• Anonym (Orolig)

Var går gränsen för stalking?

Hej! Jag behöver råd och erfarenheter! Min man hade en flirt med en kollega (ej sexuell om det nu spelar någon roll). Vi hade haft det jobbigt var och en av oss och han blev smickrad av hennes uppmärksamhet. 4v pågick flirtandet innan han själv berättade det och visade mig sms och Mail. Vi talade igenom allt och har bestämt oss för att satsa på vårt äktenskap. Han talade med henne och förklarade att han berättat för mig och att han inte var intresserad av någon relation med henne. Problemet är att det nu inte spelar någon roll vad han säger för hans inkorg formligen svämmar över med Mail och sms. Han har sagt flera gånger att hon inte får kontakta honom mer än i arbetssyfte men det hjälper inte. Han svarar inte på något som inte är arbetsrelaterat men ändå fortsätter hon. Härom dagen gav hon sig på mig och stod utanför vårt hus och skrek att jag måste acceptera vad som finns mellan dem. Då stod våra 3 barn i köket. Min dotter hade ritat hjärtan på min bil och då trodde kvinnan att det var ett dolt budskap till henne. Att min man gjort så för att såra henne. Min man har sparat alla Mail och sms och skickat till deras HR chef. Hon har också på julafton återfört alla arbetsuppgifter hon skulle avlasta min make med och skrivet att hon vägrar samarbete med honom. För att i nästa stund skicka mess om att hon älskar honom. Han har tydligt skrivit till henne att låta hans familj och honom vara men inget hjälper. Hon vet att han visar allt för mig och ändå skriver hon. Hon börjar skrämma mig då hon uppenbarligen inte har någon självinsikt.

Har någon här erfarenhet av något liknande? Råd att ge? Tar tacksamt emot allt som kan hjälpa oss.

• Svar på tråden Var går gränsen för stalking?
  • Anonym (s.pl)

att polisen ska göra något om ni väljer att anmäla är ganska liten, MEN tycker ändå att ni ska anmäla. Och fortsätta anmäla varje gång hon gör något. 

I första hand kan ni dock: 

Blockera hennes nummer
    Blockera hennes mail
    Filma om hon ställer sig utanför er igen
    se till att ha gamla sms och mail sparade, både som ni skickat och de som hon skickat till er. 

Hör hon av sig igen kan ni (jag har själv delade meningar om detta) skicka ETT sms/ mail och säga: Slutar du inte på en gång kommer vi att polisanmäla dig. Inget annat, inte svara på något hon skriver utan bara det och därefter inte svara mer alls.

• lollip0p

Bra att din man sparar alla mejl och sms, fortsätt med det och polisanmäl varje gång hon kontaktar honom.

• Anonym (Orolig)

Vi sparar ju allt som sagt. Problemet är ju att de arbetar tillsammans så han måste ju ha viss kontakt. Han kollar efter andra jobb och när han finner det så kan vi ju blocka allt. Känns inte som detta är tillräckligt för att polisanmäla men jag vet ju inte. Hon har ju inte direkt hotat oss heller men det känns läskigt, det kan jag ju inte neka till. Jag är i vanliga fall en ganska bestämd och aktoritär person i mitt jobb men här vågar jag inte säga ifrån av rädsla att provocera henne. När hon skrek åt mig hänvidsade jag bara henne till min man och sa att hon får tala med honom. Min man och hon är högt uppsatta chefer vilket gör situationen ännu värre och konstigare.

• Anonym (O)

Typiskt otrogna män att försöka göra sig till förföljda martyrer. Tror inte han är så oskyldig som han framställt det.

• Anonym (L)

Men fy vad otäckt. Säger också anmäl, även om det inte ger något så finns det iallafall "på papper". Förstår att du inte ville tjafsa emot av rädsla att göra situationen värre. Det är obehagligt med människor som inte riktigt vet vart gränserna går trots att man tydligt sagt ifrån. Människan låter ju inte riktigt klok. Bara att ge sig på någon sådär är ju långt över gränsen för vad som är okej. Och sättet hon tolkade hjärtanen på bilen låter inte heller helt friskt :S

Nä usch hoppas ni får lugn och ro snart! Anmäl absolut! Och fortsätt som ni gjort hittills med att spara allt osv.

• Anonym (Orolig)

Undanber mig kommentarer kring otrohet. Min fråga gällde INTE det. Dessutom är det jag som var påväg bort ur äktenskapet under lång tid. Inte han.

• Anonym (!!)

Är du söker på din man? Istället för att måla upp tjejer som en Psyko? brukar alltid sluta med att hon inte va så sjuk, trots allt. Just saying!

