• pippidora

Går vilket kön man får i arv ?

Fråga från en helt nybörjare =)
    Men min mamma har fått fyra döttrar med mig , och min kille har två systrar.
    Är det på något sätt ärftligt att jag då har större chans att få en tjej?

Min kompis som har fyra systrar fick en tjej :)

• Svar på tråden Går vilket kön man får i arv ?
  • Liinaa91

Det är inte nog inte ärftligt. Jag har enbart en syster och fler bröder och min man har bara bröder och vi fick en flicka..

• BCH52

Män kan ha olika antal spermier av respektive typ, du vet säkert att det är mannens spermier som avgör kön, hur det ser ut på din sida av familjen har ingen betydelse. Det som KAN vara ärftligt är att männen i din pojkväns familj har fler av t.ex. flickspermier. Hur/om det ärvs och i vilken utsträckning det påverkar dina chanser för pojkar resp. flicka är rätt outforskat.

• Minza83
    BCH52 skrev 2016-01-02 21:55:25 följande:

Män kan ha olika antal spermier av respektive typ, du vet säkert att det är mannens spermier som avgör kön, hur det ser ut på din sida av familjen har ingen betydelse. Det som KAN vara ärftligt är att männen i din pojkväns familj har fler av t.ex. flickspermier. Hur/om det ärvs och i vilken utsträckning det påverkar dina chanser för pojkar resp. flicka är rätt outforskat.

Detta stämmer troligen för oss. Vi har fått exakt samma uppsättning som min mans familj (han & hans syskon) i exakt samma följd:
    Pojke pojke flicka pojke. :)
  • Sansa Snark
    BCH52 skrev 2016-01-02 21:55:25 följande:

Nej, så är det inte. Det bildas lika många spermier av varje slag, i alla fall om mannen har alla kromosomerna som han ska och inget är alldeles på tok med spermieproduktionen.
Svar på tråden Går vilket kön man får i arv ?