Anonym (mamma) skrev 2015-12-30 18:03:58 följande:
Tvätta med tvål och vatten, eller en gel speciellt framtagen för ändamålet. Finns alkoholbaserade medel bland annat. Vad behandlar du svampen med? Fungerar behandlingen? Har du en partner? Har han/hon fått behandling? Har du fotsvamp? Svamp någon annanstans på kroppen, ljumskar? Har din partner det? Äter du mycket socker och snabba kolhydrater - dra ner på det.
Jag hade envisa svampinfektioner, rejäla sådana med min exmake. Han hade svampinfektion i ett hudveck (ja, han var lite lätt överviktig....), så gyn trodde att det kom därifrån. När jag läste till bm sa en gynekolog till oss att om man ofta får svamp kan det vara partnern som har fotsvamp.
Och - har man ofta återkommande infektioner, så är det bättre att behandla med flukonazol istället för att de receptfria sakerna på apoteket, annars kan man få samma symtom av läkemedlen som av svampen. Gyn kan skriva ut en långtidsbehandling. Jag hade svamp konstant, så pass illa att jag sprack sönder i underlivet, blygdläpparna var alldeles såriga. Efter skilsmässan och en långtidsbehandling med flukonazol har jag varit svampfri i 8 år, trots tre graviditeter
Jag behandlar med Canesten vaginaltablett + kräm. Första gången var under graviditeten 2014. Då hjälpte behandlingen. Men nu fick jag en infektion till och behandlade för kanske 2 veckor sen och symptomen försvann men nu är dem tillbaka.
Jag har ingen svamp någon annanstans. Inte sambon heller tror jag, om det inte är utan symptom som jag har hört att det kan vara. Socker och snabba kolhydrater är det så där med så det kan ju absolut vara därför.