• alexandrajakobsson

Kan flera ul visa fel?

Jag hade sex med min pojkvän den 9 augusti. Innan dess hade vi inte haft sex sedan den 18 juli. Enligt ett tidigt ultraljud i v 14 ska jag ha blivit befruktad ca den 10 augusti men på rul flyttade dom på mig och jag ska då ha blivit befruktade den 5 augusti. Hur kan jag ha blivit gravid innan vi hade sex? Eller tror ni att ultraljudet kan ha sett fel på hela 3 veckor?

• Svar på tråden Kan flera ul visa fel?
  • alexandrajakobsson

Dvs att jag egentligen blev gravid när vi hade sex I juli och att jag egentligen 3 veckor längre gången men rul mätte fel?

• kairoso

Ett foster växer ju olika fort under alla graviditeter, även om det bara skiljer litegrann fram till vecka 18. Man får räkna med att resultatet man får är +/- en vecka rätt/fel. 

Jag själv hade sex nån gång mellan 6-8 oktober. Befruktningen på första UL visade omkring 7-10 oktober (dom kan aldrig garantera exakt dag, det är omöjligt). 

Mitt andra UL visade befruktning nån gång mellan 4-7 oktober. Den 4-5 är ju helt ologiskt, men resultatet man får är ju utifrån en generell "tabell" över fostrets storlek. 

Att du skulle vara 3 veckor längre gången är inte speciellt troligt med tanke på att båda UL skiljer endast +/- 5 dagar, vilket är helt normalt. 3 veckor längre gången hade visat 3-4cm större foster vid det första UL då fostret växer väldigt fort första veckorna. 

• Akire-84

Jag tror de räknat lite fel bara. Är väl plus minus några veckor.. Din bevis var väl lite större. Pojke kanske? ;)

• HepaticaNobilis

Om ni hade sex och du hade ägglossning runt 9/8 så räknas ju graviditen ca två veckor innan, vid sista mensens första dag alltså innan barnet blivit till. Kan det vara det som gör att det inte stämmer för er?

Ul kan visa fel, var på RUL idag men hennes uträkning stämde exakt med min!

• gabriellarex

Jag undrar också, kan ett befruktat ägg stanna i utvecklingen i 2-3 veckor och sedan börja växa igen?

• Minza83
    alexandrajakobsson skrev 2015-12-29 15:22:23 följande:

Jag hade sex med min pojkvän den 9 augusti. Innan dess hade vi inte haft sex sedan den 18 juli. Enligt ett tidigt ultraljud i v 14 ska jag ha blivit befruktad ca den 10 augusti men på rul flyttade dom på mig och jag ska då ha blivit befruktade den 5 augusti. Hur kan jag ha blivit gravid innan vi hade sex? Eller tror ni att ultraljudet kan ha sett fel på hela 3 veckor?

Men hallå hur tänker du nu? Det diffar 4-5 dagar?! Barnet är väl lite längre för sin vecka bara och det är inget konstigt alls! :)
    Rul är ingen 100%ig sanning! ;)

Mitt 4e barn var högst oplanerat, sista mensen var 29/10-14. Var på tidigt vul i dec (plussade 3/12 och då stod det gravid 1-2v!) och vul visade samma sak. Jag hade blivit gravid ungefär 3v efter sista mensen (inte 2v som är det vanligaste).. Gjorde två vul, det andra var i v 10 och det visade samma sak.
    Blev gravid runt 17-18/11-14.
    Men rul visade att jag skulle ha blivit gravid 12/11.. Hade inte ens äl då?! ;)

Men sen fick jag en riktig bjässe! Född exakt på vul's Bf! ;)
Svar på tråden Kan flera ul visa fel?