• AnnaKarindenyngre

    Mitt ex ber vårt barn mörka hans nya relation?

    Hej!

    Jag skulle behöva lite råd från er experter kring ett dilemma som uppstått med mitt ex:

    Min dåvarande man berättade för mig att han ville skiljas i somras. Vi hade gått privat hos en familjeterapeut en längre tid så det var egentligen inget som kom som en chock, även om jag tyckte att vi skulle försöka jobba lite på vår relation först. Vi hade varit sambos i nästan 10 år och har en flicka som är snart 7.

    Hur som helst så insåg jag att det inte var någon idé till slut. Han ville verkligen skiljas, det fanns ingen ny, men han trivdes inte längre sade han. Vi hade gradvis tappat vårt samliv också och levde mer som vänner. Dessutom grälade vi med varandra ofta och det var inte bra för vårt barn.

    I samma veva som vår jurist började jobba med papper och annat så tog exet upp kontakten med en gammal kompis från förr som jag knappt träffat tidigare, vi kan kalla honom "Kalle". Kalle är gift med en yngre kvinna som pendlar i yrket och därför är Kalle ensam ganska mycket i deras hus, deras barn är utflugna som jag förstod det. Exet började ta med vår dotter till denna Kalle, de sov kvar där oftare och under hösten så kunde de vara där i flera dagar i sträck. Mitt ex berättade att Kalle var glad för sällskapet och att det fanns ett gästrum som alltid stod tomt och som de fick låna när de var där. 

    Denne Kalle, fick jag veta, har en halvsyster som har ett barn i samma ålder som vår flicka. Det verkade som om systern var där ofta, för vårt barn kom ofta hem och berättade om allt roligt hon hade haft med systerns barn och så vidare. Jag var såklart glad för hennes skull även om det kändes konstigt att inte jag någon gång kunde få vara med och åtminstone hämta eller lämna henne hos "Kalle" nu när de ändå var där så pass ofta. Det hela kändes lite märkligt, som om att det var något jag inte fick reda på, men det viktigaste för mig var att vårt barn hade det bra och det förstod jag att hon hade. 

    För några dagar senare, i samband med att jag flyttade ut vår gemensamma villa till mitt boende, berättade mitt barn för mig i förbigående att mitt ex och "Kalles" halvsyster sover med varandra i samma säng när de är där. Det var som att hon var orolig över att berätta det här för mig, en slags lojalitetskonflikt kanske? Jag höll en neutral mask och förklarade att vuxna som gillar varandra brukar sova ihop, men naturligtvis känner jag mig inombords sviken av exet. Vi hade lovat varandra att vara ärliga med varandra och att introducera eventuella nya partners varsamt i vårt barns liv.

    Jag sitter nu med en massa frågor som jag egentligen inte vill ha svar på: Hur länge har de varit tillsammans, vad har de sagt till mitt barn, vem är den här "halvsystern" och hur friskt är det att avsluta ett långt förhållande med att direkt träffa en ny person med egna barn och fuck the world away så att säga?

    Naturligtvis har jag inte med det att göra. Vi har avslutat vårt förhållande och jag vill för min dotters skull vara vän med mitt ex (jag kommer heller inte söka upp "Kalle" och slå hans huvud till en blodig massa med en hammare, som jag nu de sista dagarna så många gånger fantiserat om, eller värre), men hur ska jag få mitt ex att förstå att jag inte tycker det är okej att lägga "munkavle" på ett barn? Jag vill ju ha en relation med exet som inte innebär att vårt barn ska behöva filtrera vad hon berättar för mig när jag frågar hur hennes vecka med exet har varit?

    Tips och förslag emottas tacksamt! 

  • Svar på tråden Mitt ex ber vårt barn mörka hans nya relation?
  • Anonym (jadu)

    Fast vet du att han ber barnet mörka vad han gör? Menar att det kan ju va så att han tror att han har vart diskret och smugit så barnet inte ska märka att han sover med tjejen.

    Kan ju va så att efter att ha träffats hos Kalle och umgåtts ett tag så har dom fattat tycke för varanda och tagit sitt förhållande lite längre, genom att sova tillsammans. Men att dom smyger med det och inte sagt nått till barnen om det.

    Sen mörkar ut oftast barn mycket mer än vad man tror.

    Jag hade berättat för honom vad dottern sagt. Och talat om för honom att du vill att ni ska vara ärliga med varandra för dottern skull, han behöver inte smyga med saker för din skull. Va saklig, inte arg eller ledsen (även om du är det).

