• snysop

Trött på svenska "avundsjukan"(?)

Gång på gång ser man det... folk som klankar ner på de som vill köpa lite dyrare saker till sina barn/hem eller vad som helst... Varför är det inte lika många som klankar ner på de som köper billigt, begagnat etc etc?? Nä för då sårar man, men hallå, det går att såra åt andra hållet också!

Vill man köpa en soffa för 30 000, så gör det!
    Vill man köpa en väska för 5 000 så gör det!
    Vill man köpa en ny vagn istället för beg så gör det!

Och ni andra, tryck inte ner oss! För vi trycker inte ner er!

Blir så trött........

Alltså låt de som vill spendera mycket pengar göra det!

Seså... diskutera på nu! Jag är redo...

• Svar på tråden Trött på svenska "avundsjukan"(?)
  • Jennie Brunflo

Okej...jag håller med dig.

Men jag ser ingen riktig frågeställning.

Du skriver :
    "Och ni andra, tryck inte ner oss! För vi trycker inte ner er!"

Jag fattar inte vilka du tillhör. Tillhör du de "rika" eller de "fattiga"?

Oavsett vilket så håller jag helt med, var och en måste få prioritera sin pengar på vad de vill.

• AnnaLi

Jag håller HELT me dig! Vi är lyckligt lottade med två väldigt bra inkomster å vi köper oss d vi vill ha. Men att folk bara orkar kommentera allt jämt! Kram på dig.

• Fommpen

Klart att man får köpa dyra fina saker.
    Hur skulle det annars gå för de tillverkarna. Jag tycker att om man har råd så kan man väl få köpa en massa dyra saker, för det är väl det pengar är till för.

Jag blir inte avundsjuk på folk som har råd med en massa dyra saker, eftersóm saker inte är det viktigaste i mitt liv.

• Liria

Och jag bara morrar åt uttrycket "den svenska avundsjukan". Den är inte ett dugg värre än någon annan avundsjuka!!!!!!

• Angel med Kevin

Har man råd så bryr jag mig inte ett dugg..

Och vill man spara fine...men vissa vill bara att folk ska få ett intryck av att man har mycket pengar genom att ha dyra saker...men i själva verket så har dom skulder upp till tänderna..

• uniMog

"Varför är det inte lika många som klankar ner på de som köper billigt, begagnat etc etc?? "

HA! Du skulle bara veta hur mycket "skäll" och spydigheter man får höra! Jag har tex fått höra att jag är en dålig mamma för att jag inte unnar mitt barn "det bästa" och att folk kommer skratta åt mig om jag låter nina använda sin pappas gamla 70-tals kläder. Eller att "hade jag råd så skulle jag också självklart köpa nya dyra saker". NEJ.. det skulle jag inte, jag HAR råd..

Alla lägger sina pengar på det DE tycker är viktigt.. att komma med dumma kommentarer åt någotdera håller är bara idiotiskt!

• snysop

Jennie Brunflo,

finns egentligen ingen frågeställning, jag är egentligen inte på någon sida. Jag är nog "blandad". Blir bara så trött när man gång på gång ser tjat om att folk gillar/köper dyra saker. Jag köper också dyra saker (det är bara att titta på min presentation), men de ska ha form OCH funktion. Inte bara form.... Jag vill mest skapa en diskussion för att se hur ni andra tänker.

• snysop

Liria, morra på du, det är ju bara ett uttryck. Vi bor väl i Sverige och är svenskar?

• snysop

Pejgan, håller med dig! Men har du fått de kommentarerna på forumet? Här har jag nog bara sett "åt andra hållet"....

Svar på tråden Trött på svenska "avundsjukan"(?)