• Anonym (Sam)

Era åsikter om namnet Sam?

Jag vet att i slutändan spelar inte enstaka personers åsikter på familjeliv roll, men jag frågar eftersom jag är nyfiken på vad andra tycker.

Jag och mannen bestämde, efter att vi knappt kunde komma överens om namn, speciellt tjejnamn, att ifall det är en pojke så får han välja namn och ifall det är en flicka så får jag välja namn.
    Mannen vill ha namnet Sam till sonen.

Så min fråga är, vad tycker ni om namnet? Fint? Fult? Känns det konstigt med tanke på att det mer är ett smeknamn än ett namn?

Eftersom jag personligen inte gillar namnet så blir det mer intressant att veta vad ni tycker och dessutom har åsikterna mer betydelse då..

• Svar på tråden Era åsikter om namnet Sam?
  • Tonensu

Tycker det är fint :) mjukt och gulligt men passar samtidigt också en vuxen man.

• Anonym (S)

Helt OK.

Sedan förstår jag inte er överenskommelse. Han ska få välja namn om det blir en pojke, sedan respekterar du inte hans val. Jävla dåligt sätt!

• Fröken Apelsin

Sam är ju ett smeknamn inte ett eget namn.

• Anonym (Sam)
    Anonym (S) skrev 2016-01-02 11:37:13 följande:

Helt OK.

Sedan förstår jag inte er överenskommelse. Han ska få välja namn om det blir en pojke, sedan respekterar du inte hans val. Jävla dåligt sätt!

Va? Jag har redan gått med på överenskommelsen (han hade pratat om namnet långt innan och jag hade då sagt nej, precis som han sagt nej till mina förslag), men nu är det bestämt, dvs pojken kommer heta Sam oavsett hur mycket jag ogillar namnet.

Vad är problemet med att fråga?
    T.ex inlägg 1 skrev att det passar på en vuxen man också, vilket jag var osäker på innan, nu vet jag vad hen tycker, och så vidare. Ser inget fel med att fråga för att få andras syn och kanske någon gång i framtiden gilla sonens namn.
  • Anonym (Gillar det)

Jag tycker Sam är fint! Känns mjukt utan att vara mesigt. Internationellt gångbart, inga krångliga stavningar etc. Har funderat på det själv om vi skulle få en son, men jag tänker att det är nog ett smeknamn till Samuel?

• smulpaj01

Jag ser Sam som ett smeknamn till Samantha, med andra ord ett flicknamn för mig.

Aldrig träffat någon som heter Sam...

• Dr Nail

Om han sen får en bror, kommer brodern heta Frodo? Hehehehehehe..............

• EmPe

Jag tycker det är fint. Ser det som ett eget namn och inte som ett smeknamn.

• BCH52

Hur kommer ni att välja att uttala namnet? Enligt svensk uttalstradition som början på ordet SAMTIDIGT eller med engelskt uttal där a;et uttalas som ett ä likt ordet ÄRENDE?

Valet där beror kanske mest på vilket som fungerar bäst med efternamnet. Föreslår att ni säger förnamnet med olika uttal tillsammans med efternamnet för att höra vad som verkar fungera bäst. Man uppfattar det bättre när man hör än när man bara läser.

Håller med dem så uppfattar det som smeknamn. Jag skulle anta att han heter Samuel egentligen. Men det är något som omgivningen snart lär sig. Troligen kommer han att få poängtera för nya bekanta att han faktiskt heter Sam och inte Samuel. Men vi är nog många som ibland måste förklara eller bokstavera våra namn vid nya kontakter och vid kontakter med myndigheter.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag kan inte påstå att jag tycker om det som ett eget namn, men det fungerar utmärkt som smeknamn för exempelvis Samuel (eller Samir).

Jag är inget fan av att ha smeknamn/kortformer som "riktiga" namn (Sam, Ben, Bill och så vidare) men däremot fungerar de bra som tilltalsnamn informellt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Era åsikter om namnet Sam?