• Tineling

Smålandsvillan

Hejsan!

Vi funderar på att bygga hus med Smålandsvillan eller Älvsbyhus men vill nu ta mer reda på era postitiva el negativa erfarenheter av Smålandsvillan. Man har hört en del om Älvsbyhus men inget om Smålandsvillan så nu vill jag höra med er om bl.a priser och sånt. Vi gillar deras ekgolv och Myresjökök.

Vi gillar Villa Västervik för deras fina hörn fönster och kök men det enda jag inte gillar är groventren (tvätt rum) som ligger rakt framför hallen för vi föredrar mest att det borde ligga längst bort från köket så det inte syns. Men det kanske inte spelar roll ändå. Villan Lammhult är väldigt fint och precis så det vi vill ha bara om det inte var så dyrt.

Så jag hoppas ni kan berätta av era erfarenheter och jag vill gärna se bilder om ni själv bor i någon av de hus om ni har några bilder.

Själv tyckte vi att vi inte fick direkt bra kontakt med säljaren och priskalkyl han gjorde blev chockande högre än vad vi trott men visst man kan välja bort en del tillval också och ingår det badkar för det står inget om det i standarden.

• Svar på tråden Smålandsvillan
  • kate79

Vi har byggt en Smålandsvillan av typen Mariannelund, vilket betyder att vi kommer att behöva inreda ovanvåningen snart. Nu med facit kanske vi skulle ha valt ett hus med fler antal rum från början. Men men vi trivs jättebra i vårt hus. Det är ju faktiskt så att det är tillvalen som gör att priserna skjuter i höjden. Vi gjorde tillval på inbyggd ugn, annan färg än standard och takkupa och bara de tillvalen gjorde att månadskostnaden höjdes med 500 kronor.

Det enda negativa jag kan säga om vårt hus är att det är dålig isolering i innerväggarna. När man duschar och är i sonens rum (som ligger intill badrummet) så hörs det jättemycket.

I övrigt är vi väldigt nöjda.

• Tineling

Ok tack för du svarade! ingår badkaret i standarden också? ja 500 kr mer i månaden var ju mycket för så lite tillval då får vi väl fundera mera på det. Att huset byggs på platta är det postitivt? finns det några risk för fuktskador? ni behöver inte svara om ni inte vet det. Ja annars så verkar det vara bra med Smålandsvillan tror vi.

• längtarefterbarn

Det finns ett forum som heter byggahus.se
    kolla in där, där kan man ställa frågor till folk(som byggt redan alltså) om alla hustillverkare, och de svarar snabbt och ärligt.
    Lycka till med husbygget!

• Marjolijn

e det så dålig isolering i innerväggarna..?Hmm..ska säga det te de som isolerar dom gör det imorron bitti .

• kate79

Nej, badkar ingår inte i standardutförandet, i varje fall inte när vi byggde. Vet inte om det ändras. Vi har krypgrund, men hur pass bra det är mot fuktskador är jag inte insatt i.

Marjoljin: isolerar ni själva? vårt hus kom färdigt från fabriken, ingen aning när de isolerade. Men vi visste inte i förväg att vi skulle tycka att innerisoleringen var dålig. Kanske kan man påpeka det och de gör något åt det? De kanske har fått in andras synpunkter.

• Tineling

Kate29: Hur mycket kostar villan där ni bor ? hur mycket blev det att betala i varje månad? vi vill försöka komma med så billigt som möjligt.

• kate79

Tineling: själva huset kostade oss 829 000 kronor. (vi beställde huset i september -04 och flyttade in till midsommar -05).

Inkl tomt, grunden, tillval, lagfart, dragning av vatten och el osv hamnade vi på en total kostnad på 1 377 000 kronor.

Vi har fast ränta och vi betalar 5 500 kronor i månaden inkl. vatten och el.

Vet att priserna stigit en del efter att vi byggt. Stor efterfrågan så höjer de priserna, vi hade turen att beställa innan höjningen.

• Tineling

Ja tur att huset är billigare där ni bor för om man bygger här så kostar huset villa västervik 986 000 kr ja det är rätt dyrt. Ja vet att de höjde på huset nu i januari ja synd att de måste bli så dyra. men gillar deras hus och kvalitet då får man fundera lite ändå.

Svar på tråden Smålandsvillan