• QueenBeee

Lös i magen, middagsgäster i morgon - hjälp?

Ungefär strax innan 21:00 i kväll blev jag plötsligt orolig/lös i magen. Nu, en halvtimme senare mår jag lika bra som innan det hände. Jag ska ha middagsgäster i morgon eftermiddag, borde jag sätta det säkra före det osäkra och ställa in eller se hur det går ett tag framöver?

Jag minns inte att jag bajsade igår (har varit lite upp och ner på den fronten på sistone) och jag har varit rätt stressad/orolig på sistone, så det är väl snarare tillfälligt och relaterat till det än något smittsamt?

• Svar på tråden Lös i magen, middagsgäster i morgon - hjälp?
  • QueenBeee
    Snövits skrev 2015-12-28 21:57:27 följande:

Avvakta tills imorgon och se hur du mår.

Så det är grönt ljus om inget händer, åtminstone fram till matlagningsprocessen? Tänkte satsa på trerätters nämligen, och sånt får man ju börja relativt tidigt med.
  • Iowhannah

Lös i magen kan man ju vara av alla möjliga anledningar. Du kanske har ätit nåt olämpligt? Du nämner själv stress, det kan det mycket väl vara.

Är det diarré vi snackar om så förstår jag att du blir lite nojig, det är ju magsjuketider nu, men är det bara löst och du mår bra i övrigt så är det nog ingen fara.

• Pentra

Man kan bli ickesjukligt lös i magen av stress och oregelbundenhet i intaget av mat eller av något i matväg som din mage inte gillar etc. etc. T.ex. halstabletter eller annat med xylitol sätter inte sällan rejäl fart på magen utan att man är sjuk. (En arbetskompis till mig åt en gång en hel polkagrisstång sötad med xylitol och fick sedan tillbringa större delen av eftermiddagen på toa.) Detta är inget smittsamt. Men, om man blir sjukligt lös i magen (magsjuka) så får man vanligtvis upprepade och väldigt illaluktande diarréer och även andra symptom som illamående och att det kör runt och gör ordentligt ont i magen. Avvakta över natten och se vartåt det bär. Och har det redan gått över så är det med stor sannolikhet ingen fara. Krya på dig. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Lös i magen, middagsgäster i morgon - hjälp?