• Current

Hög feber

Vår lilla tvååring har haft över 39 graders feber. Han fick Alvedon till natten och ingen pyjamas. Men så vaknade han och får ligga hos mig men jag vill ju inte sova utan täcke precis, kan det vara farligt om han ligger för varmt? Och kan febern gå upp trots Alvedon?

• Svar på tråden Hög feber
  • Liinaa91

Nja Alvedon ska ju sänka febern men du får ha koll så feber inte stiger och ge vatten om barnet vaknar på natten. Och jag personligen har pyjamas på mitt barn när hen har feber för om du tänker efter så kan man frysa så sätt på honom ett par tunna pyjamas och känn på honom under nacken om han är kall eller varm så tar du bort ev täcket

• Current

Ja jag fick höra att han skule hållas sval men han vaknade igen efter jag tagit av pyjamasen och då kröp han ihop tätt intill mig. Han har ju som sagt fått Alvedon så då borde den väl inte stiga?

Om han fryser stiger väl febern?

• Liinaa91

Nej den bör ej stiga men efter några timmar gör den det. Sätt på honom några pyjamas. Hålla sval innebär att ute överdriva med kläder och filtar på dom när de har feber och inte klä dom nakna

Svar på tråden Hög feber