• SVENSKAFRIKA

Mixed Couples- Interracial. Se hit!

Igår satt jag och skapade en FB sida: Sweden Interracial Couples. Jag undrar om det finns många Mixed couples i Sverige. Vad tror ni?

• Svar på tråden Mixed Couples- Interracial. Se hit!
  • Ful Anka

Definiera vad som är många. Själv tror jag att detta var vanligare på 1980-90 talen men i dag nästan inte alls förekommande. Inte mer än 1/100000 antalet par.

This is my life and I don't care
  • driver28

Vad menar du? En svensk och en utländsk i en relation? Blir väl vanligare med åren antar jag.

• Ladylovelyl0cks

Det beror ju på var man befinner sig, i Bromölla kanske det inte är så vanligt, i Sthlm däremot är det rätt vanligt.

• staffe5

Bor i Stockholm och i ärligheten namn så tror jag också att det var vanligare för en 10-20 år sedan. Känns faktiskt som man i dag mer håller sig till personer med samma bakgrund och etnicitet.

• flygrl
    SVENSKAFRIKA skrev 2016-01-02 18:11:50 följande:

Igår satt jag och skapade en FB sida: Sweden Interracial Couples. Jag undrar om det finns många Mixed couples i Sverige. Vad tror ni?

Vore intressant få höra vad du menar med interracial couples.

Menar du svart+vit eller också andra varianter?

Jag definierar interracial couples som att man tillhör olika "raser" så vit svensk + polack räknas inte och inte heller vit svensk + serb för då e samtliga vita.

Finns väl en del svart/vita par men hur många det vet jag inte. Jag (svart) lär nog en dag gifta mig med en vit svensk och min brorsa e sambo med en svensk tjej så vi blir fler och fler :)
  • driver28
    staffe5 skrev 2016-01-03 03:18:04 följande:

Bor i Stockholm och i ärligheten namn så tror jag också att det var vanligare för en 10-20 år sedan. Känns faktiskt som man i dag mer håller sig till personer med samma bakgrund och etnicitet.

Tror jag inte alls bor i Stockholm och ser interracial couples varje dag utan undantag. Logik säger att det blir vanligare och vanligare. Ju fler invandrade som finns desto större chans att man träffas eller hur? Egentligen är det en ganska konstig trådstart då detta knappast är ett fenomen att uppmärksamma längre och inget som behöver någon Facebooksida eller klubb. Jag känner inte att jag tillhör ett sådant "fack" bara för att min fru kommer från en annan världsdel.
  • flygrl
    driver28 skrev 2016-01-03 06:42:17 följande:

Tror jag inte alls bor i Stockholm och ser interracial couples varje dag utan undantag. Logik säger att det blir vanligare och vanligare. Ju fler invandrade som finns desto större chans att man träffas eller hur? Egentligen är det en ganska konstig trådstart då detta knappast är ett fenomen att uppmärksamma längre och inget som behöver någon Facebooksida eller klubb. Jag känner inte att jag tillhör ett sådant "fack" bara för att min fru kommer från en annan världsdel.

Nu fanns jag inte för 20 år sen men har svårt tro mixed couples va vanligare då. Håller helt med dig m a o.

Vet inte syftet med gruppen men kan nog finnas lite speciella issues just för man e ett mixed par. Om man har barn ihop kan det finnas funderingar kring deras identitet tex. och att man kan behöva förbereda dom på att det finns rasism och hur man kan klara sånt. Jag upplever inte alls Sverige som särskilt rasistiskt men de finns ändå rasistiska individer och grupper som e fan så obehagliga att stöta på. Jag bor också i Stockholm men vet situationen kan se olika ut beroende på vart man bor.
  • driver28
    flygrl skrev 2016-01-03 21:02:15 följande:
    Nu fanns jag inte för 20 år sen men har svårt tro mixed couples va vanligare då. Håller helt med dig m a o.

