• Anonym (Rätt rejält verkar det som...)

Utnyttjad av ett syskon. Hur dumt man bli!

Ja behöver råd. Jag har 3 syskon, alla yngre. Mitt yngsta syskon P, som vi kan kalla denne har haft struligt med pengar ett bra tag. P har försökt starta eget flera gånger vilket har slutat i konkurs osv. Jag har lånat ut pengar rätt många gånger. Mycket pengar. Vi har kommit överens om avbetalningar osv hur många gånger som helst, men dessa hålls aldrig. Jag har varit väldigt naiv, men det är ju min P, min P som har det tufft och som jag kan hjälpa . Även om vi har lånat ut mkt pengar så har vi haft råd. Vi har haft ett bra sparkapital..som nu minskat drastiskt.

I våras flyttade P utomlands för att jobba. Gick rent åt pipan, kronofogden, utan jobb och utan bostad så återvände P i höstas till Sverige igen. Flyttade då in hos oss. Vi har plats, eget rum på egen våning som P håller sig i, märker inte så mkt av P så mkt. Fick jobb av en släkting som försäljare vid telefon och dator av ngt slag , ett seriöst jobb. Jobbar hemifrån.

Kom överrens om att P behöver inte betala för sig, utan fokusera på jobb för att betala av skulden till oss samt att hjälpa till med städ och mat. Men nu skiter P i jobb och spelar datorspel hela tiden. Uppe hela nätten och sover större delen av dagen. Jag har försökt prata med P och visst P förstår men inger händer. Vi köpte en dator till P för jobb. En dyr jävel som visade sig vara speldatorn. (Som sagt väldigy naiv) P behöver ju den i jobbet och P säger att ska börja jobba efter helgerna.

Sen P flyttade hit så har det gått så mkt pengar, vår buffert börjar sina och jag börjar bli arg, känner mig utnyttjad och sårad. Det är bara massa lögner och svek hela tiden. Sen är det svårt att sätta hårt mot hårt, vet inte riktigt vad jag ska göra eller säga. Råd? Vi har inga föräldrar kvar i livet. Vi är 25-35 år. Jag vet att texten är svår och lite luddig. Men jag vill försöka vara så Anonym som möjligt då jag inte vill outa P, vet att vänner till P finns här på fl. Vår överenskommelse ang städ och matlagning hålls inte heller. P vet inte vad h*n ska göra säger P. Sitter på sitt rum hela tiden. P har ingen chans till egen lägenhet, på 4 månader så har P betalat av på skulden till oss 1 gång, samt en avbetalning på datorn. Vi betalade hela och P av betala den jäveln!

Jag vet att jag är både naiv och korkad. Jag är snäll så jag blir dum och utnyttjad. Men snälla kom med konstruktiva råd, klanka inte ner på mig. Mår redan dåligt för detta. Det är. Mitt yngsta syskon som inte haft ett lätt liv änsålänge.

• Svar på tråden Utnyttjad av ett syskon. Hur dumt man bli!
  • Wennerlof

Jag kan nog bara råda att du talar om att du fått nog. Tala om för P att de är dags att bli vuxen, hen måste börja ta anför dig sitt eget liv. Du skall inte behöva stöda upp efter hens party så att säga. Du måste nog tyvärr slå hårt mot hårt. Sätta stopp och slänga ut hen. Du har ett eget liv med vad jag förstår egen familj. Du kan inte ta på dig även P's ryggsäck. Släng ut hen och låt hen klara sig bäst hen vill! Du har försök och som tack har P bara spottat på dig/er.
    Du är en god människa TS, lite naiv men väldigt god!! < 3

• kalleman

Jag förstår precis, skulle göra samma för mina syskon. Men problemet är ju att det inte händer något. Jag skulle sälja datorn, köpa en -MYCKET- billigare för pengarna. Ge en tidsfrist alternativt gå till kronofogden för att driva in skulden. 

Ditt syskon har inget konsekvenstänkande, såldes behöver hen få uppleva konsekvenser för att lära sig det.

• Anonym (Nog)

Kanske ska kasta ut igeln. Låt P klara sig själv. Så länge ni försörjer och är korkade kommer P fortsätta suga ut allt ni har. Sätt ner foten och få P att inse att nu är det NOG!!!

Tack för svar. Kanske långt inne känner jag att det bästa hade att att be P flytta. Men då kommer samvetet, var ska hen flytta? Ska jag sitta här på min stora gård och hen bo på gatan!? Ja ni fattar, dum! Sen känner jag att så länge p bor här så har jag en chans att få tillbaka mina pengar, flyttar p så är chansen lika med noll. Men ni har rätt, ett rejält snack är på sin plats och jag ska prata med P ang datorn med. Så jäkla dum jag var, att jag inte fattade. Hade bara i huvudet att jag ville hjälpa P. P behöver en bra dator i jobbet....ja då fixar vi det! Usch så blåst jag är!

• Anonym (G)

Var bodde P innan flytten till er? Hen får väl flytta tillbaka dit, i vilket fall ska inte agera som nån slags sockontor.

• Lena

Du kommer inte få tillbaka några pengar. De honom en tidsfrist på ett par månader vill han bo kvar efter det ska han betala en summa varje månad i förskott som täcker matkostnader, avbetalning på datorn och amorteringar på övriga lån. 5000-10000kr per månad känns rimligt för mig.

• Anonym (O)

Du är så dumsnäll att man bara blir arg. Nästan så du får skylla dig själv.

• Anonym (Åh)

Naivt fast samtidigt, en del människor är sämre än andra på att klara livet :/ svårt. Du har gjort mycket, varit en väldigt bra syster.

Anonym (O) skrev 2016-01-03 00:08:38 följande:

Du är så dumsnäll att man bara blir arg. Nästan så du får skylla dig själv.

Klart att jag får skylla mig själv. Det är ingen som tvingat mig. Jag vill bara mitt syskon väl, jag kan bara inte se på när denne går ner sig, jag kan inte sitta på min gård och äta min filé medans P går på gatan och är hungrig. Sen skulle jag självklart inte lånat ut så mkt, jag skulle självklart ställt mer och hårdare krav. Tyvärr kan jag inte ändra tiden, jag ber därför om råd hur jag kan lägga fram detta, hur jag kan bemöta P på ett snällt och fint sätt. Jag vill absolut inte att P flyr, jag vill absolut inte bli ovän med P. P är väldigt snäll, menar väl men blir tokigt . Gömmer sig bakom lögner och svek. Jag vet att hjärtat är på rätt ställe, behöver bara lite hjälp med att öppna det.
    Anonym (Åh) skrev 2016-01-03 00:22:25 följande:

Naivt fast samtidigt, en del människor är sämre än andra på att klara livet :/ svårt. Du har gjort mycket, varit en väldigt bra syster.

Tack! Men jag är inte Ps syster :)
Svar på tråden Utnyttjad av ett syskon. Hur dumt man bli!