Flytta dement
Nu är det så här att min mormor är dement och klarar inte längre av att ta hand om sig själv. Hemtjänst har hon men släpper inte in dem så släkten hjälper till.
Hon har blivit såpass dement att hon vid något tillfälle haft svårt att känna igen sina barn. Hon springer ut och letar efter hunden hon tror rymt men i själva verket varit död i ca 30 år. Hon pratar om att flytta tillbaka till sin barndomsstad för att bo nära sin mamma och pappa igen. De är döda sen lång tid tillbaka.
Hon har fått en plats på ett demensboende nu och det hade varit skönt om mormor fick ett värdigt liv den korta tid hon har kvar. Men alla syskonen är inte överens. De som inte är hos mormor så ofta förstår inte hur sjuk hon är och börjar oroa sig för extra kostnader innan lägenheten blir såld osv. Pengar är absolut inga problem för hon har råd. De menar också på att man inte kan flytta mormor mot hennes vilja. Hon vill ju aldrig iväg någonstans och har nog inte varit ute på säkert 1 år så hon kommer förmodligen inte vilja flytta. Osäkert om vi får med henne till att titta på sin nya bostad. Trots att hon lät positiv. Finns det verkligen lagar och paragrafer som säger att man inte får flytta en dement person mot deras vilja?
Vore tacksam om någon kan ge mig svar på mina frågor.