  • Anonym (?)

    Tror nog inte han bett henne mörka, bara för att hon inte riktigt ville berätta för dig. Din dotter vill nog bara inte göra dig ledsen.

    Att vara försiktig med att introducera nya ska man väl vara, eller hur man gör det, men i detta fall verkar ju er dotter inte alls må dåligt av att pappa har en ny - hon trivs både hemma hos Kalle, med den nya kvinnan och kvinnans barn - så gör inte detta till ett problem!

    Hade din dotter mått dåligt hade det varit en sak, då skulle pappan ha gått mer varsamt fram. Men nu verkar det som dottern mest verkar ledsen för din skull, så var riktigt noga med att tala om för henne att det är HELT OK att tycka om den "nya" familjen, eller familjekonstellationen. Att det är HELT OK att komma hem och berätta hur roligt hon har haft det.

    Även om jag förstår att det är jobbigt för dig att höra, så får du för din dotters skull svälja det lite. För mörkas något, så är det faktiskt bara för din skull, ingen annans.

  • AnnaKarindenyngre

    Ja. Jag kan ju bara hoppas på att det blir så att när "Kalles" förhållande gnisslar så har hans partner en jättebra kompis som råkar ha en kusin eller nåt som är ledig... Och som tar hand om "Kalles" partner på alla sätt och vis. Karma!

  • AnnaKarindenyngre

    Självklart får min dotter berätta så mycket eller så lite hon vill för mig, jag hoppas bara inte att de har tubbat henne att hålla tyst, för då blir jag arg. Mitt barn ska inte behöva drabbas av hur vi som föräldrar sköter oss i och utanför sängen...

    Hur hade ni hanterat tomtens flinka lilla medhjälpare då a.k.a. "Kalle"? Jag stör mig på den har vännen från förr...

  • Anonym (?)
    AnnaKarindenyngre skrev 2015-12-30 13:04:50 följande:

    Ja. Jag kan ju bara hoppas på att det blir så att när "Kalles" förhållande gnisslar så har hans partner en jättebra kompis som råkar ha en kusin eller nåt som är ledig... Och som tar hand om "Kalles" partner på alla sätt och vis. Karma!


    Men vad har Kalle med det hela att göra, att hans syster och ditt ex fann varandra? Du lägger ju skulden på en helt oskyldig person här, när det inte ens finns någon skuld!

    Det funkade inte mellan dig och ditt ex. Tråkigt, men sådant händer.

    Han lämnade dig. Det var inte bara ett förhållande som gnisslade, han ville gå. Jättetråkigt, men sådant händer.

    Han har träffat en ny. Tråkigt, men sådant händer.

    Du skulle må mycket bättre om du slutar vara bitter över det och se det som att Kalle, systern och exet gjort något bara för att vara DUMMA mot dig, för så är det givetvis inte!

    Önskar dig ändå all lycka, tillåt dig att vara ledsen över hur det blev, men tillåt dig inte att börja se saker i det hela som inte finns - för det slår bara tillbaka mot dig själv och din egen lycka.
  • Maria 434
    Anonym (?) skrev 2015-12-30 13:12:30 följande:

    Men vad har Kalle med det hela att göra, att hans syster och ditt ex fann varandra? Du lägger ju skulden på en helt oskyldig person här, när det inte ens finns någon skuld!

    Det funkade inte mellan dig och ditt ex. Tråkigt, men sådant händer.

    Han lämnade dig. Det var inte bara ett förhållande som gnisslade, han ville gå. Jättetråkigt, men sådant händer.

    Han har träffat en ny. Tråkigt, men sådant händer.

    Du skulle må mycket bättre om du slutar vara bitter över det och se det som att Kalle, systern och exet gjort något bara för att vara DUMMA mot dig, för så är det givetvis inte!

    Önskar dig ändå all lycka, tillåt dig att vara ledsen över hur det blev, men tillåt dig inte att börja se saker i det hela som inte finns - för det slår bara tillbaka mot dig själv och din egen lycka.


  • Anonym (Karin)
    AnnaKarindenyngre skrev 2015-12-30 13:09:23 följande:

    Självklart får min dotter berätta så mycket eller så lite hon vill för mig, jag hoppas bara inte att de har tubbat henne att hålla tyst, för då blir jag arg. Mitt barn ska inte behöva drabbas av hur vi som föräldrar sköter oss i och utanför sängen...

