• svartensam

Rutinultraljud imorgon. Orolig skriver av mig

Tidigare i vår födde jag en son som inte var frisk och aldrig skulle få leva med oss. Det uppdagades på vårt rutinultraljud.

Ett barn vi hade kämpat så hårt för att få till. Som vi älskade så högt från första stund.

Sen sa hon att det var fel på mitt barn. Vadå fel? Det kan inte gå fel i vecka 20. Man kan inte föda ett barn i vecka 22. Det går ju inte.

Nu sparkar lilla bebis i magen för imorgon ska vi dit igen. Vill kräkas och skrika på allt och alla. Vet inte om jag överlever en gång till. Har aldrig varit med om den smärtan som när jag höll min döda son.

Om gud tar mitt barn så tar jag tamefan gud.

• Svar på tråden Rutinultraljud imorgon. Orolig skriver av mig
  • anderssonen

Det här var en av de hemskaste trådar jag någonsin sett. Jag kommer aldrig förstå smärtan men jag kan verkligen tänka mig... är i vecka 24 nu och skulle aldrig stå ut med bara tanken.

Men jag är säker på att allt kommer gå bra! Jag tror verkligen inte att det kommer bli samma sak igen!

Men jag håller verkligen tummarna för dig!!

• Milleman

Beklagar verkligen det som hänt er!

Men har ni inte fått gå på täta ultraljud denna gång för att inte vara så oroliga?

• Flisan79

Jag vill bara ge en liten tröst och lite hopp.

Min syster var med om något liknande. i v 22 vaknade hon mitt i natten och visste att något var fel. Barnet hade dött i magen och visade sig ha ds samt hjärtfel.

Kort efter vart hon gravid igen och hon mådde precis som du. Dvs riktigt dåligt. Första graviditeten hade hon varit så glad. Tog stolta bilder med magen i vädret.
    Andra graviditeten såg jag henne knappt le.

Men ut kom en fullt frisk liten flicka och efter ett par år kom ytterligare en frisk flicka.

Jag förstår din sorg, din oro och ångest. Men sannolikt är det inget fel denna gång. Jag håller tummarna för dig iaf.

• BigMami

Märkligt att du inte har fått komma på UL & kontroller tidigare med tanke på det som hände.

Kan bara beklaga och hoppas på att allt ser bra ut i morgon!

Håller tummarna!

• fkh

Hemskt det fu gått igenom och beklagar verkligen. Men risken att det ska hända samma sak igen är närmast obefintlig! Det kommer gå bra och ni kommer få ett friskt barn! Uppdatera gärna hur det har gått. Vilken vecka är du i?

• Lillyfil

Ja om det inte är något ärftligt så är chansen minimal att det ska hända något 2 gånger för samma person, liksom att blixten slår ner samma ställe 2 gånger! Håller tummarna gör dig så du kan njuta av din graviditet <3

• svartensam

Tack så mycket för era värmande ord!!

Sov ingenting i natt, men efter att fått reda på att vår lilla bebis mår helt perfekt somnade jag som en bebis själv i bilen på vägen hem. Hela livet känns annorlunda nu. Är så lycklig och glad och sorgsen på samma gång, att storebror inte får vara med och möta sin syster. Men lyckan tar över allt just nu!!!

• hannis12345

Stort grattis!! Vilken lycka! Men gjorde du inte kub etc på första alt andra barnet?

svartensam skrev 2015-12-29 15:43:43 följande:

Tack så mycket för era värmande ord!!

Sov ingenting i natt, men efter att fått reda på att vår lilla bebis mår helt perfekt somnade jag som en bebis själv i bilen på vägen hem. Hela livet känns annorlunda nu. Är så lycklig och glad och sorgsen på samma gång, att storebror inte får vara med och möta sin syster. Men lyckan tar över allt just nu!!!

• svartensam
    hannis12345 skrev 2015-12-29 17:53:51 följande:

Stort grattis!! Vilken lycka! Men gjorde du inte kub etc på första alt andra barnet?

Nej i mitt län måste man vara över 35 för att få det. Men det hade inte setts något då I alla fall så det spelade ingen roll. Denna gång fick vi för att lindra oro som de sa..
  • hannis12345

Okej, i mitt län gör dom kub på alla. Men det är sant där ser man bara ( sannolikheten) för ds samt trisimi 21 o 28...

Även om vi gjort rutinultraljud så tycker jag ändå man oroar sig. Men man får väl bara lita o hoppas på allt är bra. Man får tänka på hur många friska barn det ändå föds...

svartensam skrev 2015-12-29 18:10:23 följande:

Nej i mitt län måste man vara över 35 för att få det. Men det hade inte setts något då I alla fall så det spelade ingen roll. Denna gång fick vi för att lindra oro som de sa..

• svartensam
    hannis12345 skrev 2015-12-29 19:24:20 följande:

Okej, i mitt län gör dom kub på alla. Men det är sant där ser man bara ( sannolikheten) för ds samt trisimi 21 o 28...

Även om vi gjort rutinultraljud så tycker jag ändå man oroar sig. Men man får väl bara lita o hoppas på allt är bra. Man får tänka på hur många friska barn det ändå föds...

Nja de kollar sannolikhet för trisomi 13, 18 och 21. Trisomi 21 är DS. :)

Jo precis.
  • dreamy

Gör ett NIPT test! Skulle jag ha gjort om jag skulle skaffa fler småtroll

• hannis12345

Nipt testet visar inte svar på alla ev skador utan samma som kub men istället för sannolikhet visar det exakt svar. Finns många sjukdomar / skador man inte kan se.

dreamy skrev 2015-12-29 23:39:06 följande:

• svartensam
    dreamy skrev 2015-12-29 23:39:06 följande:

NIPT visar bara eventuella kromosomavvikelser vilket vår pojk inte hade. Fostervattensprov visar bara något under vissa omständigheter. Vi får förlita oss på ultraljuden. :)
  • hannis12345

Visar Nipt fler kromosomavvikelser än kub? För på kub kan man bara se se ( sannolikheten) för tre av dem.

Men det måste väl finnas fler än så?

/ orolig..

svartensam skrev 2015-12-30 11:14:05 följande:

NIPT visar bara eventuella kromosomavvikelser vilket vår pojk inte hade. Fostervattensprov visar bara något under vissa omständigheter. Vi får förlita oss på ultraljuden. :)

• svartensam
    hannis12345 skrev 2015-12-30 17:53:24 följande:

Visar Nipt fler kromosomavvikelser än kub? För på kub kan man bara se se ( sannolikheten) för tre av dem.

Men det måste väl finnas fler än så?

/ orolig..

NIPT ger svar på de 3 också :) Samt triploidi då bebisen har flera kromosomer av alla tre.

Kan även visa om bebisen har för många eller för få könskromosomer (Klinefelter).

Visar inget annat. Men det är ju bara ett blodprov också :)
Svar på tråden Rutinultraljud imorgon. Orolig skriver av mig