• Anonym (Orolig)

Jag är inte säker på något men jag har läst hundratals Mail och sms de senaste veckorna. Idag stod det också presenter till barnen på trappen. 12åriga dottern sa då " det är ifrån tanten från pappas jobb". Hur vet du det frågade jag? Dottern svarade då att hon kommit fram till barnen härom dagen och sagt att hon skulle köpa presenter till dem. Dottern hade då sagt att hon borde tala med deras föräldrar först. Jag upplever inte att jag målat upp henne som ett psyko heller. Jag har berättat om det jag själv upplevt och bett om råd. Så den tolkningen är din egen .

• Anonym (L)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-03 21:30:17 följande:

Jag är inte säker på något men jag har läst hundratals Mail och sms de senaste veckorna. Idag stod det också presenter till barnen på trappen. 12åriga dottern sa då " det är ifrån tanten från pappas jobb". Hur vet du det frågade jag? Dottern svarade då att hon kommit fram till barnen härom dagen och sagt att hon skulle köpa presenter till dem. Dottern hade då sagt att hon borde tala med deras föräldrar först. Jag upplever inte att jag målat upp henne som ett psyko heller. Jag har berättat om det jag själv upplevt och bett om råd. Så den tolkningen är din egen .

Men seriöst?? Fy vad läskigt! Vilken otroligt obehaglig människa. Fruktansvärt av henne att blanda in barnen i detta dessutom. Det beteendet från henne är ju inte okej någonstans. Har du tagit kontakt med polisen?
  • Anonym (Orolig)

Inte ännu. Om de ej jobbat tillsammans hade det varit så enkelt. Maken ska ta det igen med HR och direktören när de är på plats så får vi se sen. Blir helt matt av detta och börjar själv inbilla mig att hon ska göra något riktigt illa.

• Ess
    Anonym (O) skrev 2016-01-03 00:05:05 följande:

Typiskt otrogna män att försöka göra sig till förföljda martyrer. Tror inte han är så oskyldig som han framställt det.

Även om han skulle varit det så har det ingen betydelse, för har han dumpat henne så har han. Det är bara sjukt att hålla på som hon gör.
  • Ess
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-04 07:54:01 följande:

Inte ännu. Om de ej jobbat tillsammans hade det varit så enkelt. Maken ska ta det igen med HR och direktören när de är på plats så får vi se sen. Blir helt matt av detta och börjar själv inbilla mig att hon ska göra något riktigt illa.

Jag tror inte att dom kan göra något utan att ni polisanmält alltihop, dom kan inte sparka eller flytta någon pga hörsägen. Jag skulle dessutom vänt mig till facket, det är bra om dom redan nu blir insatta i ärendet.
  • Anonym (!!)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-03 21:30:17 följande:

I trådstarten och även denna låter de som att hon är Psyko, presenter i terrassen utan någons önskan. Jag säger bara var extra uppmärksam allt kanske pekar på att hon e stalker men jag har sett förut där kvinnor målats upp som om de är galna, sjuka stalkers och sen visar det sig att de va mannen som gav henne hopp om de två och att han egentligen brukade träffa henne. Hursomhelst var extra noggran you never Know!
  • sextiotalist
    Anonym (!!) skrev 2016-01-04 09:10:32 följande:

I trådstarten och även denna låter de som att hon är Psyko, presenter i terrassen utan någons önskan. Jag säger bara var extra uppmärksam allt kanske pekar på att hon e stalker men jag har sett förut där kvinnor målats upp som om de är galna, sjuka stalkers och sen visar det sig att de va mannen som gav henne hopp om de två och att han egentligen brukade träffa henne. Hursomhelst var extra noggran you never Know!

Det är ändå ett sjukt beteende. Men eftersom mannen redan har vänt sig till HR med detta, så förutsätter jag att det är som TS beskriver.

Det finns folk med det beteendet. Det finns ju en anledning att lagen kom till och det var garanterat inte för att skydda otrogna män.
  • Anonym (mmm)

Men fy vilken galning hade kontaktat polisen direkt , hon verkar inte ha några spärrar och tänk på era barn.

• Anonym (Orolig)

Jag har ju som sagt läst mailen så jag upplever att han varit ärlig men det spelar egentligen ingen roll för mig vad som hänt innan. Det är efter avslutet jag bryr mig. Efter jag bestämt mig för att ge honom en chans. Han har dessutom varit i kontakt med HR 2 ggr redan och de har alla Mail och sms. Hon skriver att hon förstått att han ej är intresserad men i nästa mail tigger hon och ber om att han ska vilja ha henne. I ett mail skrev hon "om du bara ligger med mig en gång så jag får veta hur det känns så slutar jag skriva" och då vet hon att jag läser. Helt märkligt och nedvärderad för henne själv.

Svar på tråden Var går gränsen för stalking?