• Kirsty

Pappa delaktig på mvc barn 2?

Är gravid med barn två och funderar lite på det här med mvc-besöken.

Med första barnet var pappan med på alla besöken (även om det innebar ledigt från jobb) och var väldigt delaktig. 

Nu när nr 2 är på väg så känns det som att jag (och han?) kan det här och jag känner att det inte är så big deal längre, det är ju bara hälsocheck och så länge graviditeten fortlöper som planerat utan komplikationer känns det som att det räcker om han är med på UL och första gången man får höra hjärtljuden. 

Har inte pratat med pappan (vill han delta så får han självklart det) om detta än utan tänkte mest reka hur folk brukar göra?

Har inte bokat inskrivningsbesöket än och när jag tänker tillbaka på förra graviditeten känns det inte så meningsfullt att fixa barnvakt och att han ska vara ledig från jobb för att sitta och lyssna på att man inte ska dricka alkohol under graviditeten och ta några blodprov. Done that.

• Svar på tråden Pappa delaktig på mvc barn 2?
  • Anonym (F)

Vi kände likadant, känns ju lite som rutin nu andra gången. Första graviditeten var sambon inte med på alla mvc-besök men det beror på att han jobbar borta i skift. Nu blir det nog likadant. Han har varit med på inskrivningen (då var även sonen med) och på kub-ul. Han kommer även vara med på rul men annars försöker vi boka in besök när han är hemma och kan ta hand om sonen så jag inte behöver fixa barnvakt eller ha med honom. Så länge allt går bra med graviditeten alltså.

• Grön elefant

Mannen var med på kanske två MVC besök plus på Rul andra graviditeten. Vi kände att det var lite samma samma. Blev inte heller lika många besök på MVC som omföderska.

• Grön elefant

Mannen var med på kanske två MVC besök plus på Rul andra graviditeten. Vi kände att det var lite samma samma. Blev inte heller lika många besök på MVC som omföderska.

• Milleman

Min man var med på i stort sett alla mvc-besök i första graviditeten och kommer så även vara nu under andra. Jag var på inskrivningen själv då den tiden inte var lätt att boka om. Men övriga tider bokade vi in efter hans schema så att han kan vara med (han jobbar skift och är ledig vissa vardagar). Vissa tider när vår förstfödde är på förskolan och några tider då han får följa med oss till mvc. På vår mvc ser de gärna att partner/syskon följer med :)
    Min man vill nog med för att lyssna på hjärtljuden mest. Han känner ju inte bebisen på samma sätt som mig så det blir hans insyn :) även ultraljud vill han delta på.

Svar på tråden Pappa delaktig på mvc barn 2?