• babyplans

    Septum

    Hej!

    Äntligen kom tiden, vi skulle få komma till IVF läkaren. Men vips så kom en ny besvikelse, han såg 2 livmodetslemhinnor (missförstå mig rätt, jag är glad att han såg de men besviken över att det inte upptäckts innan)

    Så nu är vi tillbaka i väntan. Ska få träffa en läkare angående septum först men väntetid har jag inte en aningom.

    Men min fråga är - hur funkar detta? Gör man först en ny undersökning o sen op? Eller op direkt? Hur går op tillväga? Kan man jobba direkt?

    Någon som har erfarenhet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-28 19:16
    Med 2 livmoderslemhinnor misstänkte han alltså att jag har en skiljevägg i livmodern - alltså septum.

  • Svar på tråden Septum
  • FruAnderson

    Har inget svar på din fråga men tycker det är märkligt att detta inte upptäckts innan. Har ingen ordentlig barnlöshetsutredning gjorts innan ni fick IVF-remiss? I en sån utredning ingår ju allt som oftast konstrastlett ultraljud av livmoder och äggledare och då skulle ju detta ha upptäckts.

  • babyplans

    Jo jag har gjort utredning och där ibland spolning så nej jag kan inget annat än att hålla med, det är konstigt!!

    Hade även ett missfall i våras.... allt som allt så har dom missat detta på 5 vul, detta va mitt 6e på ett år sen vi började utredningen. Har sökt extra hjälp utanför utredningen också pågrund utav grava menssmärtor men inte blivit tagen på allvar o vips så hittar han detta nu o menar på att detta kan vara svaret på allt...

    Behöver nog knappt säga hur besviken jag är!

  • babyplans
    FruAnderson skrev 2015-12-28 20:37:19 följande:

    Har inget svar på din fråga men tycker det är märkligt att detta inte upptäckts innan. Har ingen ordentlig barnlöshetsutredning gjorts innan ni fick IVF-remiss? I en sån utredning ingår ju allt som oftast konstrastlett ultraljud av livmoder och äggledare och då skulle ju detta ha upptäckts.


    Missade att citera dej i mitt svar här ovanför.
  • FruAnderson
    babyplans skrev 2015-12-29 00:24:14 följande:
    Missade att citera dej i mitt svar här ovanför.
    Jag förstår det! Tråkigt! Men nu när det upptäckts så kan de säkert göra något åt det!
  • babyplans
    FruAnderson skrev 2015-12-29 11:34:27 följande:

    Jag förstår det! Tråkigt! Men nu när det upptäckts så kan de säkert göra något åt det!


    Absolut kan dom de! O glad att dom såg de nu innan våra 3 försök e förbrukade o att de kanske inte skulle gått pågrund utav detta!

    Besvikelsen ligger hos dom andra läkarna och ytterligare tid att vänta!

    O nyfiken som man e, med ett kontroll behov så undrar man ju vad som händer nu...
Svar på tråden Septum