Vet inte syftet med gruppen men kan nog finnas lite speciella issues just för man e ett mixed par. Om man har barn ihop kan det finnas funderingar kring deras identitet tex. och att man kan behöva förbereda dom på att det finns rasism och hur man kan klara sånt. Jag upplever inte alls Sverige som särskilt rasistiskt men de finns ändå rasistiska individer och grupper som e fan så obehagliga att stöta på. Jag bor också i Stockholm men vet situationen kan se olika ut beroende på vart man bor.
    Jag har en vän som är afrikan med svensk fru. De flyttade till hans hemland i Afrika några år men tvingades flytta till Sverige igen eftersom barnen blev mobbade av rasister i skolan så att de blev utstötta och inte trivdes. De flyttade hem och barnen stortrivs i skolan här. Ingen mobbing eller rasism. Bilden av Sverige som ett rasistiskt land är klart överdriven även med strängare asyllagstiftning SD och allt. Jag har aldrig stött på rasism eller kommentarer om att min fru är invandrare.
  • Ful Anka
    staffe5 skrev 2016-01-02 21:18:04 följande:

Du har helt rätt visst är det så. Det var vanligt förr.
    This is my life and I don't care
  • flygrl
    driver28 skrev 2016-01-04 06:16:48 följande:

Jag har en vän som är afrikan med svensk fru. De flyttade till hans hemland i Afrika några år men tvingades flytta till Sverige igen eftersom barnen blev mobbade av rasister i skolan så att de blev utstötta och inte trivdes. De flyttade hem och barnen stortrivs i skolan här. Ingen mobbing eller rasism. Bilden av Sverige som ett rasistiskt land är klart överdriven även med strängare asyllagstiftning SD och allt. Jag har aldrig stött på rasism eller kommentarer om att min fru är invandrare.

Jag håller ju med dig att Sverige inte alls e så rasistiskt som det ständigt snackas om. Jag tycker svenskarna generellt e öppna och toleranta till attityden. Särskilt jämfört med många andra länder.

Däremot möts jag och andra i min familj ofta av förakt från en del med bakgrund i Mellanöstern. Sen jag va liten har jag tex. hört dom använda det arabiska "abd" = slav om oss.

Dom som tror rasism bara finns hos vita medans i förorterna älskar alla folkgrupper varandra e jävligt okunniga. Rasism och inskränkthet kan finnas i en människas sinne oavsett bakgrund, hudfärg mm. Därför förvånar det om din kompis barn inte mig. Svarta kan också va jävligt inskränkta.

När (om) jag en dag får egna barn ska jag försöka lära dom visa respekt mot andra människor oavsett bakgrund. Men jag kommer också förbereda dom på de finns rasism. Precis som mina föräldrar gjorde och som deras föräldrar en gång gjorde med dom.

Och även om svenskar över lag inte e rasister kommer man som svart då och då möta föraktfulla attityder. Om inte från insnöade svenskar så från andra med invandrarbakgrund.
  • SVENSKAFRIKA
    driver28 skrev 2016-01-02 18:56:08 följande:

Vad menar du? En svensk och en utländsk i en relation? Blir väl vanligare med åren antar jag.

Jag menade inte bara en svensk och en utländsk i en relation utan ett par med två personer från olika länder.
  • SVENSKAFRIKA
    flygrl skrev 2016-01-02 21:32:04 följande:
    Menar du svart+vit eller också andra varianter?
    Nej inte bara svart+vit utan ett par med personer från olika länder även om ordet interracial handlar om raser.
  • SVENSKAFRIKA
    driver28 skrev 2016-01-03 06:42:17 följande:
    Egentligen är det en ganska konstig trådstart då detta knappast är ett fenomen att uppmärksamma längre och inget som behöver någon Facebooksida eller klubb. Jag känner inte att jag tillhör ett sådant "fack" bara för att min fru kommer från en annan världsdel.
    Se inte tråden som konstig eller att man ska tillhöra ett "fack". Tanken är att samlas tillsammans som en grupp och hjälpa varandra med sociala, administrativa frågor, umgås med andra, mm...
    Ytterligare ett sätt att underlätta acklimatisering.
  • flygrl
    SVENSKAFRIKA skrev 2016-01-10 18:08:47 följande:
    Nej inte bara svart+vit utan ett par med personer från olika länder även om ordet interracial handlar om raser.
    Ok, men varför använda etablerade begreppet interracial om det lika väl kan handla om en vit svensk+vit norrman eller vit svensk+vit österrikare? Ordet leder ju tanken fel och det finns säkert dom som missar att gruppen kan va nåt för dom. Ett helvitt par tex men där den ena kommer från annat land. :/
  • driver28
    flygrl skrev 2016-01-11 02:47:51 följande:
    Ok, men varför använda etablerade begreppet interracial om det lika väl kan handla om en vit svensk+vit norrman eller vit svensk+vit österrikare? Ordet leder ju tanken fel och det finns säkert dom som missar att gruppen kan va nåt för dom. Ett helvitt par tex men där den ena kommer från annat land. :/
    Precis!
Svar på tråden Mixed Couples- Interracial. Se hit!