• Epona

Barn ock höjder

Min son som är 13 månader har lärt sig klättra upp i soffan. Han förstår dock inte att man ramlar ner om man kryper över kanten. Försöker lära honom att man sitter i soffan och börjar han krypa så lyfter jag ner honom. Men när lär sig barn att man kan ramla ner.

• Svar på tråden Barn ock höjder
  • Floskel

Låt honom trilla så lär han sig. En soffa är ju inte en farlig höjd att falla från.

• Rani

Fall från egen höjd brukar inte skada. Men han kommer snart lära sig. I den där åldern får man verkligen passa hela tiden. Är det inte det ena så är det det andra. Lägg några kuddar eller ett dubbelvikt täcke framför soffan så dämpar du fallet.

• minerva123

Runt 15-16 månader verkade vår äldsta ha en känsla för att akta sig för höjder och inte bara tippa ner sig över kanten. En bra grej att nöta in från start att barnet ska backa ner med fötterna och rumpan först. Gäller från säng, soffa, höga trösklar, trappor etc. Har de väl lärt sig det så blir det enklare (även om de inte ska lämnas ensamma i trappor ändå såklart).

• kixan

Säger som minerva, det är bara att östa in att alltid vända sig om och klättra ner för saker med fötterna först. Det har jag börjat lära mina redan runt halvåret och de har haft koll på det innan året.

A -03, F -05, V -10, S -14
Svar på tråden Barn ock höjder