• anonymt14682

har jag fel ?

Tjena!

Efter 5-6 mån så separerade jag och min förra tjej. Vi har en dotter som är 2 och en som kom i oktober.

Hon som är 2 har åkt imellan varannan vecka och det har fungerat bra medans den andra är hos mamman. Jag fick inte en syl i vädret utan hon skulle bestämt vara hos mamman.

Den minsta får inte bo hos mig för mamman. Mamman har erkänt att det är stressigt när båda barnen är hos henne och båda barnen kräver mycket tid eftersom de är i utvecklingsperioden.

Min ide var att hon som är minst bor hos mamman tills dess att den älsta är 3år. Och då bor den äldsta hos mig. På så sätt får barnen den tid de behöver och vi tar gemensamt hand om båda barnen på det sättet.

När den äldsta är 3 så kanske båda är redo att åka imellan.

Mitt ex ser ej sett som en lösning då hon väljer bort ett barn och att barnen ej är tillsammans då.

Men nu är de ju inte tillsammans då jag ej får ha den minsta hos mig.

Jag ser detta som att båda barnen får den tid de behöver och slipper åka runt så mycket

• Svar på tråden har jag fel ?
  • Flisan79

För det första är det inte lämpligt för barn under 3 att bo varannan vecka. Det är för lång tid för ett så litet barn att vara ifrån den ene föräldern. Att ett spädbarn därför bör bo hos ena föräldern och ha umgänge med den andre känns självklart.

• äldreochklokare

så små barn brukar inte rekommenderas växelvis boende så jag förstår mamman. I ditt förslag skulle barnen ses väldigt lite, tills den äldre är 3 om jag förstår dig rätt?

Den yngre lär inte vara redo för v.v när den äldre är 3, jag är lite tveksam att ni ens kört v.v redan med en 2-åring

• anonymt14682

Det är därför om vi ska gå enl rekomendationer så ska barnen bo hos en förälder tills den är 3.

Eftersom mamman erkänner att det är stressigt med 2 så tycker jag att det vore bra om den äldsta bor hos mig tills den är redo. Då får även mamman tid att ta hand om den minsta tills det att den oxå är redo att åka imellan.

• Ful Anka
    anonymt14682 skrev 2015-12-31 16:04:22 följande:

Det är därför om vi ska gå enl rekomendationer så ska barnen bo hos en förälder tills den är 3.

Eftersom mamman erkänner att det är stressigt med 2 så tycker jag att det vore bra om den äldsta bor hos mig tills den är redo. Då får även mamman tid att ta hand om den minsta tills det att den oxå är redo att åka imellan.

Hon slängde ut dig va? 
    This is my life and I don't care
  • Minza83
    anonymt14682 skrev 2015-12-31 16:04:22 följande:

Fast nej jag tror inte det är bra att dessutom sära på barnen- hur ska de kunna få en nära relation med varandra om de ska bo hos varsin förälder i ett års tid?
    Tycker din ide är usel. Dessutom bör 2åringen snarare bo hos dig varannan helg eller varje men inte sova borta från sin mamma mer än två nätter i stöten.
    Varje eller varannan helg är mer lämpligt..
  • Valkyria75

Jag tycker äldsta kan bo två nätter i taget hos dig, ev rullande. T.ex. onsd-fre första veckan, tis-tor nästa vecka, mån-ons veckan därpå osv. Dvs två nätter hos dig, 4 hos mamman. Däremellan åker du och hälsar på minst en gång. Varje gång du är där (dvs minst tre gånger i veckan) så spenderar du ett par timmar med dem minsta, till en början tillsammans med mamman och sedan mer och mer ensam.

Sen när barnen är lite äldre kan ni börja med varannan vecka om ni alla vill det. Då kan man antingen byta båda barnen samtidigt, eller överlappa kite så att varje barn får lite ensamtid med varje förälder, men ändå spenderar det mesta av sin tid tillsammans med sitt syskon.

