• babyplans

    Septum - skiljevägg i livmodern

    Äntligen kom tiden, vi skulle få komma till IVF läkaren. Men vips så kom en ny besvikelse, han såg 2 livmoderslemhinnor (missförstå mig rätt, jag är glad att han såg de men besviken över att det inte upptäckts innan) och därav misstänker man nu då att jag har en skiljevägg i livmodern - alltså septum.

    Så nu är vi tillbaka i väntan. Ska få träffa en läkare angående septum först men väntetid har jag inte en aning om.

    Men min fråga är - hur funkar detta? Gör man först en ny undersökning o sen op? Eller op direkt? Hur går op tillväga? Kan man jobba direkt?

    Någon som har erfarenhet!?

  • Svar på tråden Septum - skiljevägg i livmodern
  • Anonym (Septum)

    Min läkare började också misstänka septum på basis av VUL vid fertilitetsutredning. Jag fick remiss till hysteroskopi på Sofiahemmet (bor i Sthlm), det är ett ingrepp där man går in i livmodern med en titthålskamera via slidan och om de ser att det finns ett septum så klipper de upp det direkt (vissa kallar det operation). På vissa sjukhus görs det i lokalbedövning, men här gör de det i lätt narkos. Pga narkosen kan man inte köra bil eller jobba samma dag, men nästa dag är det inget problem. Men efter att de har klippt upp septumet måste man ha spiral i en månad för att det inte ska växa ihop igen, och det känns ju sjukt segt när man bara vill bli gravid.

  • babyplans
    Anonym (Septum) skrev 2016-01-24 20:35:05 följande:

    Min läkare började också misstänka septum på basis av VUL vid fertilitetsutredning. Jag fick remiss till hysteroskopi på Sofiahemmet (bor i Sthlm), det är ett ingrepp där man går in i livmodern med en titthålskamera via slidan och om de ser att det finns ett septum så klipper de upp det direkt (vissa kallar det operation). På vissa sjukhus görs det i lokalbedövning, men här gör de det i lätt narkos. Pga narkosen kan man inte köra bil eller jobba samma dag, men nästa dag är det inget problem. Men efter att de har klippt upp septumet måste man ha spiral i en månad för att det inte ska växa ihop igen, och det känns ju sjukt segt när man bara vill bli gravid.


    Tack för ditt svar!

    På mig valde dom att göra göra ett 3d ul vilket jag var på för 2,5 vecka sedan. Var väldigt tydligt även för mitt öga att de inte såg normalt ut men denna läkaren menade på att hon inte skulle ge min några besked den dagen utan hon skulle sammanställa och mäta o greja innan det skickades till min läkare och detta skulle ta ca 2 veckor.

    I fredags tog min otålighet över så jag ringde till rmc i malmö men dom hade ännu inte fått något. Hon menade på att jag får nog räkna med ytterligare ca 2 veckor innan jag hör något o min läkare hade gått på tjänstledigt så jag vet inte ens vem min läkare och än mindre om resultat eller tilltänkt åtgärd.

    Känns fruktansvärt tråkigt!

    Låter ju som att de e en smidig process dock.

    När gjorde du detta?

    Hur har det gått för dig sedan?

    Min läkare menade på att trots då att min sambo har lite slöa simmare så borde vi kunna bli gravida utan problem normalt sett om de då e septum som han misstänkte innan 3d ul men vi ska ändå få göra ivf.
  • Anonym (Septum)

    Ja själva ingreppet gick jättesmidigt. Det var nångång i slutet på november. Sedan hade jag alltså spiral i 6 v eller vad det nu var, den kändes av lite emellanåt men inget farligt. Nu kör vi på igen. Vi har lyckats bli gravida 2 ggr (senaste blev tyvärr mf) med septum och allt så det borde lyckas en gång till... Haft 1 äl efter att jag tog ut spiralen, efter den kom mensen 2 dagar senare än den brukar så jag fick ju verkligen upp hoppet! Kanske var nåt ägg som höll på att fastna men inte gjorde det riktigt ändå. Hoppas det tar sig snart.

    Tråkigt med väntetid och att du inte får veta vad som ska göras! Håller tummarna för er!

  • babyplans
    Anonym (Septum) skrev 2016-02-02 21:10:37 följande:

    Ja själva ingreppet gick jättesmidigt. Det var nångång i slutet på november. Sedan hade jag alltså spiral i 6 v eller vad det nu var, den kändes av lite emellanåt men inget farligt. Nu kör vi på igen. Vi har lyckats bli gravida 2 ggr (senaste blev tyvärr mf) med septum och allt så det borde lyckas en gång till... Haft 1 äl efter att jag tog ut spiralen, efter den kom mensen 2 dagar senare än den brukar så jag fick ju verkligen upp hoppet! Kanske var nåt ägg som höll på att fastna men inte gjorde det riktigt ändå. Hoppas det tar sig snart.

    Tråkigt med väntetid och att du inte får veta vad som ska göras! Håller tummarna för er!


    jobbigt med missfall! jag har 'bara' behövt att genomlida ett... de e jag glad för!

    fick dock besked från läkaren igår att man inte kommer kunna ta bort hela min 'vägg' utan enbart en liten del. De kan göra att missfalls risken minskar något men risken för säte och prematur kommer va fortsatt ökad. Dem ska ha ett möte med operations läkaren angående mej om ett par veckor för att se hur mycket chanserna ökar o riskerna minskar osv...

    men ja, just nu så känns chansen till en normal o bra graviditet med en bebis i famnen som resultat väldigt avlägsen...

    hoppas det går bättre för dig/er!

    hur länge har ni försökt?
Svar på tråden Septum - skiljevägg i livmodern