• Knappklara

Min 4-månaders bebis svettas otroligt mycket!

Hejsan föräldrar med erfarenhet! Som rubriken lyder så undrar jag om det är normalt att ett så litet barn svettas? Min son är 4-månader om en vecka och är jämt varm. Ibland när vi ammar rinner det om min arm efteråt, han avskyr att ha overall och när vi kommer in och tar av mössan (såhär i vintertid) är den alldeles plaskblöt inuti. Han mår jättebra med bara blöja men ibland "rinner" det lite om honom ändå. Han vill inte sova med täcke, ibland med pyjamas och ibland i bara blöja. Läser överallt om att det skall vara normalt och bero på omogenheter i kroppsfunktionen, men jag vill ändå höra ers egna erfarenheter och om det är något vi måste ta upp med BVC. Detta har pågått i kanske 4 veckor till och från och det är väl inte förens nu den senaste veckan jag reagerat på att det verkligen rinner ibland. Har normal temperatur inne, svalt i sovrummet och han äter, växer och är hur glad som helst. Tacksam för seriösa svar!

• Svar på tråden Min 4-månaders bebis svettas otroligt mycket!
  • Panda88
    Knappklara skrev 2015-12-28 20:58:58 följande:

Hejsan föräldrar med erfarenhet! Som rubriken lyder så undrar jag om det är normalt att ett så litet barn svettas? Min son är 4-månader om en vecka och är jämt varm. Ibland när vi ammar rinner det om min arm efteråt, han avskyr att ha overall och när vi kommer in och tar av mössan (såhär i vintertid) är den alldeles plaskblöt inuti. Han mår jättebra med bara blöja men ibland "rinner" det lite om honom ändå. Han vill inte sova med täcke, ibland med pyjamas och ibland i bara blöja. Läser överallt om att det skall vara normalt och bero på omogenheter i kroppsfunktionen, men jag vill ändå höra ers egna erfarenheter och om det är något vi måste ta upp med BVC. Detta har pågått i kanske 4 veckor till och från och det är väl inte förens nu den senaste veckan jag reagerat på att det verkligen rinner ibland. Har normal temperatur inne, svalt i sovrummet och han äter, växer och är hur glad som helst. Tacksam för seriösa svar!

Min son var som bebis (och är fortfarande ) väldigt varm av sig och svettats mkt.
  • hundtok

Mina barn har också svettats mycket som små. Varit alldeles blöta i håret när de har sovit.

• Milleman

Jag hade tagit upp detta BVC /VC. Troligtvis är det ju normalt men vid större förändringar bör man bolla med någon kunnig.

Nu är min son äldre (4,5 år) men han blir väldigt svettig när han ligger fel i i sin astmamedicinering.

Har ditt barn haft långvarig förkylning eller andas lite annorlunda nu de senaste?

• Knappklara
    Snövits skrev 2015-12-28 22:13:25 följande:

Du bör ringa din VC/BVC redan imorgon....!

Dom säger att det är helt normalt. Men vad ligger till grund för din kommentar, erfarenheter?
  • Knappklara
    Milleman skrev 2015-12-28 22:37:00 följande:

Jag hade tagit upp detta BVC /VC. Troligtvis är det ju normalt men vid större förändringar bör man bolla med någon kunnig.

Nu är min son äldre (4,5 år) men han blir väldigt svettig när han ligger fel i i sin astmamedicinering.

Har ditt barn haft långvarig förkylning eller andas lite annorlunda nu de senaste?

Tack för ett seriöst svar. Okej! Han har vart lite snorig och vi har använt nässug vid några tillfällen senaste veckan, men inget anmärkningsvärt. Förkylda/snoriga har vi vart till och från. Han har börjat snarka. Kom och tänka på det nu när du skrev. Men har inte märkt någon skillnad på andningen. Har fått tid 11:e januari på BVC men hon poängterade idag i telefon att detta är vanligt förekommande.
  • Vestra

2 av mina har också varit svettiga redan som små. Har varit helt blött emot när man gett ersättning eller om dom somnat i famnen. 
    När dom blev lite större så åkte vantar och mössa av trots att det var kallt. Annars var dom helt svettiga. Så ja, vissa barn är väl helt enkelt mycket varmare.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Loncelot

Min son svettades otroligt mycket fick byta tunn kudde hela tiden, men det var normalt, nu efter 2 årsålder svettas han inte lika mycket.

Svar på tråden Min 4-månaders bebis svettas otroligt mycket!