• anonymt14682
    Flisan79 skrev 2015-12-31 19:51:51 följande:

Att sära på barnen var det dummaste jag har hört!

De är redan separerade då mamman ej vill att det ena barnet ska komma till mig medans den andra gör det och trivs hur bra som helst hos mig då hon får umgänge med andra barn. Sedan så vet jag att det är många tjejer som skriver här och att ni automatiskt vill att barnen ska vara mer hos mamman.

Jag lovar och svär att jag är minst lika bra pappa till mina barn som mamman är.
    varför ska då mamman få fördel för att hon just är mamma??

Denna frågan har kommit upp mycket när den minsta föddes. jag hade absolut ingenting att säga till om utan att det var mer självklart att barnet skulle bo hos mamman.
    Detta är diskriminering utan dess like och jag är oerhört ledsen av att ej få träffa den minsta.
    jag har ej gjort några brott och jag betalar mina räkningar i tid och jag har sett barnens liv framför mitt.
    fast det är just den dumma saken av att jag är kille och inte tjej
  • aleydis

Du ska självklart få ha umgänge i lilla barnets hem när hen är för liten för att åka bort från mamman

• äldreochklokare
    anonymt14682 skrev 2015-12-31 22:17:30 följande:
    De är redan separerade då mamman ej vill att det ena barnet ska komma till mig medans den andra gör det och trivs hur bra som helst hos mig då hon får umgänge med andra barn. Sedan så vet jag att det är många tjejer som skriver här och att ni automatiskt vill att barnen ska vara mer hos mamman.

Jag lovar och svär att jag är minst lika bra pappa till mina barn som mamman är.
    varför ska då mamman få fördel för att hon just är mamma??

Denna frågan har kommit upp mycket när den minsta föddes. jag hade absolut ingenting att säga till om utan att det var mer självklart att barnet skulle bo hos mamman.
    Detta är diskriminering utan dess like och jag är oerhört ledsen av att ej få träffa den minsta.
    jag har ej gjort några brott och jag betalar mina räkningar i tid och jag har sett barnens liv framför mitt.
    fast det är just den dumma saken av att jag är kille och inte tjej
    jag svarade inte utifrån kön, men jag reagerade på att du skrivit att den äldsta kör varannan vecka och är under 3? Den biten verkade du inte vilja kommentera. Du skrev bara igen om den minsta, att den ska bo hos mamman tills den är 3. 

Jag har full förståelse för att mamman kan tycka det är körigt med 2 barn, och det är toppen att du är en aktiv och delaktig pappa. Du skriver att barnen redan är separerade, men det är väl bara varannan vecka då den äldsta är hos dig? Enligt ditt förslag i TS skulle barnen ses ändå mindre, väl?
  • anonymt14682
    äldreochklokare skrev 2016-01-01 09:19:58 följande:

jag svarade inte utifrån kön, men jag reagerade på att du skrivit att den äldsta kör varannan vecka och är under 3? Den biten verkade du inte vilja kommentera. Du skrev bara igen om den minsta, att den ska bo hos mamman tills den är 3. 

Jag har full förståelse för att mamman kan tycka det är körigt med 2 barn, och det är toppen att du är en aktiv och delaktig pappa. Du skriver att barnen redan är separerade, men det är väl bara varannan vecka då den äldsta är hos dig? Enligt ditt förslag i TS skulle barnen ses ändå mindre, väl?

Ja den äldsta är hos mig varannan vecka. Min ide var mer eftersom hon är 2 och mamman tycker det är stressigt med 2 så kan den äldsta bo hos mig till hon är 3. På det sättet blir hon tryggare då hon slipper åka fram och tillbaka varje vecka. Eftersom båda barnen är separerade ifrån varandra.

Jag kommer själv ifrån separerade föräldrar och vet hur viktigt det är att man känner sig hemma på något ställe.
Svar på tråden har jag fel ?