• micjos

Resa med endast ett av barnen?

Är det fel att resa utomlands en vecka med endast yngsta barnet och lämna de 2 äldsta hemma med barnvakt? Äldsta är 11 och 13 år och går då klart i skolan och yngsta är 6 år och går i förskoleklass och behöver inte ta ledigt från något. Är det fel mot de andra barnen? Vi reste en gång med endast yngsta men då var han 3 år och vi tyckte han var för liten för att lämnas 1 vecka, vilket jag tycker nu med. Hur ser ni på det?

• Svar på tråden Resa med endast ett av barnen?
  • Linnis92

Frågan är kanske hur de äldre barnen ser på det. Hade jag varit 11-13 år hade jag tyckt att det var väldigt orättvist att mitt yngsta syskon fick åka med men inte jag.

Då är det nästan bättre att lämna alla tre barnen hemma med barnvakt och bara åka själva :)

• Linnis92

Dessutom då när ni åkte förra gången så var de äldre barnen 10 och 7 år? Vad är skillnaden med att lämna en 7 åring hemma mot en 6 åring?

• Lemt77

Jag skulle nog tänka att de äldre har mer glädje av en resa. När de är så stora barnen så skulle inte jag kunna resa med bara ett av dom och inte det minsta som ändå är rätt stort. Skulle va om man unnade alla barnen varsin resa själv med föräldrar. :)

• sw1986

Ja det är fel. Alla eller ingen. Vi åker en gång om året ungefär och då är båda barnen med. Skulle inte välja. Och jag skulle inte kunna åka utan barnen heller.

• SecretMe

Jag reser ibland utan min son då skolan inte beviljar ledighet för resor.

Antingen reser du själv eller så väntar du till lovet.

• Ego Lovers

Jag åkte iväg själv med mina då två yngsta som då var 5 månader och den andra var 7 år. De tre äldre var 10år, 13år och 15år och har för mycket att göra i skolan att jag själv skulle hinna med att hjälpa dom med allt under semestern utan det hade inte blivit nån semester öht utan undervisning utomlands. Så de fick vara hemma med pappa. Hade vi däremot åkt iväg hela familjen hade vi båda hjälpt dom med skolarbetet för de ska ju hinna med allt som barnen i skolan gör under den tiden man är borta så barnen blir ju inte lediga.

• viseversa

Eh ni har alltså satt i system att alltid bara ta med den lilla och lämna dom andra hemma? Elakt tycker jag. Ni kan gått resa när dom har lov så alla kan följa med för hade jag varit 11-13 år och inte fått följa med hade jag blivit väldigt ledsen.

• Erizajo

Ni får väl fråga de äldsta men vill de följa med så är det ju såklart skittaskigt att lämna dem hemma!

• micjos

Satt i system???? Verkligen inte! Alla barn följer med på allt vi gör förutom en gång då vi åkte utan dom äldsta.

viseversa skrev 2015-12-31 15:07:23 följande:

Eh ni har alltså satt i system att alltid bara ta med den lilla och lämna dom andra hemma? Elakt tycker jag. Ni kan gått resa när dom har lov så alla kan följa med för hade jag varit 11-13 år och inte fått följa med hade jag blivit väldigt ledsen.

• viseversa
    micjos skrev 2016-01-01 12:59:23 följande:

Satt i system???? Verkligen inte! Alla barn följer med på allt vi gör förutom en gång då vi åkte utan dom äldsta.

Ja och nu vill ni göra exakt samma ska igen. Mao lämna dom äldsta hemma och bara ta med det yngsta.
    Mao sätta i system. Hur tror du dom stora barnen känner?! Jag hade blivit väldigt ledsen i alla fall om mina föräldrar gjorde så mår mig när jag var barn.
  • Elderberry

Min familj gjorde så, fast inte riktigt på samma sätt. Vi är sammanlagt 6 stycken barn, så på varje resa följde det med två, det turades liksom om vilka som fick följa med.

Känns ju inte lika självklart när man "bara" har tre barn, då tycker jag de andra borde följa med också.

• Dixie

jag kan tycka det är ok - om de äldre barnen får någon annan resa någon annan gång!

det året våra barn fyller 7 år får de åka på en resa med mamma och när de är 10 år får de åka iväg själv med pappa - och det är mycket uppskattat - men då vet ju också syskonen att de kommer att få samma resa när de är i den åldern. 

• Ego Lovers
    viseversa skrev 2016-01-01 13:08:26 följande:
    Ja och nu vill ni göra exakt samma ska igen. Mao lämna dom äldsta hemma och bara ta med det yngsta.
    Mao sätta i system. Hur tror du dom stora barnen känner?! Jag hade blivit väldigt ledsen i alla fall om mina föräldrar gjorde så mår mig när jag var barn.
    Mina föräldrar var i Prag, Berlin, Strasbourgs, St Petersburg, USA osv osv med min yngre syskon när jag och mitt äldre syskon var tonåringar och nä jag kände ingen avundsjuka eller var ledsen över det öht. Roligt för dom att få se världen tillsammans fast det var mer på turner då min yngre syskon spelar fiol och åkte iväg med sin orkester. De var ändå så små 7-9 år så föräldrarna var tvungna att följa med. Mitt yngre syskon har sett otroligt mycket mer än mig och mina föräldrar hade det bättre ställt när mitt yngre syskon var liten och vi äldre var tonåringar. När jag och mitt äldre syskon var små passade våra mor eller farföräldrar oss när våra föräldrar drog utomlands och då fick inte vi följa med. Semester för oss var på båten i skärgården 10 veckor på sommaren. En fantastisk upplevelse som mitt yngsta syskon aldrig har upplevt och som jag inte vill vara utan. Varför inte lära sig att vara glad för andras skull än att känna missunnsamhet?
  • Ego Lovers
    Erizajo skrev 2015-12-31 19:32:58 följande:

Ni får väl fråga de äldsta men vill de följa med så är det ju såklart skittaskigt att lämna dem hemma!

Varför inge de stora en förhoppning att de ska få åka med när skolan kan säga stopp. Bättre att säga som det är att pga skolan så beviljas inte ledighet när vi ska resa för ni är så pass stora att det påverkar era betyg. Mina barn fattade de och fattar man inte det har man fostrat sina barn fel. Att lära sig känna glädje för andra och inte alltid missunnsamhet är något vi bör lära våra barn redan i småbarnsåldern men de flesta lär barnen att mycket vill ha mer och missunnsamhet med sura miner, trots och ilska kan om man har tur göra att man får sin missunnsamhet igenom så andra också missgynnas. Fy fan för sådana människor
Svar på tråden Resa med endast ett av barnen?