5-åring ljuger och stjäl
Hej! Jag behöver verkligen tips och råd på hur vi ska hantera den här situationen. Vi har en 5-åring här hemma (sambons dotter) som ljuger konstant. Hon ljuger om ALLT. Sådant man tycker att man inte skulle "behöva" ljuga om, alltså om saker som hon gjort som hon får göra. T.ex "Har du tagit fram det här glaset?" "Näää" och så vet man att den enda som kan ha gjort det är hon. Och det är en situation där varken jag eller sambon skulle blivit arg, för självklart får hon ta vatten själv om hon är törstig och det VET hon.
Igår var det en händelse där vi var i affären och köpte godis. Hon fick plocka lite i en påse och sen när vi var klara så sa jag att hon kunde gå och lägga den i korgen medan jag hämtade en sak. När jag kommer tillbaka tycker jag att hon ser lurig ut och frågar "har du tagit något annat som vi inte ska ha?". "Nej" svarar hon. Vi går till kassan och betalar, sätter oss i bilen och åker hem. I bilen bubblar det ur henne "förlåt". Och så berättar hon att hon stulit en godis i affären. Jag blir inte arg, utan är lugn och säger att jag blir glad att hon berättar för mig och att hon måste berätta för pappa när vi kommer hem.
Hon berättar för sin pappa och han blir inte heller särskilt arg. Han säger bara att han blir besviken och att man inte får stjäla och att han hoppas att hon förstår allvaret i det hela. Sedan slänger vi godiset (det hon stal) och hon får ringa sin mamma och berätta för henne också. Samma där. Hon säger bara att hon blir besviken och att hon inte får göra om det.
Men trots det fortsätter lögnerna och stjälandet. Fortfarande ljuger hon om småsaker. "Har du sett den här?" "Neej". "Har du flyttat på den?" "Neej". Men efter en stunds tjatande och försäkrande om att vi inte blir arga om hon har gjort det, utan att vi blir irriterade när hon ljuger så kommer sanningen fram.
Imorse när jag gjorde i ordning frukost till henne så frågade hon om hon kunde få en bit clementin från mig. Det fick hon. Jag vände mig om och helt plötsligt hade hon stulit och gömt tre bitar. Mitt framför ögonen på mig.
Allt det här gör mig så frustrerad. Det har pågått under en lång tid nu, och jag vet inte hur vi ska få ett slut på det här. Jag är SÅ orolig för hur det här kommer att utvecklas och leda till i framtiden. Det känns som att detta kommer att eskalera.
HUR ska vi få henne att sluta ljuga och sluta stjäla?