Du måste logga in för att svara i en tråd.

• blomman 2

wifi

Hej! Här hemma har det gått "troll" i tekniken då både iPad och läsplatta gått sönder. Plockade då fram vår gamla bärbara dator ( windows vista home basic) och skulle installera och koppla in den på vårt nätverk. Gick hur lätt som helst att hitta och installera nätverket men jag kommer inte in på mitt internet. Vad gör jag för fel..?

• Svar på tråden wifi
  • njursten
    blomman 2 skrev 2016-01-02 09:01:25 följande:

Hej! Här hemma har det gått "troll" i tekniken då både iPad och läsplatta gått sönder. Plockade då fram vår gamla bärbara dator ( windows vista home basic) och skulle installera och koppla in den på vårt nätverk. Gick hur lätt som helst att hitta och installera nätverket men jag kommer inte in på mitt internet. Vad gör jag för fel..?

Har du öppet nätverk eller måste du knappa in ett lösenord?
  • Farfallos
    blomman 2 skrev 2016-01-02 09:01:25 följande:

Det är en känd bugg med Vista att man kom åt nätverket lokalt men inte kunde komma ut på internet. Har laddade ner något som fixade det en gång, men det återkom. Prova med att inaktivera och aktivera om och om igen så kommer du ut till sist. Annars är det kabel som gäller.
  • Pkb

Prova att logga in på nätverkets ip adress och ändra en siffra i ip adressen.

• Farfallos
    Pkb skrev 2016-01-02 12:07:44 följande:

Prova att logga in på nätverkets ip adress och ändra en siffra i ip adressen.

Vad menar du? Man loggar inte in på en ip-adress, utan på ett nätverk. Och var ska en ip-adress ändras? Och om du ändrar en ip-adress i routern så kommer du ju inte åt routern längre....

Fattar inte vad du menar?
  • Pkb
    Farfallos skrev 2016-01-02 14:26:00 följande:

Vad menar du? Man loggar inte in på en ip-adress, utan på ett nätverk. Och var ska en ip-adress ändras? Och om du ändrar en ip-adress i routern så kommer du ju inte åt routern längre....

Fattar inte vad du menar?

Kanske sa lite fel, man skriver in routerns ip-adress i sökfältet och loggar sedan in med användarnamn och lösenord. Därefter ändrar man en siffra i ip adressen, då brukar man komma ut på internet. Fungerade för mig.
  • Farfallos
    Pkb skrev 2016-01-02 14:35:13 följande:

Kanske sa lite fel, man skriver in routerns ip-adress i sökfältet och loggar sedan in med användarnamn och lösenord. Därefter ändrar man en siffra i ip adressen, då brukar man komma ut på internet. Fungerade för mig.

OK. Ja, det (liksom att av- och återaktivera nätverkskortet) är en procedur man kan tänka sig rättar till kostigheter.
  • nuharjagbytt

Jag använder min Vista dator så lite så jag brukar inte försöka krångla med det trådlösa. Har för mig att starta om först routern och sedan datorn kan hjälpa.

• sportpappa

Börja med att kolla att du har en uppkoppling mot Internet. Enklast så kollar du i routern att du har en publik IP-adress. Då har du med stor sannolikhet en uppkoppling.
    Sen kollar du vilken IP-adress nätverkskortet i datorn får. Är det rätt IP-adress?

Svar på tråden wifi