• Signa tur

Flytta dement

Nu är det så här att min mormor är dement och klarar inte längre av att ta hand om sig själv. Hemtjänst har hon men släpper inte in dem så släkten hjälper till.

Hon har blivit såpass dement att hon vid något tillfälle haft svårt att känna igen sina barn. Hon springer ut och letar efter hunden hon tror rymt men i själva verket varit död i ca 30 år. Hon pratar om att flytta tillbaka till sin barndomsstad för att bo nära sin mamma och pappa igen. De är döda sen lång tid tillbaka.

Hon har fått en plats på ett demensboende nu och det hade varit skönt om mormor fick ett värdigt liv den korta tid hon har kvar. Men alla syskonen är inte överens. De som inte är hos mormor så ofta förstår inte hur sjuk hon är och börjar oroa sig för extra kostnader innan lägenheten blir såld osv. Pengar är absolut inga problem för hon har råd. De menar också på att man inte kan flytta mormor mot hennes vilja. Hon vill ju aldrig iväg någonstans och har nog inte varit ute på säkert 1 år så hon kommer förmodligen inte vilja flytta. Osäkert om vi får med henne till att titta på sin nya bostad. Trots att hon lät positiv. Finns det verkligen lagar och paragrafer som säger att man inte får flytta en dement person mot deras vilja?

Vore tacksam om någon kan ge mig svar på mina frågor.

• Svar på tråden Flytta dement
  • Gouraffen

Följer tråden, vi är i precis samma sits med min farfar. Han bor helt ensam i en jättevilla, men irrar ut och går vilse och känner inte alltid igen nära släktingar längre ens. Men blir topp tunnor rasande om någon nämner något om att flytta (och så var han redan innan han blev dement men både han och farmor började få fysiskt svårt att sköta jättehus med jätteträdgård...)

• Anonym (h)

Man får aldrig flytta någon mot deras vilja, undantaget om de riskerar skada sig själv eller andra. Demens innebär inte att man blir omyndigförklarad, vilket kan ställa till det rejält för anhöriga.

Men det låter som att kommunen beviljat boende och därmed måste hon själv väl ha sökt boendet? Kan ni inte flytta henne utan hjälp av de andra släktingarna?

• Scoops

Ring och hör med demensboendet, de kanske har bra råd att ge?

• Anonym (h)

Det var verkligen inte meningen med en arg smilet, måste tryck fel. Vet precis hur ni har det :(

• BCH52

Om det finns ett demensteam på sjukhuset eller inom kommunen. Ta kontakt med dem och be om hjälp. De har stor erfarenhet av denna typ av frågor och är mycket bra på att hjälpa till vid samtal med den sjuka och anhöriga.

• Anonym (Usk)

Jag jobbar som undersköterska på ett demensboende. I teorin är det den som har en demenssjukdom som själv har rätt att bestämma saker som rör dennes liv. I praktiken är det anhöriga, biståndshandläggare, läkare med flera som beslutar när en person bör flytta till ett demensboende, detta då en person med demenssjukdom oftast saknar självinsikten och behöver massor med stöd och hjälp i vardagen. I slutändan brukar de flesta som flyttar till vårt demensboende trivas och komma tillrätta efter inom några veckor.

• Signa tur

Hon har varit med och ansökt om boendet. Men jag är tveksam till om hon förstod att det var just ett demensboende hon skrev under ansökan till. Hon har nämligen väldigt länge varit en mycket aktiv och självständig kvinna som förvånat läkare med sin spänst och att hon varit så frisk. Hon har bara fnyst när vi ville ordna färdtjänst åt henne, aldrig och över hennes döda kropp har det låtit. Men jag är rädd att något allvarligt kommer hända henne om hon fortsätter bo hemma. Vi får flytta henne utan de andras godkännande i så fall. Låter hemskt men jag sa att man kan dra en vit lögn. Hon var på sjukhus nyligen för en tia-attack och hon vande sig gott vid livet på sjukhus och ville stanna kvar när hon skulle hem.

Svar på tråden Flytta dement