Röda ögon - allergi?
Hej alla!
Jag har ett problem med eventuell allergi sedan jag flyttade in i min studentlägenhet. Mina ögon är konstant röda (på ögonvitan), i olika grader mer eller mindre. Det är alltid som värst på morgonen, och vid några tillfällen har det varit riktigt illa när jag vaknat. Jag har inga andra symptom så som snorig näsa. Ögonen kan kännas lite torra och kliiga, men inte jättemycket, och de kan rinna lite. Annars inget annat.
Det började cirka 2-3 veckor efter att jag flyttat in i min nuvarande lägenhet (så röda ögon började för ca 6 veckor sedan). Jag har aldrig reagerat såhär tidigare, utom vid ett tillfälle som jag ska berätta mer om längre ner. Jag vill att ni ska kunna få en egen bild utan mina gissningar.
Det röda i ögonen försvinner HELT när jag inte är hemma och sover över någon annan stans. Jag har tagit Kestine och Artelac, och jag trodde först att det hjälpte men nu tror jag inte det längre. Jag har provat att städa grundligt, tvätta väggarna och allting. Jag har använt såpa för att städa golven med. Jag tog blodprov för ca 4 år sen för att kolla allergier men de hittade ingenting, och jag tog pricktest när jag var ca 12 år utan reaktioner. Jag är alltså inte allergisk mot pälsdjur eller kvalster eller sånt som moderna svenska sjukvården kan hitta. Jag har vädrat ut och ventilerat, jag har slängt alla nya blommor som jag hade köpt, och jag har haft igång min luftfuktare i flera veckor. Jag har duschat varje dag, eller väntat någon dag för att se om det blev skillnad (nope). Jag har provat allting jag har kunnat tänka mig för att eliminera vad det skulle kunna vara! Jag har inte alls reagerat såhär där jag bodde tidigare, det är helt nytt sen jag flyttade hit. Denna lägenheten är renoverad 2013 dessutom så jag tvivlar på att det är mögel.
Har ni någon idé om vad det skulle kunna vara? Jag har en egen teori som jag tänkte presentera nedan men jag ville ge er en så ofärgad bild som möjligt av vad detta är innan ni hör min.
Jag har tidigare reagerat på en av mina kanadensiska vänners tvättmedel. År 2012 när hon var på besök vid två olika tillfällen fick jag kraftiga allergiska reaktioner i ögonen - då var de mycket värre än nu dock och de rann konstant, kliade jättemycket och jag hade problem med näsan också. Så det var som en värre version av det jag har nu. Jag fick bara reaktionen när hon var på besök. När vi tvättade om hennes kläder i mitt tvättmedel blev det bättre, och sedan när jag åkte och hälsade på henne så hade hon tvättat och städat precis allting, och jag kände bara en liten reaktion, ungefär i stil med hur jag reagerar nu. Hon hade köpt sitt tvättmedel som det absolut billigaste hon kunde hitta.
Där jag bor nu har vi självdoserande tvättmaskiner. Jag får alltså inte välja tvättmedel själv. Det står på AFBs hemsida att deras tvättmedel är godkända av astma- och allergiförbundet, men det vet man ju aldrig hur sant det är. Jag bor i en studentlägenhet, hur mycket prioriterar de oss liksom. Jag har provat att tvätta om mina lakan och kläder i deras tvättmaskiner fast utan sköljmedel och med en extra sköljning, men jag får ändå allergi mot något. Mina röda ögon är dessutom alltid som värst när jag har sovit en stund eller en hel natt och haft ansiktet ner i kudden. Jag har provat att tvätta kuddarna i sig också för att eliminera något i kudden, men nope. Jag har provat att byta lakan helt flera gånger under dessa 6 veckor, utan någon skillnad. Jag har provat att tvätta alla mina kläder igen (i de självdoserande maskinerna) utan någon skillnad.
Nästa steg är att jag ska tvätta om allting jag äger i ett tvättmedel som jag vet att jag tål. Om det visar sig att det inte är tvättmedlet - alltså att jag tvättar om allt men inget hjälper - vad ska jag göra? Vad kan det vara? Är jag allergisk mot min nya lägenhet i sig!?
Vad mer kan jag prova? Alla tips uppskattas. Börjar bli ganska förtvivlad. Tack på förhand!