• Anonym (Kanskekanskeinte)

Mellan ägglossning och mens?

Hej! Jag hade ägglossning 12-13 december. Har fortfarande inte fått min mens och är på äl +17-18. Har i vanliga fall 14. Vad tror ni finns det chans att mensen kommer fortfarande? Läser överallt att tiden mellan äl och mens inte ändrar sig.

• Svar på tråden Mellan ägglossning och mens?
  • miaselliot

Har du tagit ett test?
    Jag har tidig ÄL och alltid 18 dagar till mens. Men brukar du ha 14 så är du ju sen och kan testa.

• Flisan79

Ja, tiden mellan äl och mens brukar vara konstant. Tiden mellan mens och äl däremot kan skifta.

Hur säker är du på att du verkligen hade äl då? Om ja så låter det verkligen som ett gravtest är en bra idé.

Har inte testat ännu och har inga tester hemma ( inga planer på bebisr just nu). Har hoppats på att mensen kommer. Hur många dagar kan det högst gå mellan äl och mens?

• Flisan79
    Anonym (Kanskekanskeinte) skrev 2015-12-30 14:08:28 följande:

Har inte testat ännu och har inga tester hemma ( inga planer på bebisr just nu). Har hoppats på att mensen kommer. Hur många dagar kan det högst gå mellan äl och mens?

Bra fråga. Allmänt kan man väl ha en lutealfas som är ganska lång, men då är den ju det hela tiden (har för mig att upp till 20 dagar är inom det "normala") Om man däremot brukar ha en lutealfas på ca 14 dagar så tror jag det är väldigt ovanligt att den skulle överstiga ens en dag. Anledningen till sen mens utan graviditet är nästan alltid sen ägglossning.
  • Anonym (Ingen)
    Flisan79 skrev 2015-12-30 14:28:27 följande:
    Bra fråga. Allmänt kan man väl ha en lutealfas som är ganska lång, men då är den ju det hela tiden (har för mig att upp till 20 dagar är inom det "normala") Om man däremot brukar ha en lutealfas på ca 14 dagar så tror jag det är väldigt ovanligt att den skulle överstiga ens en dag. Anledningen till sen mens utan graviditet är nästan alltid sen ägglossning.
    Fast ska man vara petig är ju inte mensen sen ifall äl var senare än vanligt för är man inte gravid så kommer ju mensen när den ska. Enda gången man absolut inte har en aning om när mensen ska komma är vid väldigt oregelbunden mens med dåliga/inga äl-symptom eller vid utebliven äl. Hänt mig  2 ggr. Övriga 33 år med äl och mens räknade jag ut mensen exakt alla år.

Jag är väldigt säker på ägglosningen kollat det och känner tydligt. Då jag haft problem med olika preventivmedel så har vi inget nu, så försöker hålla oss borta från varandra då. Min mens brukar vara punktlig förutom en stressig period jag hade men vet inte när ägglossningen var då heller.

• Anonym (Ingen)
    Anonym (Kanskekanskeinte) skrev 2015-12-30 23:16:15 följande:
    Jag är väldigt säker på ägglosningen kollat det och känner tydligt. Då jag haft problem med olika preventivmedel så har vi inget nu, så försöker hålla oss borta från varandra då. Min mens brukar vara punktlig förutom en stressig period jag hade men vet inte när ägglossningen var då heller.
    Det finna bara några få alternativ för dig. Äl när du trodde, ingen mens= gravid för lutelfasen ändras inte. Hade ni absolut inget sex i närheten av det du trodde var äl så var det inte äl då för lutealfasen ändras inte. I så fall var äl senare. Och hade ni sex då kan du ju vara gravid också för den delen.
  • Flisan79
    Anonym (Ingen) skrev 2015-12-30 15:33:32 följande:
    Fast ska man vara petig är ju inte mensen sen ifall äl var senare än vanligt för är man inte gravid så kommer ju mensen när den ska. Enda gången man absolut inte har en aning om när mensen ska komma är vid väldigt oregelbunden mens med dåliga/inga äl-symptom eller vid utebliven äl. Hänt mig  2 ggr. Övriga 33 år med äl och mens räknade jag ut mensen exakt alla år.
    Jag menar om mensen kommer senare än vanligt så beror det i allra flesta fall på att även äl kom senare. Så vi menar samma sak.
  • Flisan79
    Anonym (Kanskekanskeinte) skrev 2015-12-30 23:16:15 följande:

Ta ett graviditetstest så slipper du fundera.

Det är det som är problemet att vi hade sex nära äl. Och jo jag borde ta ett test men vet inte om jag vågar, förr eller senare måste jag. Tänkte om någon annn varit med om liknande att det gått längre mellan ägglossning och mens än vad som brukar ( och har koll på sin äl då).

Svar på tråden Mellan ägglossning och mens?