lin2 skrev 2015-12-29 16:05:08 följande:
Som sagt ska jag börja plugga då (vid högskola) och det kommer vara mycket varierande tider där också! Annars kan min pojkvän gå hem på små korta promenader (han bor 2 min gångväg från jobbet) och vi har även stort socialt kontaktnät med släkt och vänner, t ex har han en ensam gammelmoster som ofta är hundvakt åt sin dotter och älskar det!
Vi båda har mycket sparade pengar utfall våra inkomster inte skulle täcka veterinär/andra kostnader.
vi skulle nog slåss om den där hunden om vi skulle separera.. Skämt åsido, jag är absolut beredd på det. Har viljat haft hund sen jag var riktigt liten och det känns som om jag börjar bli beredd på riktigt nu.
Hans tidigare hundar har varit sällskapshundar och ang. fostran/aktiviteter, så långt i diskussionerna har vi inte kommit än.
Att lämna en hund ensam och gå hem för rastning kräver ju lång träning och inget man kan förvänta sig att en valp klarar av men har ni hundvakter så bör ni ju skola in valpen korta stunder där redan från början. Klarar gammelmoster av en yster valp som inte kan lämnas, inte är rumsren och hittar på hyss ?
Att vara ensam med hund är rätt jobbigt hur stort intresse man än har och hundvakterna får förhinder, byter jobb och kan inte ha hunden dagtid längre osv och man blir väldigt låst men är ni förberedda och har en plan B så :)
Att skaffa bruks/arbetande raser och endast ha till sällskap är sällan lyckat och ingen seriös uppfödare säljer amstaff/rottisar endast till "promenadhund". Dom vill ju naturligtvis att deras uppfödning meriterar sig och får utlopp för sina behov.
Det finns många trevliga okomplicerade raser som är nöjda med ett par timmars motion per dag, lite vardagslydnad och sällskap och jag kan inte nog poängtera att alla raser mår bra av aktivering tex lydnad och spår. Att köpa en ras som kräver mer än ni har kunskap/ intresse för resulterar bara i en olycklig understimulerad hund och ägare med dåligt samvete som oftast inte klarar av sin hund.