksam för svar!

Du kan alltid få föräldrapenning på grundnivå (225 kr/dag), även om du aldrig haft ett jobb. Vill du vara säker på att din föräldrapenning istället baseras på din lön måste du vara fast anställd eller ha jobbat i minst 8 månader i sträck.
  • Gladskit

Vilken sorts anställning spelar mindre roll. Har du varit anställd med timlön så baseras din SGI på vad du har jobbat och tjänat bakåt i tiden.
    Har du månadslön så kollar FK hur länge du haft den lönen och fastställer din SGI baserat på månadslönen x 12, alltså din årslön.
    För det är ju den förmån du går miste om så att säga när du blir föräldraledig.

Det viktigaste när det gäller arbetsgivaren och var du jobbar någonstans är att du har koll på om det finns föräldralön eller föräldrapenningtillägg? Och om det finns villkor för detta, tex. att du ska ha varit anställd minst ett år eller så.
    Och om det är arbetsgivaren som betalar ut eller om det ska ansökas om detta någonstans ifrån och i så fall var.
    Och så självklart hur stor den är och hur länge detta tillägg betalas ut.

Man har rätt att komma tillbaka till samma eller i varje fall en likvärdig tjänst när man avslutat sin ledighet. Men mycket kan ju hända under tiden med omorganisationer och liknande så garantier finns ju aldrig.
    Efter att man kommit tillbaka har man ju också laglig rätt att gå ner i tid till som minst 75% och det kan inte arbetsgivaren neka.

Svar på tråden I början av barnplanering