    Hur hade ni hanterat tomtens flinka lilla medhjälpare då a.k.a. "Kalle"? Jag stör mig på den har vännen från förr...


    Varför är det Kalles fel? Och vad är egentligen fel, att din man träffat en ny?

    Eller att du inte fått veta det först?

    Om nu ditt ex bett dottern att hålla tyst, så förstår jag honom. Se hur det blev nu när du fått reda på det. Du börjar anklagar folk för att de gjort fel.

    Som du själv skrivit, detta är inget du har med att göra. Och för din dotters skull hoppas jag att du inte gör en stor affär av det.


  • AnnaKarindenyngre

    Okej, ser att jag varit otydlig i mitt första inlägg, så jag försöker igen:

    Juni: Vi börjar prata om att separera. -"Kalle" dyker upp from nowhere...

    Juli, vi velar hit och dit. Då erbjuder Kalle plötsligt mitt ex att i princip flytta in hos honom. Min dotter börjar leka med halvsysterns barn i den här vevan.

    Augusti, jag får dra hela pappershelvetet med juristen för exet är hos Kalle. Exet skriver i princip på pappren.

    September-november, jag bor kvar i vår villa med vår dotter och exet tar henne med jämna mellanrum i några dagar.

    Under hela den har tiden har jag inte fått träffa Kalle. Det går inte att ringa exet när vän är där. Det går inte att planera något eller lösa något. Exet vill till råga på allt fortsätta besöken hos vår terapeut, som ger noll eftersom det inte kan pratas om vad som händer hos "Kalle", då blir det tråkig stämning.

    Jag tycker det är ett jävla svinigt sätt att ramla in mitt i en kris i vårt förhållande och se till så att vi garanterat 100% inte kunde reda upp det, genom husrum och dessutom kontaktförmedling. Jag VET att vi förmodligen hade separerat ändå, men effekten av " Kalles" agerande blev ju att mitt ex fick ett frikort på att ta något som helst ansvar för sin del av situationen, samtidigt som jag blev kvar i ett helvete både emotionellt och ekonomiskt med mera. Är det så jävla konstigt att jag blir skeptisk till att en "vän" till mitt ex agerar så? Från att i princip skickat ett julkort vartannat är till full jävla roomservice?

    Nej, vet ni vad, det är fan i mig något lurt med det här.

  • Anonym (?)
    AnnaKarindenyngre skrev 2015-12-30 14:40:08 följande:

    Okej, ser att jag varit otydlig i mitt första inlägg, så jag försöker igen:

    Juni: Vi börjar prata om att separera. -"Kalle" dyker upp from nowhere...

    Juli, vi velar hit och dit. Då erbjuder Kalle plötsligt mitt ex att i princip flytta in hos honom. Min dotter börjar leka med halvsysterns barn i den här vevan.

    Augusti, jag får dra hela pappershelvetet med juristen för exet är hos Kalle. Exet skriver i princip på pappren.

    September-november, jag bor kvar i vår villa med vår dotter och exet tar henne med jämna mellanrum i några dagar.

    Under hela den har tiden har jag inte fått träffa Kalle. Det går inte att ringa exet när vän är där. Det går inte att planera något eller lösa något. Exet vill till råga på allt fortsätta besöken hos vår terapeut, som ger noll eftersom det inte kan pratas om vad som händer hos "Kalle", då blir det tråkig stämning.

    Jag tycker det är ett jävla svinigt sätt att ramla in mitt i en kris i vårt förhållande och se till så att vi garanterat 100% inte kunde reda upp det, genom husrum och dessutom kontaktförmedling. Jag VET att vi förmodligen hade separerat ändå, men effekten av " Kalles" agerande blev ju att mitt ex fick ett frikort på att ta något som helst ansvar för sin del av situationen, samtidigt som jag blev kvar i ett helvete både emotionellt och ekonomiskt med mera. Är det så jävla konstigt att jag blir skeptisk till att en "vän" till mitt ex agerar så? Från att i princip skickat ett julkort vartannat är till full jävla roomservice?

    Nej, vet ni vad, det är fan i mig något lurt med det här.


    Fast det är inte "Kalle" som agerat. Det är ditt ex. Han är själv ansvarig för alla sina handlingar.
Svar på tråden Mitt ex ber vårt barn mörka hans nya relation?