Jps1989 skrev 2015-12-30 23:32:54 följande:
Jag håller mig till min vanliga vegetariska kost och äter folsyra och jod som tillskott :)
Sedan flera år tillbaka kollar jag alltid innehållsförteckningen på maten jag köper och undviker e-ämnen och andra onödiga tillsatser och det är jag ännu mer noga med nu. All som är naturligt är alltid bäst! Halvfabrikat och såser på pulver etc är inget jag tycker man ska äta, gravid eller ej!
Mycket vatten, frukt och grönsaker i den mån jag kan, men nu under juletider har det varit svårare att kontrollera vad man får i sig när man är bortbjuden mycket såklart :)
Så länge man går på sin egna magkänsla och tillit så blir det nog näst för en själv!
Jod äter jag inte tillskott av. Är det något som rekommenderas?
Jag är lite inne på samma spår som du, jag tycker det jag köper i affären ska vara ingrediensen, inte innehålla ingredienser. I alla fall så långt det går =)
lillepitbull skrev 2016-01-04 08:42:26 följande:
Äter ganska strikt lchf, så fort jag äter kolhydrater mår jag illa.
Fikade hos mamma igår och åt en mazarin och en pepparkaka, idag är magen totalt i uppror! Håller mig från stärkelse och framför allt socker hädanefter.
Åt ostkrokar på nyår men de kom upp igen.. Äter sällan sånt och nu säger kroppen ifrån ordentligt på skräpet... Otroligt hur kroppen fungerar!
Oh känner igen det. Gluten är boven för mig. Äter dock inte strikt, utan är en periodare så ibland blir det mejerifritt och ibland striktare. Annars tröttnar jag =)
Tycker också det är otroligt hur kroppen fungerar, och det märkt ju extra tydligt när man ätit ren mat en längre tid. Läste Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida och mådde nästan illa bara av att läsa det.
Men du äter strikt säger du, tar du några tillskott då eftersom jag antar att du inte äter lika mycket grönsaker? Eller du kanske äter mycket ägg (vilket jag tyvärr har svårt för i de flesta former).
Misscaswell skrev 2016-01-04 08:57:21 följande:
När jag var gravid följde jag rekommendationer om vad man skulle undvika och försökte se till att få i mig tre bra mål mat varje dag: grönsaker, frukt, bra fetter, begränsat med tillsatser. Åt kosttillskott avsett för gravida (extra järn och folsyra). Med det sagt begränsade jag mig inte så värst. Var jag sugen på en bulle eller en läsk mellan de där målen åt jag det. Det föll sig naturligt att göra mitt bästa för att få i mig näringsrik mat för bebisens skull, men jag bestämde mig tidigt för att inte skippa saker jag var sugen på pga onyttigt.
Låter som att vi har lite samma sätt att se på det, om än med olika val av kost =)