• scrapparlotta

hdmi i min dator sönder?

På nyårsdagen kollade jag på film på tv:n genom datorn med en hdmi kontakt. Idag när jag skulle göra samma sak funkade inte det. Testade mina barns dator och det funkar. Så det måste vara nåt med min dator. Men vad tro, hur kollar jag det? Är det nåt i kontakten, eller är det nåt mer inne i datorn? För är det bara kontakten så kan jag väl köpa en usb sladd med hdmi uttag i ena änden? Men är det nåt inne i datorn hjälper väl inte det? Jag är inte så haj på datorer och sånt när dom krånglar så jag vet inte hur jag kan se detta. Om jag tittar in i kontakten på datorn så ser jag inget konstigt....den ser hel och fin ut. Så vad kan jag göra åt detta?

• Svar på tråden hdmi i min dator sönder?
  • Misskittycat

Det är antagligen ditt hdmi-uttag som är trasigt. Det finns hdmi adaptrar på clas ohlsson till exempel för 499 tror jag. Hade samma problem som dig och fick köpa en sån. Kopplas in i datorn med usb precis som du sa. Lycka till!

• Demmpa

Antagligen har grafikinställningarna blivit ändrade, så att HDMI-utgången har blivit inaktiv.

Är det en bärbar dator så kan man ofta använda "fn"+"F4" till att växla (i olika kombinationer) mellan intern skärm och extern skärm.

I grafikegenskaperna så kan man göra många olika inställningar för hur datorn ska agera när man ansluter/tar bort extern skärm.

Börja med att titta runt bland grafikegenskaperna.

• scrapparlotta
    Demmpa skrev 2016-01-02 19:59:24 följande:

Antagligen har grafikinställningarna blivit ändrade, så att HDMI-utgången har blivit inaktiv.

Är det en bärbar dator så kan man ofta använda "fn"+"F4" till att växla (i olika kombinationer) mellan intern skärm och extern skärm.

I grafikegenskaperna så kan man göra många olika inställningar för hur datorn ska agera när man ansluter/tar bort extern skärm.

Börja med att titta runt bland grafikegenskaperna.

Det är en bärbar dator. Hur kollar jag runt bland grafikegenskaperna?

• Demmpa

Nere till höger vid klockan brukar det ofta finnas en ikon från grafikkortstillverkaren, eller så högerklickar man på skrivbordet.

Svar på tråden hdmi i min dator sönder?